Hoe werd de eerste gabberhouse gemaakt?

Ik breek hier even middenin. Heeft iemand weleens goed naar oude Predator platen op Ruffneck Records geluisterd (of de Paradox platen op Ruffex Records). Ik word er werkelijk gek van hoe hij met Band Pass Filters speelt, er zit genialiteit in. Hij flikt het in elk nummer dus het heeft niet zo nut om een voorbeeld te geven, maar toch:

https://www.youtube.com/watch?v=hj8-kHxQ1Ao

En dan het hele stuk van 2.09 tot 2.52 minuten, en het geniale zit op 2.39. Dit doet niemand hem na...

En dan het hele stuk van 2.09 tot 2.52 minuten, en het geniale zit op 2.39. Dit doet niemand hem na...

Wat is er zo geniaal aan? Hij draait aan een filterknop
natuurlijk doet niemand hem dat precies na.. hij draait altijd net even iets anders dan jij

PS. Heb absoluut niks tegen gabber of zo hoor. Maar uiteindelijk heeft Nederland toch ook wel een heel pak top artiesten en producers op gebied van techno. Steve Rachmad,
Gert-Jan Bijl en Dirk Jan Hanegraaff, Jeroen Verheij, dobre and jamez,... En ik vergeet er een heel pak. Nederland was in de jaren '90 volledig toonaangevend qua techno producties en labels. Waar zitten die gasten toch. Je hoort er niks meer van. Jammer.

Laatst gewijzigd:
Het viel mij ook op dat het mid sweep gebeuren bij de ruffneck releases vrijwel altijd zeg maar standaard aanwezig was, uiteraard deden meer producers dit, maar verschil was dat het bij de ruff releases bijna "onmerkbaar" netjes gedaan werd -> dit was niet te automatiseren (in die tijd althans). Oefening baart dus kunst zullen we maar zeggen. Take1 take2...... take200 = acceptabel :D:D

Ik breek hier even middenin. Heeft iemand weleens goed naar oude Predator platen op Ruffneck Records geluisterd (of de Paradox platen op Ruffex Records). Ik word er werkelijk gek van hoe hij met Band Pass Filters speelt, er zit genialiteit in. Hij flikt het in elk nummer dus het heeft niet zo nut om een voorbeeld te geven, maar toch:

https://www.youtube.com/watch?v=hj8-kHxQ1Ao

Zoek even op youtube of in dit topic naar ruffneck studio of iets in die trant. Hij laat het gewoon zien in het filmpje.

De enige reden dat de gabberhouse van toen beter is dan nu is omdat de drugs toen ook van betere kwaliteit was. Vergeet het maar wannabee gabberproducers, dat niveau halen jullie nooit meer :D

Naar mijn mening is de hardware mede de kracht van de sound van "toen", wat meer werk kost om na te bootsen in je DAW. Zet die juno en 909 aan op een mackie en je bent al een stuk verder dan je droge FL studio setup met redominator en drumazon.

Maargoed, je kan het ook andersom bekijken, als FL studio met redominator en drumazon eerder waren, dan had iedereen gezegd " ja joh, die sound kan je niet zomaar namaken met die hardware bakken van roland" :D

Experimenteren.

Dat was 89, begin 90's normaal. Geen idee hoe het zou moeten klinken dus deed men maar wat en krijg je
iets nieuws..

Nu wil iedereen dat het klinkt zoals al is gedaan. Maw, eenheidsworst vaak.
Niet alleen in hardcore trouwens.

Word ik oud?

Naar mijn mening is de hardware mede de kracht van de sound van "toen", wat meer werk kost om na te bootsen in je DAW. Zet die juno en 909 aan op een mackie en je bent al een stuk verder dan je droge FL studio setup met redominator en drumazon.

Maargoed, je kan het ook andersom bekijken, als FL studio met redominator en drumazon eerder waren, dan had iedereen gezegd " ja joh, die sound kan je niet zomaar namaken met die hardware bakken van roland" :D

Ik begrijp dat je dit zegt 8~

Maar een beginnende producer of een producer die de apparatuur niet beschikbaar heeft zou het denk ik geen ene bal uit maken of het nou wel analoog is of dat het droog uit FL Studio komt. Tenminste, das bij mij het geval :D

Tuurlijk, als je die bak in je kamer heb staan lijkt me ook lekker, die mooie originele sound. Maar ik zou niet beter weten. :D Maar ik denk wel dat er eens een juno hier in me kamer terecht komt. Maar ik zou nog niet weten wanneer haha.

Ja klopt, in eerste instantie heb je dan direct al een dikke klank te pakken, terwijl je in een DAW misschien net wat meer je best moet doen, qua mix/klank.

Maar daarin tegen waren menigeen ook met trackers aan de gang zoals Neophyte, Bloody Fist feestje etc dus het gaat niet helemaal op.

Ja klopt, in eerste instantie heb je dan direct al een dikke klank te pakken, terwijl je in een DAW misschien net wat meer je best moet doen, qua mix/klank.

Maar daarin tegen waren menigeen ook met trackers aan de gang zoals Neophyte, Bloody Fist feestje etc dus het gaat niet helemaal op.

Het ging toen bij de master/persing vrij waarschijnlijk door een nette dikke compressor/limiter.
Draagt natuurlijk ook wel wat bij aan de klank... Het moest immers op vinyl.

Back