Volgorde van master chain mbt tape recorder, compressie e.d.

billdesman

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het dj'en en produceren (ook in die volgorde). Nu heb ik weleens een track gemaakt wat ik wil draaien voor hij proper gemasterd wordt om te testen met publiek en een andere soundsystem, dus ben ik informatie aan het vergaren over masteren.

Nu heb ik een specifieke vraag mbt de volgorde van de effecten.

Ik heb namelijk een 1/4" tape recorder die ik gebruik om mijn stereo bounce op op te nemen, en dan de tape weer op te nemen naar digitaal (voor de echte tape sound). Ook gebruik ik een Alesis 3630 voor die typische franse house sound. Verder gebruik ik meedere plug-ins op de master buss. Verder wil ik maar 1 x DA en AD gebruiken in de master chain. dit betekent dat mijn mastering chain er als volgt uit kan zien:

1. Eerst de digitale track masteren (EQ en Compressie waar nodig), dan output sturen naar de 3630, opnemen naar tape, en weer terug naar digitaal;
2. Eerst de digitale track masteren (EQ en Compressie waar nodig), dan output opnemen naar tape, tape output naar de 3630, en weer terug naar digitaal;
3. De ongemasterde track sturen naar de 3630, dan opnemen naar tape, dan terug naar digitaal, en dan pas de mastering toepassen: of
4. De ongemasterde track opnemen naar tape, dan naar de 3630, terug naar digitaal, en dan pas de mastering toepassen.

Ik ben benieuwd wat jullie denken over hoe de verschillende resultaten van elkaar zouden verschillen, vooral qua welke de meeste tape sound heeft en bij welke de 3630 het duidelijkst naar voren komt.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen/kritiek en hoop er veel van te ontvangen.

Even tussendoor. Je wilt dat een taperecorder blijkbaar iets veranderd aan je sound, maar je da/ad wil je maar 1x doorheen ivm klankverandering?

Dat klopt gedeeltelijk.

De tape recorder geeft een sound waar ik naar jaag, voornamelijk wat compressie.

Elke AD/DA conversie komt met een degradatie van je geluid, in slechte zin (al hoor ik het verschil niet bij enkele keren converteren), maar vooral kost het me weer 2 x de lengte van de track aan tijd, waar ik soms te ongeduldig voor ben :P

Je moet eerst zorgen dat je mix goed is
Echt
Dat moet
De rest is bijzaak
En dan kan je m s ergens doorjagen
Beetje oppompen om m in een set te kunnen draaien
Dan is er geen vaste volgorde
Je moet doen wat betreffende track in jouw oren nodig heeft
Misschien wel alleen tape.. Of alleen die aleshizzl

Het hangt allemaal af van hoe je track nu klinkt en hoe je wilt dat je track gaat klinken, dus niemand kan je passend advies geven op dit ogenblik.

Maar ik heb wel een paar tips:
1 Dat AD/DA conversie het geluid hoorbaar aantast is onzin en heb je al ervaren. Dus stap van het principe af dat er maar 1 keer geconverteerd mag worden.
2 Tape kan je harder insturen (dus meer lekkere vervorming) als je eerst de lage tonen terug draait en de hoge tonen harder zet (dit noemen ze pre-emphasis). Daarna moet je natuurlijk wel weer de zaak terug zetten en de hoge tonen terug draaien en de lage tonen erbij (dit noemen ze de-emphasis)
3 De Alesis 3630 verliest behoorlijk wat aan lage tonen als je flink gaat comprimeren, dus na de 3630 een eq die dat verhelpt. De 3630 hard insturen voor die lekkere pomp en zuig effecten.
4 Controleer je mastering met een goed klinkende track (Discovery vind ik erg lekker klinken en ze gebruiken daarop ook de 3630)
5 Experimenteer veel.
6 Wat Fjoesz zegt.
Suc6 :okdan:

Thanks fjoesz & Patat Met.

De mix zelf voor de tracks is op niveau. Daar ben ik heel tevreden over. Eigenlijk horen de Alesis en de tape recorder nog bij de mix, en niet bij het masteren. Wat ik verder gebruik aan mastering is niet veel, en heel subtiel mocht ik wat nodig hebben, en dat is idd anders per track. Eigenlijk heb ik dus mijn vraag niet goed gesteld.

Als ik de Alesis voor de tape zet, haalt de Alesis de meeste transienten weg, en stuur ik een vlakkere signaal de tape recorder in. Dit betekent dat er tape compressie is niet alleen op de transients, maar op het gehele signaal.
Als ik de Alesis na de tape zet, doet de tape al wat van de transients afvlakken, en gaat er dan een vlakkere signaal de Alesis in, dus meer compressie op het gehele signaal.

Dit klinkt redelijk gelijk als je het zo leest, maar heeft zeker een andere effect op de uitkomst. Wat zijn jullie ideeen over de uitkomst voor beide situaties???

(Als ik de reply van Patat Met zie, lijkt het me misschien handig om eerst de 3630 in de chain te zetten, hard in te sturen waarbij wat lage tonen verloren gaan, en dan opnemen naar tape, en de uitkomst wat tekort komt aan lage tonen weer verhelpen met wat EQ)

Back