Vco / keyboard tracking, over hoeveel octaven nauwkeurig?

Synthor

Ouwe rot
Is er een soort gemiddelde hiervoor (als ze juist gecalibreerd zijn)? Ik ben vooral geinteresseerd in hoe het met vintage vco's is gesteld. Mijn ervaring met digisound vco's is dat ze nauwkeurig tracken over 3,5 à 4 octaven.

lijkt me heel redelijk

Dat zal zoiets zijn. Ik heb een 5 octaafs klavier bij de Formant, maar je moet 2 VCO's dan wel héél goed gecalibreerd hebben wil je geen verschil in beat notes hebben tussen laagste en hoogste noot. Ze tracken wel goed genoeg om niet vals te klinken hoor, en de rest is analoge charme. :)

Thanks voor de reacties. Ik ben sowiezo in dit onderwerp geïnteresseerd, V/Oct of niet. 't Is leuk om te freaken, maar soms wil ik ook "schone" baslijnen & melodieën maken en dan is een juiste tracking van vitaal belang

Gaat het specifiek over vintage vco's of ook over de moderne varianten?

Mijn System 100 vco's tracken over 5 octaven.
Mijn Buchla 258v's heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

De Analogue Systems RS-90/95 tracken over meer dan 5 octaven. De Doepfer A-111 ook. En de Modcan FMVDO nog meer.

Ok, thanks. Ik ben niet op zoek, alleen benieuwd wat zoal de maatstaf is. Omdat ik vintage modules heb ligt mijn interesse vooral daar, maar ben ook wel benieuwd hoe de moderne modules het eraf brengen.

licht er ook aan hoe nauwkeurig je meet.
m'n korg meet +-3cent, de peterson =-1/100ste cent ...

de minimoog track over can 3 octaaf toetstenbord, de octaafschakelaar is niet de grootste boosdoener, maar het toetsenbord an sich.
de fenix loopt over 5 octaaf prima
iha is er altijd wat afwijking, wil je het strakker, dan zit er een sync functie op , dan wel moet je digitaal gaan...

Precisie, inderdaad...Want er is een groot verschil tussen 1 oscillator die op het gehoor niet vals klinkt over 5 octaven, en 2 gestemde oscillatoren (zonder sync of cross mod natuurlijk) die qua beat notes ook in elkaars buurt blijven over 5 octaven. Dat laatste kan mijn formant niet (en daaruit geëxtrapoleerd zouden de oude Moog modulars dat al helemaal niet kunnen, want die hebben een gelijkaardig maar minder stabiel oscillatorcircuit), dat eerste met gemak. Die lichte drift trekt ons net naar analoog, toch?

En als je 2 oscs tov elkaar stemt in de octaaf die je het meest gaat gebruiken, dan is dat nog behoorlijk strak.

daarom is een van de oplossingen 3 oscilatoren, dan zweeft het mooi gelijkmatig/ zonder te storen..

Ja, vooral als ze wat driften in het laag vind ik het mooi. In de hoogste tonen klinkt dat imo soms iets te dissonant

Back