Alternatief voor JX8p

Storm

A-ha!
Hello guys

Ik ben van plan mijn JX8p te verkopen en ben op zoek naar wat advies.

De synth is optisch (?) niet mooi maar technisch (?) fijn. Het keyboard hapert soms een beetje, maar (zoals hier al een topic over bestaat) er flink op spelen lost het probleem op. Ik vind de sound fijn, maar het gebrek aan knoppen begint me te irriteren. Ook ben ik bang dat in de nabije toekomst de synth me veel geld aan onderhoud zal gaan kosten door slijtage etc.

Nu wil ik een synth die minder onderhoud-gevoelig is en meer knoppen heeft, maar nog steeds die mooie wollige sound kan produceren. Ik heb al een Supernova en AN1x, dus ben wel voorzien in de VAs. Beiden vind ik super, maar qua strings en wolligheid is het niet hetzelfde als de JX. Ik wil graag analoog, maar zal VA niet per se voorbij lopen. Keyboard en veel knoppen is een must have, maar hoeft (denk ik) niet per se polyphonic te zijn. Ik maak 80s New Wave, dus analoge (poly)synths zijn de sort sounds die ik zoek (denk Jupiter 4/8, Prophet 5, Duran Duran, Human League, etc)

Ik kwam zelf tot deze shortlist:

* JP8000 - ziet er geweldig uit, en Youtube filmpjes klinken goed. Maar ik heb er nog nooit in het echt op gespeeld. Te veel overlap met de Supernova en AN1x misschien?

* Juno 6 - alltijd al willen hebben! misschien wat duurder, en ben niet op hoogte van onderhouds kosten of bekende problemen.

* Minibrute - lijkt me geweldig, maar 't is maar een klein keyboardje. Ik wil hem er zeker bij, maar ben er nog niet uit of er niet eerst een polysynth bij moet.

* Alesis Ion - ik heb gelezen dat het een goede emulatie van klassieke polysynths is, maar of dat echt zo is...

Wat ik zeker niet wil:

* MS2000 - al gehad, wil ik niet meer terug

* een digitale (80s) synth - Ik vind de DX7 en D50 (bvb) erg cool, maar passen niet echt in de soort muziek die ik/de band maakt.

* Juno 106 - al op gespeeld en super cool. maar de voice chips... no thanks

Iemand anders nog ideas of tips?

Thanks!

esq ensoniq is op alle fronten een lkkrdere / beter synth

evt dw6000 8000 korg
as bv de knoppe er niet op jenite te veel uitmaken
:P

Oh yeah maar die kan ik niet betalen helaas, budget (had eerder moeten zeggen) is wat de JX8p opbrengt + een beetje erbij. De Ensoniq heeft geen knoppen helaas...

Bij thomann wordt de voorraad M-audio Venoms verkocht voor 199,-

Misschien is dat iets voor jou?

Yeah, de Juno 6 is waarschijnlijk mijn enige analoge poly optie. Ik heb niet echt horror verhalen gevonden over problemen met de synth engine of het keyboard.

Ik vind de JP8000 best wel wollig klinken, maar voegt denk ik niet veel toe naast de VA die je al hebt (overigens past hij er wel perfect tussen) . Wellicht dat de Pulse (2) een mooie optie voor je is in combinatie met een los klavier.

De M-Audio Venom heeft volgens de specificaties golfvormen van de JX-8P aan boord. Als de chorus net zo lush klinkt als die van de JX, dan zou je een eind moeten kunnen komen.

Aan de andere kant: wat zou het kosten om de JX te repareren? Onderdelen zijn er zat verkrijgbaar.
Het enige is dat je meer knoppen wilt en een PG-programmer niet echt goedkoop zal zijn.
Ik hoop alleen dat je geen spijt krijgt van het wegdoen van je JX.

De Korg DW-6000/8000 zijn al genoemd. Die komen qua klank in de buurt van de JX-8P, maar kosten een stuk meer. De Kawai K3 levert ook een gelijkaardige klank op en zou een stuk goedkoper moeten zijn. Of iedereen moet na het lezen van het enthousiaste artikel in Interface ineens op zoek zijn naar een K3...
De K3 heeft niet veel knoppen, maar is met zijn parameter-matrix en het data-wiel wel bijna realtime te bedienen.

Korg polysix, juno6/60 Maar ik zou doorsparen voor een P08 als ik jou was.

De jp8000 is zinloos naast de SN en an1x

Ik vind de sound fijn, maar het gebrek aan knoppen begint me te irriteren.

http://www.kiwitechnics.com/patcheditor.htm

Ook ben ik bang dat in de nabije toekomst de synth me veel geld aan onderhoud zal gaan kosten door slijtage etc.

In de nabije? De JX8P is van 1986 - wat denk je dat het verschil tussen 26 jaar en 30 jaar gaat zijn qua onderhoud? Nada. Dat risico is er nu al.

Keyboard en veel knoppen is een must have, maar hoeft (denk ik) niet per se polyphonic te zijn.
Hoe wil je dan die zweverige pads spelen? Polyfonie heb je alleen al nodig als je niet wil dat je vorige noot afgekapt wordt of van toonhoogte verandert als je een nieuwe speelt.

* JP8000 - ziet er geweldig uit, en Youtube filmpjes klinken goed. Maar ik heb er nog nooit in het echt op gespeeld. Te veel overlap met de Supernova en AN1x misschien?
Zelf heb ik de JP8080 gehad - en ik heb ook een AN1x en een Nova gehad - maar ik vond 'm het minst klinken van alle VAs.

* Juno 6 - alltijd al willen hebben! misschien wat duurder, en ben niet op hoogte van onderhouds kosten of bekende problemen.
En geen tweede oscillator, dus geen sync.

* Minibrute - lijkt me geweldig, maar 't is maar een klein keyboardje. Ik wil hem er zeker bij, maar ben er nog niet uit of er niet eerst een polysynth bij moet.
Als je nu droomt van pad-geluiden zou ik deze zeker uitstellen.

* Alesis Ion - ik heb gelezen dat het een goede emulatie van klassieke polysynths is, maar of dat echt zo is...
Inmiddels ingehaald door VSTs wat betreft kwaliteit en over het toetsenbord was ik niet echt te spreken. De drukknopjes zijn ook niet echt hufterproof. Geluid was niks mis mee, maar ik kreeg er niet echt wolligheid uit; de chorus in de JX en Juno's is minstens zo belangrijk, en het pijnpunt waar emulaties het vrijwel altijd af laten weten.

Iemand anders nog ideas of tips?
Een Creamware ASB Pro-12 (als je P5-geluiden wil hebben).

Een computer met deze plugin er op: http://www.vstcafe.com/2011/05/martin-luders-pg8x-vsti-jx-8p-inspired.html - ik vond 'm in ieder geval heel erg authentiek klinken en volgens mij valt 't met CPU-gebruik wel mee, dus probeer eens of je 'm op een netbook of zo aan de gang krijgt. Je hebt toch maar 6 stemmen nodig.

Voor de rest bestaan er niet zoveel alternatieven voor JX8P-prijzen.

Om even mijn geheugen op te frissen, heb ik even een video opgezocht.
Die Pool maakt er een totale chaos van, maar toch krijg je een goed idee over de klankmogelijkheden en de bediening ervan:

Ik zou gewoon een PG800 proberen te scoren of een Behringer BCR2000. Daarmee is je knoppen probleem opgelost en hou je de sound die je mooi vindt.

Wat onderhoud betreft heb je dat met elke synth van die leeftijd, dus ik zou hem simpelweg een keer na laten kijken en dan kan hij er weer jaren tegen.

Korg polysix, juno6/60 Maar ik zou doorsparen voor een P08 als ik jou was.

De jp8000 is zinloos naast de SN en an1x

Fair enough, daar kan ik wat mee.

Misschien is een Waldorf Blofeld iets. Persoonlijk vind ik het een van de betere VA's.

Ik zal hem eens opzoeken.

In de nabije? De JX8P is van 1986 - wat denk je dat het verschil tussen 26 jaar en 30 jaar gaat zijn qua onderhoud? Nada. Dat risico is er nu al.

Dat klopt natuurlijk, ik heb al eens reparateurs gezocht maar die schijnen dun gezaaid te zijn hier (ik woon niet in NL)

Zelf heb ik de JP8080 gehad - en ik heb ook een AN1x en een Nova gehad - maar ik vond 'm het minst klinken van alle VAs.

Duidelijk.

En geen tweede oscillator, dus geen sync.

Vind ik niet zo'n probleem, er zit een sub osc op.

Als je nu droomt van pad-geluiden zou ik deze zeker uitstellen.

Sure, die kan ik niet spelen met de Minibrute. Maar een dikke monosynth heb ik niet (meer) nu, dus ik heb nu de keuze om of eerst een poly of eerst een mono te halen.

Inmiddels ingehaald door VSTs wat betreft kwaliteit en over het toetsenbord was ik niet echt te spreken. De drukknopjes zijn ook niet echt hufterproof. Geluid was niks mis mee, maar ik kreeg er niet echt wolligheid uit; de chorus in de JX en Juno's is minstens zo belangrijk, en het pijnpunt waar emulaties het vrijwel altijd af laten weten.

Daar kan ik wat mee, thanks.

Een Creamware ASB Pro-12 (als je P5-geluiden wil hebben).

Ziet er leuk uit, maar voor een beetje meer heb je een P08.

Een computer met deze plugin er op: http://www.vstcafe.com/2011/05/martin-luders-pg8x-vsti-jx-8p-inspired.html - ik vond 'm in ieder geval heel erg authentiek klinken en volgens mij valt 't met CPU-gebruik wel mee, dus probeer eens of je 'm op een netbook of zo aan de gang krijgt. Je hebt toch maar 6 stemmen nodig.

Ik heb hem gedownload, leuk om te vergelijken!

Voor de rest bestaan er niet zoveel alternatieven voor JX8P-prijzen.

Nee, dat lijkt inderdaad te kloppen. Ik ben op zich niet ontevreden met de JX, maar ik merk dat ik (door de interface) meer met presets (die ik best leuk vind) of het aanpassen van presets bezig ben dan echt in de synthese te duiken. Ik heb normaal gesproken niet veel tijd om muziek te maken, dus als ik er eens lekker voor kan zitten wil ik snel resultaat en ik merk dat ik normaal gesproken eerder naar de SN of de AN1x grijp als ik een geluid wil bouwen. Als ik een soort wollig geluid zoek heb ik een paar standaard tricks om de presets aan te passen, maar na een aantal jaar krijg je wel een zelfde soort sound aan je muziek daar door.

Om even mijn geheugen op te frissen, heb ik even een video opgezocht.
Die Pool maakt er een totale chaos van, maar toch krijg je een goed idee over de klankmogelijkheden en de bediening ervan:

Kawai K3 | demo by syntezatory.prv.pl - YouTube

Hij klinkt verassend cool! Ga er even naar zoeken! thanks

Ik zou gewoon een PG800 proberen te scoren of een Behringer BCR2000. Daarmee is je knoppen probleem opgelost en hou je de sound die je mooi vindt.

Wat onderhoud betreft heb je dat met elke synth van die leeftijd, dus ik zou hem simpelweg een keer na laten kijken en dan kan hij er weer jaren tegen.

Dat is ook weer waar. Ik zet de PG800 op mijn lijst.

Nieuwe shortlist:

* Juno 6
* PG800/BCR2000 + een service voor de JX
* Minibrute
* Doorsparen voor een Prophet '08
* Iets anders (misschien een K3 of andere hybrid)

Erg bedankt voor het mee denken zo ver guys :D

Ik heb me in elk geval al een potentiele teleurstelling bespaard mbt de JP8k en Ion

Als er nog andere suggesties zijn, keep 'em coming!

Er is vast niks mis mee maar hij is best duur, daar kan je bijna een originele PG voor halen. Ik zal de prijzen in de gaten houden wel, ik heb geen haast met mijn beslissing.

De PG werkt alleen op een JX8P of MKS70/Super JX10. Die Kiwitechnics werkt op een hele hoop apparatuur - en hij is een stuk nieuwer.

In de categorie goedkoop heb je de Roland SH-32, zitten veel knoppen en schuiven op. Is geen pure VA, de oscillators zijn sample based, maar is ook geen rompler zoals een JV-1080. Je kan hem stacken tot 4 parts.

Lijkt me geen waardige vervanging van de JX8P, meer voor als je wat anders zoekt met veel knoppen voor rond de 200,-

En als de chorus de sound zo romig/wollig maakt, een fijne chorus effect pedaal erbij zoeken?

Back