Alternatief voor JX8p

De Boss CE20 kan een nagenoeg perfecte juno106 chorus emuleren

De PG werkt alleen op een JX8P of MKS70/Super JX10.

Dat weet ik.

Die Kiwitechnics werkt op een hele hoop apparatuur - en hij is een stuk nieuwer.

Maar dat wist ik niet :) (dat van die apparatuur...)

In de categorie goedkoop heb je de Roland SH-32, zitten veel knoppen en schuiven op. Is geen pure VA, de oscillators zijn sample based, maar is ook geen rompler zoals een JV-1080. Je kan hem stacken tot 4 parts.

Lijkt me geen waardige vervanging van de JX8P, meer voor als je wat anders zoekt met veel knoppen voor rond de 200,-

En als de chorus de sound zo romig/wollig maakt, een fijne chorus effect pedaal erbij zoeken?

Heb geen desktop plaats voor een desktop synth, en zoek echt een keyboard. Ik heb wel een chorus pedaal voor mijn gitaar (en chorus VST effecten) trouwens.

De Boss CE20 kan een nagenoeg perfecte juno106 chorus emuleren

Hmm, ziet er niet slecht uit!

Die Boss CE20 lijkt me een heel goede tip voor iedereen die een warm Roland badje wil.
Ik ga hem ook overwegen. Daarmee heb je vast al 50% van de Roland Juno/JX sound in huis...

Een Gaia SH-01 is de spiritual successor van de SH-32 (met hetzelfde manco; zet osc sync aan en de filters gaan uit en hij springt terug naar monofoon). CS1x-achtig multitimbraal (1 "cool" timbre, de rest is redelijk nutteloze General MIDI zooi).

Storm: had je al eens een Juno 6 (of 60) bespeeld om te testen?

Oh ja, wat die Pro-12 trouwens betreft; die heb ik toendertijd voor rond de 400 piek of zo gekocht. Zit dus echt wel ver qua prijs van de Prophet '08 af, hoor! Ze komen 2ehands alleen niet zo vaak voorbij. Anders is er ook nog de USE Audio Plugiator; zelfde DSP, ander kastje.

De PG werkt alleen op een JX8P of MKS70/Super JX10. Die Kiwitechnics werkt op een hele hoop apparatuur - en hij is een stuk nieuwer.

En de afgelopen maand hebben 2 forumleden een kapotte PatchEditor gehad, en nul een kapotte PG...

Overigens lijkt een Kawai K3 me geen oplossing voor je knoppenprobleem, want die interface is net zo knoploos als een 8P.

Een Gaia SH-01 is de spiritual successor van de SH-32 (met hetzelfde manco; zet osc sync aan en de filters gaan uit en hij springt terug naar monofoon). CS1x-achtig multitimbraal (1 "cool" timbre, de rest is redelijk nutteloze General MIDI zooi).

Storm: had je al eens een Juno 6 (of 60) bespeeld om te testen?

Oh ja, wat die Pro-12 trouwens betreft; die heb ik toendertijd voor rond de 400 piek of zo gekocht. Zit dus echt wel ver qua prijs van de Prophet '08 af, hoor! Ze komen 2ehands alleen niet zo vaak voorbij. Anders is er ook nog de USE Audio Plugiator; zelfde DSP, ander kastje.

De Gaia zal mij waarschijnlijk weinig brengen. Ik heb de Juno 60 ooit eens bespeeld, en ook de Juno 106 voor referentie. Heb ook de Prophet 08 bespeeld, maar een 2e hands Pro-12 is inderdaad goedkoper dan gedacht. Wel weer geen keyboard dan, maar ik ga hem wel nader onderzoeken.

En de afgelopen maand hebben 2 forumleden een kapotte PatchEditor gehad, en nul een kapotte PG...

Overigens lijkt een Kawai K3 me geen oplossing voor je knoppenprobleem, want die interface is net zo knoploos als een 8P.

Ahh, dat is handige information re de PE en PG - thanks. Dat van de Kawai klopt natuurlijk, hij is niet echt een kans hebber maar wel leuk om een synth te "ontdekken" i.e. Ik wist van het bestaan af maar wist niet dat hij best cool is!

Ook geen knoppen, heb er wel Novation templates voor mocht je er 1 willen.

Ben niet op zoek naar een VST. Ik gebruik ze wel (vooral freeware) maar vind hardware leuker en meestal prettiger werken.

Die Boss CE20 lijkt me een heel goede tip voor iedereen die een warm Roland badje wil.
Ik ga hem ook overwegen. Daarmee heb je vast al 50% van de Roland Juno/JX sound in huis...

Goed om te weten inderdaad.

Out of the box oplossing:

Editor voor de JX8P zoals deze:

http://ctrlr.org/page.php?p=ddb

Staan er 2 tussen.

Op een oud en stil laptopje van de kringloopwinkel zetten en die gebruiken als PG800? Laptop ergens in je midi keten zetten. Als je met een DAW werkt kan je die CTRL als een soort VST laden.

Let op, ik heb hier zelf geen ervaring mee....

Zijn vast nog wel meer PG800 emulators denk ik.

Edit: aardig topic, met verwijzing naar Marc's PC-JX8P:

http://www.gearslutz.com/board/elec...ic-production/436226-roland-pg-800-jx-8p.html

Laatst gewijzigd:

Niet helemaal waar. Elke parameter is via 1 knopdruk te bereiken en daarna in te stellen met het draaiwiel. Een beetje zoals op de Moog The Source.

Mwah, na een paar dagen kende ik de nummers op de JX8P van buiten. Dan scheelt het nog maar 1 keer drukken tov een K3. Het belangrijkste verschil is dus de leercurve. Bij de K3 weet je meteen waar wat zit, terwijl je bij de 8P in het begin naar het lijstje moet kijken.

Dat gezegd zijnde lijkt een K3 me nog wel een leuke aanvulling voor de studio hier. :)

Laatst gewijzigd:
Ben niet op zoek naar een VST. Ik gebruik ze wel (vooral freeware) maar vind hardware leuker en meestal prettiger werken.

Plugiator is geen VST en de Novation ook niet; wat ik bedoelde is een hardware knoppenbak(Novation) om de Plugiator mee aan te sturen cq proggen.
Relatief goedkope oplossing (bijelkaar zo'n 300 -350 euro tweedehands) en je krijgt er veel voor terug. Goedklinkende synths en volledig te programmeren incl. wat effecten.

Mwah, na een paar dagen kende ik de nummers op de JX8P van buiten. Dan scheelt het nog maar 1 keer drukken tov een K3. Het belangrijkste verschil is dus de leercurve. Bij de K3 weet je meteen waar wat zit, terwijl je bij de 8P in het begin naar het lijstje moet kijken.

Dat gezegd zijnde lijkt een K3 me nog wel een leuke aanvulling voor de studio hier. :)

Ik zie je punt wel. Het is niet dat ik niet weet hoe ik de JX moet programmeren, het is alleen tijdrovend en niet super intuitief. Ik merk gewoon dat ik nu naar een andere synth of zelfs een vst grijp tenzij ik een "standaard JX" geluid zoek, en ik een van zijn presets aanpas. Ik vind knoppen/schuiven gewoon prettiger werken.

Plugiator is geen VST en de Novation ook niet; wat ik bedoelde is een hardware knoppenbak(Novation) om de Plugiator mee aan te sturen cq proggen.
Relatief goedkope oplossing (bijelkaar zo'n 300 -350 euro tweedehands) en je krijgt er veel voor terug. Goedklinkende synths en volledig te programmeren incl. wat effecten.

Oh OK. Ik ga er even over lezen. Thanks

Ik zie je punt wel. Het is niet dat ik niet weet hoe ik de JX moet programmeren, het is alleen tijdrovend en niet super intuitief. Ik merk gewoon dat ik nu naar een andere synth of zelfs een vst grijp tenzij ik een "standaard JX" geluid zoek, en ik een van zijn presets aanpas. Ik vind knoppen/schuiven gewoon prettiger werken.

Ookal zou je alle codes van de parameters uit je hoofd kennen: de interface van de JX nodigt gewoon niet uit tot het zelf maken van klanken.
Als alle parameters meteen op het frontpaneel zichtbaar zijn en je via 1 knopdruk, of draaiknop kunt benaderen, word je al veel meer uitgenodigd om een klank zelf te gaan maken.

Ik ben zelf wel benieuwd naar een combinatie van mijn JX-1 met een Boss CE-20. De JX-1 heeft zelf al een vrij zwakke chorus aan boord en een galm. Kan ik het geluid incl. galm door een CE-20 halen? Moet ik de onboard chorus uitschakelen? Dat zou een extra handeling tijdens een optreden betekenen.

Ahh ik had ff gemist dat je geen desktop plaats had, Plugiator valt ook af dan, of je moet de ASX/CME combi vinden ergens 2ehands. Heb je meteen een keyboard erbij.

Ookal zou je alle codes van de parameters uit je hoofd kennen: de interface van de JX nodigt gewoon niet uit tot het zelf maken van klanken.
Als alle parameters meteen op het frontpaneel zichtbaar zijn en je via 1 knopdruk, of draaiknop kunt benaderen, word je al veel meer uitgenodigd om een klank zelf te gaan maken.

Da's jouw mening, geen feit.

Ik gebruik voor mijn JX10 gewoon een Behringer BCR2000. Dat werkt prima en dat ding scoor je voor een paar tientjes. In ieder geval een stuk goedkoper dan dat kiwi ding. Dat kiwi ding is mooi, maar met invoerrechten, btw etc, komt hij op bijna 400 euro om hier te krijgen en da's toch wel erg kostbaar. Zelfs nog duurder dan de synths zelf. Dat je hem voor meerdere synths kunt gebruiken is waar, maar daar heb je alleen wat aan als die synths ook daadwerkelijk hebt. Als je hem alleen wilt gebruiken voor je jx8p is het nogal een dure oplossing.

Voor de BCR2000 is op internet een prima JX8p layout te vinden. Kwestie van een BCR2000 scoren en je knoppen probleem is opgelost. En ook die is voor meerdere synths te gebruiken.

En die BCR2000 kan je gewoon met een MIDI kabel rechtstreeks aan de 8P hangen zonder tussenkomst van PC (eens je de layout ingeladen hebt)? Dan denk ik dat ik maar eens ga shoppen, want dat lijkt me een mooi cheapo alternatief voor een PG.

Ja je hoeft niet eens die layout in te laden met de auto learn functie heb je de BCR2000 in 10 minuten geprogrameerd (je drukt op de "learn" knop en de BCR knop die je wilt gebruiken en dan verander je een parameter op de JX8P en dan leert die dat automatisch)

Back