Sidechain EQ (low cut) met Kick

MiDi G

Stamgast
Ik vraag me af of het in logic mogelijk is om de eq (low cut) te automaten met de kick.
Op deze manier kan je een soort van side chainen maar dan alleen met een bepaald frequentiegebied. In onderstaand filmpje gebeurt het met fruityloops.

Nu weet ik dat het met automation kan maar lijkt me mooier door het een en ander te routen net als in het filmpie maar dan met Logic. Iemand een idee?

groet Guido

Zoeken naar "Logic sidechain tutorial" lijkt me een stap in de goede richting.

Als je het kunstje eenmaal kan, kun je alle signalen ermee proberen. Soort multiband compressor sidechain krijg je dan.. ingewikkeld, of je bron-signaal met crossover opsplitsen zodat je alleen het low-band deel sidechained.

Ok... de Waves C6
Dacht inderdaad ook al aan een multiband compressor.
Maar hoe trigger je dan het lage gebied op de kick?
Ik bedoel normaal gesproken treedt een compressor op bij een ingestelde waarde maar nu wil ik dat het van de kick komt.

je kan toch gewoon de kick als sidechain signaal gebruiken.

als je bedoelt dat je de lowcut (hipass) frequentie wilt triggeren dan is dat makkelijker om gewoon de automation te tekenen voor de kick. anders moet je opzoek gaan naar een envelopefolower die de frequentie stuurt.

kan je precies uitleggen wat je bedoelt en wat je daarmee wilt bereiken. om eerlijk te zijn vind ikde mix van je filmpje erg slecht, het klinkt net of alles uit gaat zodra de kick invalt..

Ok... de Waves C6
Dacht inderdaad ook al aan een multiband compressor.
Maar hoe trigger je dan het lage gebied op de kick?
Ik bedoel normaal gesproken treedt een compressor op bij een ingestelde waarde maar nu wil ik dat het van de kick komt.

Wat flyweight zegt. Je stuurt de kick naar de SC input van de C6. Je stelt het frequentiegebied in dat je wilt laten beinvloeden door de kick. Zodra de kick binnenkomt begint de compressor te werken. Dat kan heel extreem zijn zodat bijvoorbeeld al het laag weggedrukt wordt, maar ook subtiel, net hoe je wilt. De rest van het geluid blijft onaangetast.

De meesten gebruiken een side chain kick die je niet hoort, maar alleen de compressor(s) aanstuurt, dat is vaak handiger.

Back