hardware synths voor trance

:kroon:

Ja, met een modificatie wel ja. :)

btw inderdaad supervet, al vind ik hem wel moeilijk in de mix te krijgen omdat het niet-trackend filter voor stevige bulten/drukkend geluid op een deel van de noten kan zorgen. Stevige negatieve EQ op de mixer toepassen dus. Maar trance maak ik er niet mee. :)

On topic vind ik de meest relevante vraag voor de topicstarter hier wel waarom hij op zoek gaat naar een hardware synth als het besturen via een plugin zo belangrijk is. Ik kan goede redenen verzinnen zoals CPU besparen, maar de vraag is waarom de topicstarter het wil.

Voor Trance muziek kun je in principe alles wel gebruiken. Wel leunt de stijl erg veel op reverb en echo voor de pads/leads, maar dat kun je ook met een aparte effecten module oplossen. De Roland JP8000 (uitgekomen in 1996) is denk ik het vaakst gebruikt binnen het genre, maar nooit voor de oude stijl Trance (1990~1996). Ligt dus een beetje welke richting je op wilt binnen het genre.

Je vraag (Trance synth met een plugin) is niet gedetailleerd genoeg om een goed advies te geven. Voor veel synths (zowel "oud" als nieuw) zijn third-party editors beschikbaar en zowat alles werkt met MIDI (to-USB) tegenwoordig. Plus er is nog het hele multitimbral verhaal. Wil je dat alle sounds uit één synth komen, of is één losse sound al voldoende?

btw inderdaad supervet, al vind ik hem wel moeilijk in de mix te krijgen omdat het niet-trackend filter voor stevige bulten/drukkend geluid op een deel van de noten kan zorgen. Stevige negatieve EQ op de mixer toepassen dus. Maar trance maak ik er niet mee. :)

Aux CV to traveler voor de 700
Als je de pitch CV in deze aux zet heb je filter tracking.

Deze hele site staat vol met nuttige mods voor de oude korgies.

On topic,een hardware synth voor trance:
De digitale hardware synths voegen weinig toe tov goede vst synths kwa geluidskwaliteit. CPU reductie is wat voor te zeggen maar simpel omheen te werken. De interface is ook wat voor te zeggen, maar dat is met een midi controler ook simpel omheen te werken.
Waar je meer aan hebt is het goed leren programmeren van synths, dat maakt veel meer uit dan welke hardware synth dan ook. Dit is een goede plek om te beginnen.

De meeste trance werd in de jaren '90 gemaakt, toen analoge synths niet in de mode waren en romplers erg hip.
Veel gebruikte klanken zijn de Roland JV-80 piano en strings, Korg M-1 piano en orgelbas, en dergelijke. Voor de analoge klanken werd gewoon één van de samples gebruikt uit de romplers, of er werd een Roland Juno-2 tevoorschijn getoverd.
Ik heb het vermoeden dat 'Children' van Robert Miles grotendeels is opgenomen met een GEM S2/3...
Alhoewel ik het geluid van dat nummer veel te goed vind klinken om uit een rottige GEM te komen (het geluid klinkt meer Kurzweil-achtig); toch zitten de klanken van dat nummer letterlijk in de GEM S2/3. Ik houd het op een puik stukje producerswerk, met externe effecten en de sporen op audio opgenomen...

ohh en ik maar denken dat het allemaal uit de de jd-800 kwam. van gitaar tot bassdrum.

De ene trance is de andere niet, maar de JP 8000 heeft inderdaad wel alles aan boord om lekker easy en effectief trance sounds te maken. De effecten, modulatie en superzaag waveform + noise generator is in ieder geval ideaal.

Plus het ding kost geen bal meer. Ikzelf heb er enkele jaren van genoten.

Laten we het oldschool houden! Welke synths zouden hier allemaal inzitten?

Lekker plaatje!

En welke synth's? Nou sowieso (samplesvan ) de TR 909 en de TB heb ik ook wel gehoord. Die leadsounds ben ik wel nieuwsgierig naar, die kon ik niet pinpointen.

De meeste trance werd in de jaren '90 gemaakt, toen analoge synths niet in de mode waren en romplers erg hip.
Veel gebruikte klanken zijn de Roland JV-80 piano en strings, Korg M-1 piano en orgelbas, en dergelijke. Voor de analoge klanken werd gewoon één van de samples gebruikt uit de romplers, of er werd een Roland Juno-2 tevoorschijn getoverd.
Ik heb het vermoeden dat 'Children' van Robert Miles grotendeels is opgenomen met een GEM S2/3...
Alhoewel ik het geluid van dat nummer veel te goed vind klinken om uit een rottige GEM te komen (het geluid klinkt meer Kurzweil-achtig); toch zitten de klanken van dat nummer letterlijk in de GEM S2/3. Ik houd het op een puik stukje producerswerk, met externe effecten en de sporen op audio opgenomen...
Meeste Trance in de jaren 90 gebruikten romplers?? :kont:

children van robert miles is in zijn geheel gemaakt met een kurzweil k2000

Yamaha CS1X/CS2x, Yamaha DJX1.

Voor de huidige trance maakt het niet meer zoveel uit wat voor synth je gebruikt. Trance bestaat ook al lang niet meer uit alleen de supersaw. Zelf maak ik ook Trance en daarvoor gebruik ik bijna alleen maar de Sylenth en de Nexus 2. Af en toe wordt dit aangevuld met de Virus Ti of de Omnisphere.

Een hardware synth zal niet zo snel iets extra´s toevoegen. Je zou je geld beter kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld goede afluistering, zowel de monitor als de ruimte zelf.

Ligt eraan wat je bedoelt met "trance'. Die commercieele trance van tegenwoordig is eigenlijk gewoon house met een melodie en wordt gemaakt met VSTi's en klinkt ijskoud. Het andere uiterste is analoge trance bv. Prometheus of Deadmau5. Zij verkrijgen door hun apparatuur keuze een eigen sound die je met VSTi niet makkelijk krijgt

Ik heb 6 jaar terug een Virus TI gekocht, omdat de VSTi interface zo lekker makkelijk is, maar ik kan er de warme sound die ik wil hebben niet mee maken, wat een miskoop

Ik zou zeggen koop een miniMoog Voyager en een DSI Prophet '08.

Hier een voorbeeld van ultra warme trance, voor het grootste deel gemaakt met een Voyager, een Eventide en lekker warme Neve pre-amps

Als ex-eigenaar van zowel een Virus B als een Prophet '08 kan ik niet echt mee in het 'warm/koud' verhaal van bovenstaande. De Virus kan heel warm klinken en de Prophet ijskoud, het is maar net wat je met het apparaat zelf doet en wat je er achter hebt zitten qua FX.

Wat betreft de originele vraag; hangt inderdaad een beetje vanaf wat voor soort trance je wilt maken. Een Virus en/of een JP8000 lijkt hoe dan ook een goed idee, al is het maar omdat het goed klinkende en veelzijdige werkpaarden zijn waar ook nog eens een enorme bak presets voor te krijgen zijn.

Soundquest staat bekend als erg buggy, ik zou de software niet kopen.

Dit is een alternatief: http://ctrlr.org/page.php?p=ddb

Moet je wel zelf iets bouwen voor een jp8000, en dat lijkt me best ingewikkeld. Je schijnt er vst plugs mee te kunnen maken voor aansturing hardware synths.

huh? iedere moderne daw record regenwoordig gewoon direct iedere NRPN ?!? waarom in godsnaam nog mt antiek tools werken? controller lanes in Cubase documenteren het allemaal feiilloos

Automation recorden is toch wat anders dan een synth op
afstand besturen met een grafische interface, lijkt me.

Overigens vind ik het onzin om een synth met
knoppen in een daw te willen besturen. Voor zo een model videorecorder als een tx81z lijkt dit me beter geschikt.

Back