Muziek en kleuren

PabloDeMode

Spank!
Hoe kan ik het goed uitleggen...

Ik heb dit sinds -eigenlijk- mijn geboorte: ik associeer muziek met kleuren. Als ik een track hoor binnen de tonale muziek, kan ik een kleur zien. Het gaat om de melodie en niet de "kleur" van een instrument (wat een ander concept is, een piano onderscheid zich van een gitaar wegens de 'kleur', de klank van het instrument zelf). Het is ook niet een "willekeurig" iets voor mij. Kort geleden (omdat ik nu iets meer in de muziek theorie heb verdiept) had ik dus een soort classificatie gemaakt: bijvoorbeeld een lied in A mineur associeer ik met "rood", en alle nummers dus in dezelfde toonsoort (of dergelijke) zie ik als rood... etc. Ook onder de tonale muziek kan ik de combinaties zien (dus paars met lichte blauw of zoiets hehe).

Met zangers kan ik ook onderscheiden in "kleuren", maar dat is ook afhankelijk van de combinatie van de klank zelf en de toonsoorten, dus iets moeilijker te bepalen -voor te stellen.

Atonale muziek zie ik als "wit" of "grijs", en er bestaan ook -voor mij- zwarte nummers (niet atonaal dus!). Als ik te veel bruine tracks in mijn pallet heb dan probeer ik met andere kleuren aan de slag te gaan, bijvoorbeeld "groen" of "blauw".

Heeft iemand anders dit ervaren, hoe zit het in elkaar? Geloof mij dit is een serieuze iets, geen grap, maar voor mij het belangrijkste wat muziek maken betreft. Ik ben erg benieuwd naar andermans ervaringen :)

Het spectrum heeft ook iets mee te maken, maar dan als onderdeel van het geheel. Ook bijzonder trouwens...

Eer zijn "enkele" nummers met alle kleuren erin, zoals Madonna's "Music" (maar er zit een basis kleur ook).

Nee, totaal geen last van toch :D

Synesthesie is een vermenging van de zintuigen. Hoewel het niet ongewoon is dat zintuigelijke waarnemingen onderlinge invloed hebben, is dit bij synesthesie dusdanig sterk dat bijvoorbeeld kleuren geproefd worden of geluiden gezien

Grappig, ik zie ook altijd een geluid voor me als een vorm/ding voordat ik het ga maken....kleuren niet echt...

Interessant allemaal. Synesthesie is het woord inderdaad, de mixing van de zintuigen. Het meest voorkomende vorm is met kleuren-geluiden-wormen gerelateerd, maar soms een geur kan een kleur geven die ook in de muziek kan verschijnen, ik voel ook soms de temperatuur van een nummer (koude en warme nummers).

Literaire beschrijvingen hebben vaak ook veel beelden met synesthesie. Er bestaan echter bijzondere associaties hiervan.

:dubbel: ben benieuwd wat voor kleuren er naar boven komen bij mijn K#'s...!!

Uit (mijn vriendin) Wiki: "Ook Liszt ervoer kleuren bij de muziek en riep het orkest soms onthutst toe: "Wat meer blauw in deze episode aub". Blijkbaar dacht hij dat iedereen het zo ervoer"

Dit dus. Als ik een lied maak, meestal in E majeur, dan denk ik aan paars/bruin; later denk ik "ik moet dus wat groen of rood hebben ergens in een passage" hahaha :)

Uit (mijn vriendin) Wiki: "Ook Liszt ervoer kleuren bij de muziek en riep het orkest soms onthutst toe: "Wat meer blauw in deze episode aub". Blijkbaar dacht hij dat iedereen het zo ervoer"

Dit dus. Als ik een lied maak, meestal in E majeur, dan denk ik aan paars/bruin; later denk ik "ik moet dus wat groen of rood hebben ergens in een passage" hahaha :)

Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik doorhad dat ik gek was en de rest dit totaal niet zag. Maar, prima afwijking, heeft zeer veel invloed op de muziek die ik maak, al blijft het gewoon dat. Een afwijking.

Het is een afwijking, geen "gekte". Het komt weinig voor lees ik. En het is niet willekeurig. Er zit een soort systeem in. Ook nog wanneer moeilijke muziek akkoorden bestaan.

Ik vind het zelf grappig maar ook ZEER handig wanneer ik de juiste akkoorden moet vinden op basis van kleuren.

Ik ben ook wel bekend met dit fenomeen, maar niet zo zeer met kleuren.
Ik heb het meer met vormen en lijnen.

Iets vierkants klinkt voor mijn gevoel anders dan iets ronds.

Stel dat ik je vraag om een geluidsomschrijving te geven van rood, dan je dan iets noemen?
Of is dat te complex? (ik zou het denk ik niet goed kunnen voor iets vierkants, maar andersom: als ik iets hoor kan ik het wel redelijk eenvoudig beschrijven in figuren/lijnen).

Een soort variant op:

003522.jpg

:D

Nee, geintje hoor..
Grappig fenomeen :)

Gekte is meer zoals anderen het ervaren die het niet hebben en jouw kleuren voorgeschoteld krijgen. Volgens mij is het simpel gesteld een harde associatie tussen kleuren en geluid en harmonie, die er niet zou moeten zijn.

En inderdaad, het is echt superhandig. Al vraag ik me af of ik wellicht ook iets mis, aangezien ik niet weet hoe het zonder die associatie is. Zelfde als kleurenblind, ik mis iets tussen blauw en rood, en zal nooit weten hoe dat er precies allemaal uitziet. Of zoiets...

Stel dat ik je vraag om een geluidsomschrijving te geven van rood, dan je dan iets noemen?
Of is dat te complex? (ik zou het denk ik niet goed kunnen voor iets vierkants, maar andersom: als ik iets hoor kan ik het wel redelijk eenvoudig beschrijven in figuren/lijnen).

Geluidsomschrijving van rood, heel simpel: synths-pads meestal in A mineur of majeur, en in combinatie van C krijg je rood en blauw tegelijkertijd. Zeer handig want dit zie ik dus bij alle nummers met dit soort akkoorden (als basis). Iets in G mineur geschreven is voor mij groen (ook de basis), enzovoort. Het gaat om een gehele track (tonaal) met een soort lijn van kleur of meerdere kleuren, meestal die van de verses is de basis (zo zie ik het dan).

Back