welke hardware sampler met multivelo en roundrobin en random

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
heb een vraagje, welke hardware samplers ondersteunen multi velocity zones roundrobin en randomsamples???

Kan een s3000 dat bv??

Ik had ooit een mpc 1000 maar die kon alleen 4 velocityzones en geen round robin of random.

Misschien moet je even uitleggen wat je met roundrobin en random bedoelt. Het in volgorde resp. Willekeurig doorlopen van een bank met samples afhankelijk van MIDI inout?

je hebt een groep samples onder 1 noot zitten. by roundrobin word na iedere note on de volgende sample afgespeeld.

by random worden de samples op semi willekeurige volgorde afgespeeld. bv bij drum hits voor realisme.

ik zoek dus een sampler die dat kan. het liefst een wat oudere sampler en niet een Z8 ofzo.

Misschien vind je alle benodigde opties niet in 1 apparaat, maar in een combinatie van apparaat + pc

Sorry, maar toch een Akai s5000/6000 of Z4/Z8 + wat software op de PC voor het roundrobin (wat is het bezwaar overigens? voor de hedendaagse prijzen hoef je 't niet te laten)
Geen gritty sound?

Voor de mogelijkheden, zou zeggen google op "S3000 manual".. degenen aan wie je 't vraagt moeten anders voor jou gaan spitten, beetje googlen is toch niet zo erg :)

Heb je al gezocht op "round robin midi insert" of "midi plugin round robin"

Wat voor DAW gebruik je? Wat heb je zelf al gevonden evt. ?

Laatst gewijzigd:
Het is niet zozeer een bezwaar. zo een Z8 is best geil maar is een beetje te duur om als drumsampler te gebruiken,

Daar komt ook bij dat het gewelding zou zijn als er een oude emu of akai is die dit ook kan.

Gritty geluid en lekker goedkoop,

Die mpc 1000 kan het wel met een midi loop truuk, maar vind dat zo´n butt ding. hij kan gewoon te weinig. Een S2000 kan bv meer.

Ik wil dus zonder computer beats kunnen maken met een MC 303 als sequencer (waar ik er 2 van heb) en een oude sampler.
DIe MC 303 ken ik door en door en daar kan ik rare dingen mee doen op sequencer gebied. En ik wil dus ook zo´n oude samper door en door leren kennen.
Later ga ik de sampler ook met drumpads aansturen, voor het indrummen met stokkies.

Vraag me af of het concept van roundrobin en semi random redelijk ¨nieuw¨ is.

Wat mag een S5000, z4 of z8 kosten??

De Emu E4's en verwanten en Akai S20-3200(XL)'s kunnen het niet. En nog oudere gritty Akai's al helemaal niet Maar met een beetje handigheid kun je met velocity maps en modulaties etc. op een Emu E4XT Ultra (en 5000, 6400 Ultra) wel een heel eind komen.

En/of in combinatie met "logic editor" in oa. Cubase (ik ga er vanuit dat Logic ook wel iets van logical editor heeft)

Heb in 't verleden nog geen fijne tutorials gevonden vwb de logical editor van Cubase, op de steinberg Forum / FAQ heb ik nog geen goede gevonden, niet specifiek genoeg.

Laatst gewijzigd:
ik heb geen sampler die EN roundrobin EN Random doet.. maar me elektrieke drumstel (dtx2.0)
die doet het wel... maar die vreet weer geen samples.. de opvolger ervan geloof ik wel..
en ik neem even aan dat die ook roundrobin en Random doet..

Hoi, tenzij iemand met de gouden tip komt, zeg ik dat het best veel werk gaat worden.. niet eenvoudig.. denk zelfs meerdere (oude) samplers en/of meerdere patches op 1 sampler, waarbij elke patch zijn eigen Velocity-range al afgebakend heeft ; het DAW pakket wat je gebruikt zal op e.o.a. manier aan de hand van velocity en note-off moeten schipperen tussen midi-kanalen.. geen idee hoe je dat doet in Cubase.

Nogmaals, zoeken van een goede tutorial van Steinberg over hun eigen product, is geen eenvoudige opgave. Wat jij wil heb ik tijd terug ook zitten proberen, zonder succes > heb nu een Z8, dat zegt genoeg :)

Die akai's gaan gemiddeld tussen 300 - 800 afhankelijk van de opties (HD, sample lib's, usb-option)

Best redelijk gezien de capaciteit, alhoewel sommigen zweren bij bijv. software Kontakt, de hardware sampler zouden zij nog niet willen voor 2 tientjes bij wijze van.
Opzich terecht, Kontakt kan zo'n beetje alles geloof ik. Ik heb bewust voor stabiel en mobiel gekozen, dus hw sampler.

Weet wel van die heftige sample-paketten, van die orkest dingen, daar zit vaak een stukje software bij die dit allemaal al afvangt, het random en round-robin.. mja hebben we alleen niks aan
Hoop dat er iemand nog een goed idee heeft, ben zelf ook erg benieuwd.

Nou, geef niet zomaar op.. maareh 't is waardeloos, allemaal halve topics, bijv. met mensen die zeggen dat het ze gelukt is.. dan vraagt iemand vervolgens "Hoe heb je dat dan gedaan?" En dan blijft het heel stil.. niks nada.
Allemaal halve topics dus.. je hebt er geen &#$% aan sorry.

Als mensen hun oplossing hebben gevonden zijn ze met noorderzon vertrokken, dus vwb dit topic, áls het je gelukt is, please do let us know :) laten we dat hier niet doen, die onbevredigende topics met open einde
Ik las dus ook al dat Note-Off events niet als zodanig worden herkend, je kan er niks mee in Cubase5 input transformer :? en dat noemen ze dan "logical" editor.. logisch

toch maar Kontakt doen? :P

Laatst gewijzigd:
zit ineens te denken als je een sampler neemt die geen roundrobin heeft dan kun je wel bv 8 hihats laden onder iedere toets en dan bv met de arpegiator (of in de sequencer) de verschillende samples randomizen voor realisme.

Nou ja dat kan in ieder geval met de MC 303. :)

Ik werk graag met Sfz en sountfonts (door veel sampler ondersteund en open standaard).

Mischien ga ik wel voor een een Akai of Emu (een oude voor weinig) en gebruik ik die eerder aangegeven truuk.

begrijp nu dat een sampler van 200 euro of minder er niet inzit met roundrobin ed.

kontakt is niet mijn favoriete sampler te bloated en een propetarian formaat.

NNXT van reason of sampler uit Ableton vind ik fijner omdat die minder log zijn.

Softwarematig is POISE heel relaxed voor drums net als battery zonder toeters en bellen dus snel programeren.

Je kan ook met MAX Msp een midi tool maken met randomize en roundrobin.

iedereen bedankt voor de genomen moeite.

@sander zal natuurlijk vol trots delen als ik een oplossing heb gevonden.

maar jij hebt een Z8 dan ben je toch klaar??

mmm blijkt dat de mpc 1000 nu wel sample roundrobin kan doen met JJ OS2XL

waarschijnlijk een update. maar weer opzoek naar een mpc 1000:erm:

Hoi, ja.. nee.. klaar met een Z8, niet echt. Het round-robin heb ik dan nog steeds niet in huis, wel het stuk multi-velo samples. In theorie zou ik, als de Z8 het aankan qua memory, op elke 0-1-2-3-4-...-127 een sample kunnen zetten. Elk nieuw program is immers weer 4 nieuwe lagen. 128/4 > kost 32 programs (en een rsi-kláw)

Maar het random, gaat juist uit van dezelfde hardheid / aanslag, maar daarbij een ander geluid.. je kan een hihat even hard aanslaan, maar op een andere plek raken. Maar idd, het is al bijna random als je >8 lagen multi-velo hebt.. de kans dat je x-keer achter elkaar precies even hard aanslaat is klein, de hardheid tussen 2 samples bij >16 lagen verschilt nóg minder.. dat mag voor "random" doorgaan. Je kan dit weer manipuleren door de velo 'handje te helpen' in je DAW editor om dit uit te sluiten.

Trouwens.. als ik nog een Nord G2 had.. die zou het wel kunnen.
Daar kun je de gekste 'logical' midi-schakelingen mee maken ; enige twijfel die ik hierbij heb is de snelheid waarmee e.e.a. wordt verwerkt door de G2.

Vond de midi niet super-stabiel van de G2 (maar 't kán wel daar gaat 't om)

Leuke hersenkraker Flyweight, bedankt :P

Laatst gewijzigd:
Peavey DPM-SP ... kan het juist wel of niet. Om een of andere reden dacht ik een tijdje terug dat deze dat kon, maar ben kwijt of het nu ook echt zo was...

Zo heb je natuurlijk weinig aan m'n antwoord...
dus maar even manual DPM-SP Plus erbij. Niks specifieks in die manual er over, vandaag dan tenminste...

... maar wie weet lukt 't via een combi van "Wave Start Modulation" & "Random Source" & "Quantized Amount" loslaten op een sample waarin al je variaties precies achter elkaar geplakt zijn in 1 wave... (zelf nooit geprobeerd, en ik weet ook niet of de non-Plus DPM-SP versie het kan.

BTW, dit zijn dingen die wrsch ook in andere samplers kunnen, niet meteen een Peavey gaan kopen voor 't elders gezocht te hebben....

ik had dus een mpc 1000 met hd en JJOS XL 2. en kom er nu achter dat deze het wel kan. Alleen kan de mpc 1000 maar 4 samples per pad aan.

In principe is dit genoeg om realistische drums te maken of om mooie electronische beats te programmeren.

ik ben weer in de markt voor een MPC 1000

Zie JJOS 2 XL manual.

Het probleem is vaak dat fabrikanten zich niet aan standaard benamingen houden.

Roundrobin kan bv bij merk X sample cycle heten bv.

Daar moet je goed op letten als je in de manual zoekt.

Back