Digital Performer 8

Bren Gun

Ingeburgerd
Digital Performer 8 is uit of is binnenkort uit voor Windows 7. Eindelijk beschikbaar voor Windows. Ik wil dat ze XP ondersteunen.

Sinds ik er alleen heel lang geleden mee heb gewerkt en niet eens zoveel en omdat ik andere software prefereerde, weet ik niet hoe het aanvoelt, behalve als het om het algemene ervan gaat. Kijkend naar MOTU's site, en op verschillende plekken kennis verzameld te hebben, heb ik in principe wel enig idee hoe het in elkaar zit. Alleen het opereren van het ding zou ik nog willen.

Jammer genoeg heeft MOTU geen demo beschikbaar om het uit te proberen. Wat is hier de reden van?
Het is misschien een moeilijke stap voor iemand die overweegt om het te kopen om meteen geld ervoor uit te geven zonder het te hebben geprobeerd. Het is toch redelijk om een demo beschikbaar te stellen? Verwachten ze echt dat iemand het gewoon zo koopt? Ik ken haast niemand die het als hoofd-DAW gebruikt en die ik tegenkom. Misschien één persoon die waarschijnlijk niet eens DP 8 heeft, maar een veel oudere versie.

Wat ik het meest interessant vind aan Digital Performer is dat het erg goed schijnt te zijn om muziek voor film te maken en hun zogenaamde QuickScribe die goed schijnt te zijn. Ik vraag me af of het echt zo goed is. Ik vraag me af of deze QuickScribe goed geïntegreerd is met MIDI, bv. als ik een stuk componeer met gewone muzieknotatie in QuickScribe (gebruik makend van traditionele muzikale beschrijvingen voor dynamiek, articulatie, etc.), dan zou dit qua MIDI meteen moeten zijn aangepast.
Alleen, alweer, er is geen demo.

Het is zelfs zo erg dat je niet eens een bericht kan versturen naar MOTU om vragen te stellen over producten, tenzij je al een MOTU-product heb geregistreerd. De enige andere manier is bellen, maar ik heb geen zin om me blauw te betalen daaraan, gezien hun prijzen voor ondersteuning. Ik weet dus nog steeds niet of XP zal worden ondersteund.

M'n hoofd-DAW is al wat jaren Samplitude. Een goede DAW. Ik mis alleen wat features die ik graag zou willen hebben. DP8 kan de oplossing bieden.

Gebruikt iemand hier DP?

Ik ben een Digital Performer gebruiker vanaf de aller eerste versies toe het nog alleen MIDI had en Performer heette.

ik werk nu wel met een oude versie 4.12. ik heb wel versie 5 maar die moet nog geinstaleerd worden.
ik werk op een Macintosh Apple PC.

er zal wel heel veel veranderd zijn in versie 8. Motu veranderd soms de functies en layout zo, dat je helemaal op nieuw moet wennen en echt moet zoeken waar iets nu weer zit.

misschien ben ik wel de enige hier op het forum dus als je vragen hebt dan wil ik je graag helpen als dat mogelijk is!

"I've got my motu workin!"

Cool, cool. Als je zou vergelijken tussen DP en Samplitude, wat is dan vooral merkbaar?

Heeft jouw versie 4.12 (en 5) ook het zogenaamde QuickScribe? Hoe zit het daarmee?

Ben je van plan om te upgraden naar DP8?

helaas kan ik DP niet met Samplitude vergelijken. Dan moet ik
er een tijdje meewerken.

DP is mijn favoriet. ik heb vroeger Cubase en andere bekende sequensers geprobeerd maar bleef bij Performer hangen doordat ik het de meest doorzichtige en overzichtilijke software vond.
ik denk dat het niet veel uitmaakt welke sequenser je neemt zolang het een van de bekendere merken is. Ze doen denk ik allemaal als basis min of meer hetzelfde maar hebben wel allemaal hun eigen karakter layout, en speciale mogelijkheden.
DP staat bekend in USA als DE sequenser voor vooral ook filmmuziek maken.

Quicksribe is bedoeld om je sequensmuziek naar notenschrift om te zetten voor uitprinten. niet andersom, als invoer editor van muzieknoten naar midi.
je kan wel noten invoeren en die later terughoren maar dat geldt niet voor bijvoorbeeld dynamische tekens. ik snap wel dat DP dat niet kan, het is geen notatiesoftware en dit zou het allemaal te ingewikkeld maken ( denk ik). dan moet je kijken bij software van Finale (prof!) of bijvoorbeeld Encore.
ik heb vroeger bij muziekuitgeverij Donemus gewerkt en ook veel muziek ingevoerd in software voor partituren. notatie van muziek is altijd veel werk. RSI-werk!

als je je composities in midi wilt uitvoeren dan kan je beter gewoon werken vanuit een midi-sequenser en een keyboard.
als het alleen om de notatie en uitprinten gaat dan kan je DP gebruiken of een ander programma.

ik ga (nog) niet upgraden naar DP 8. daarvoor moet ik mijn hele computersysteem upgraden. DP 8 zal wel weer meer toeters en bellen hebben. ik vind ht allemaal een beetje vermoeiend. muziekmaken kan ik allang met mijn oude versie. ik hoef niet zo nodig nog meer en beter.

Okee, bedankt voor je poost.

DP8 ziet er uit als een goede algemene DAW, misschien wel de beste qua efficiëntie en handigheden, met verhoogde notatie-capaciteit vergeleken met andere DAW's. Wel jammer dat QuickScribe, als het zo is, niet volledig naar MIDI wordt vertaald qua muzikale expressie (dynamische tekens, articulaties, etc.). Dat zou het de "perfecte DAW" maken (of één die nog hoger is dan de andere qua vooruitgang).

Ik vraag me trouwens af of er ooit een DAW komt die ook nog goed is in het correct afspelen van notatie (het correct afspelen van elk aspect van een compositie vanaf een score/partituur/etc.). Een DAW waarbij zowel de audio, MIDI en notatie goed met elkaar zijn geïntegreerd en op hoog niveau coöpereren en functioneren, terwijl de efficiëntie qua computermiddelen-gebruik erg goed is.
Vaak praat men over zogenaamde "one-box solutions". Ze zetten er alleen niet bij dat in zo'n geval van een "one-box solution" notatie en correcte playback ervan uitgesloten is. Universeel zou dan de propositie "Het is een 'one-box solution'" (als het om audio, MIDI en notatie gaat) niet waar zijn, maar vals.

Ik denk dat de inclusie (ik kan me even geen ander woord bedenken op het moment) van superieure notatie-capaciteit goed geïntegreerd met audio en MIDI de volgende stap moet zijn in de evolutie van de DAW over het algemeen. Vooral in de tijd dat er mensen zijn zoals serieuze traditionele componisten (bv.) die ook kennis hebben van audio en MIDI enzovoorts, zou het een vanzelfsprekende stap moeten zijn die moet worden genomen door DAW-makers. Geen gezeur meer met eerst schrijven in een notatie-programma zonder de audio- en MIDI-capaciteit van de DAW, en geen gezeur meer met het schrijven in een DAW zonder de superieure notatie-capaciteit.

ik componeer zelf al jaren en heb heel veel ervaring met schrijven op papier, maar ook dus voor de bekende muziekuitgeverij Donemus gewerkt. alle noten en tekens met lineaal en inktpen met de hand.
en verder heb ik veel met Encore en ook wel Finale software gewerkt. Finale is (was?) standaard in de prof wereld.

componeren in de computer vind ik heel omslachtig.
in de computer ben je teveel met handelingen bezig dat leidt ontzettend af van het componeerproces
wat vaak al heel lastig en fragiel kan zijn.

geef mij maar pen en papier en een gummetje....
componeren zo snel als ik muziek kan bedenken is dat bijna....!

en als het af is kan ik het met trots in notatie software zetten voor mooie partituren..

Back