Vinyltjes reinigen.

b_1131.jpg

En dan 100ML pebbles vloeistof gemengd met 900 ml gedemineraliseerd water. Klaar voor 50 euro en beste resultaat voor je geld. Heb je echt geen machine voor nodig, enige dat zo'n machine toevoegt is dat hij de vloeistof met het vuil van de plaat zuigt. Maar met de Anti-Stat verwijderen 2 borstels het vuil al.

Disco-antistat van Knosti wordt vaak gebruikt en zo'n setje is niet duur. Zodra de vloeistof opgebruikt is kan je best even uitkijken op internet om zelf een vloeistof samen te stellen. Scheelt wat euro's als je regelmatig veel platen wil reinigen.

En als het wat mag kosten:
http://www.keithmonks-rcm.co.uk/

0176.jpg

Laatst gewijzigd:
De vaatwaskennis gebruikt inderdaad een 35°C "glas" programma. En een 3 in 1 vaatwastablet (3 in 1 is ontvetten, glansspoel en nog iets veronderstel ik). Een vaatwasser heeft een ontkalkingsinstallatie, dus daar moet je je ook geen zorgen over maken. Hij laat zijn LP's NIET nadrogen in de machine, dus na de laatste spoelbeurt het deurtje open en dan aan de lucht drogen. Hij heeft zo al honderden LP's gewassen, zonder negatief resultaat. Bij alle LP's bleef het label goed. Misschien dat er ergens wel een soort label is dat dit minder leuk vindt, maar dan heb je met de Knosti ook een probleem want die dekt ook niet ieder label integraal af.

In de vaatwasser moet je inderdaad even opletten hoe je de LP's zet zodat ze niet krassen. In de vaatwasser waarvan sprake zijn de bordenrekken blijkbaar zacht genoeg zodat ze geen LP's beschadigen. Ook hier na honderden exemplaren geen centje pijn, en hij is een kritisch luisteraar met topinstallatie.

2z65a2o.jpg

Ze staan er gewoon zo in bij hem. Je zou denken dat dit stevige krassen achterlaat, maar blijkbaar is dat kunststof topje zo zacht en rond dat het absoluut niks met het vinyl doet.

Je moet natuurlijk wel even kijken of jouw vaatwasser qua temperatuur (nooit meer dan 35°C!!!) en rek geschikt is. Desnoods gebruik je je Knosti rekje in de vaatwasser.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het meesterlijk met die vaatwasser. Ook het 3 in 1 blokje :D En de topjes van mijn vaatwasser zijn ook rubber achtig zacht. Ik ga het proberen (met wat oude meuk).

Lekker met de hand wasse jonge. Vaatwasser is het ok niet hoor...

Zelfs als je alle landmijnen omzeilt, wat bovengenoemde persoon voor een groot deel lijkt te doen, dan nog vraag ik me ten zeerste af hoe schoon de platen worden in een afwasmachine. Ik geloof niet dat het schoner wordt dan schoonmaken met de hand of een goed goedkoop systeempje. Er wordt alleen maar water en zeep opgespoten, geen borsteltjes, doeken of of vacuum zuiging. Daardoor zal er vermoedelijk toch rommel in de groeven achterblijven.

Als de labels op het eerste gezicht niet beschadigt zijn, dat betekend niet dat ze dat ook niet zijn. Ze kunnen ook verkleuren op den duur, of na 3 of 4 wasbeurten beschadigen. Het is niet voor niks dat de dure systemen het label niet nat maken, ongemoeid laten.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het meesterlijk met die vaatwasser. Ook het 3 in 1 blokje :D En de topjes van mijn vaatwasser zijn ook rubber achtig zacht. Ik ga het proberen (met wat oude meuk).

ook +1 van mij.. maar ik ga het zelf maar even niet doen..

En nu natuurlijk wachten op de eerste fabrikant die speciale LP schoonmaak 3 in 1 blokjes op de markt zet ;)

Zelfs als je alle landmijnen omzeilt, wat bovengenoemde persoon voor een groot deel lijkt te doen, dan nog vraag ik me ten zeerste af hoe schoon de platen worden in een afwasmachine. Ik geloof niet dat het schoner wordt dan schoonmaken met de hand of een goed goedkoop systeempje. Er wordt alleen maar water en zeep opgespoten, geen borsteltjes, doeken of of vacuum zuiging. Daardoor zal er vermoedelijk toch rommel in de groeven achterblijven.

Als de labels op het eerste gezicht niet beschadigt zijn, dat betekend niet dat ze dat ook niet zijn. Ze kunnen ook verkleuren op den duur, of na 3 of 4 wasbeurten beschadigen. Het is niet voor niks dat de dure systemen het label niet nat maken, ongemoeid laten.

Een beetje audiofiel behandelt platen zo dat ze na 1 keer wassen wel proper blijven, dus 3 a 4 wasbeurten lijkt me een wel erg theoretische zaak als je geen DJ bent.

Wat het verkleuren betreft: waarom zou een label na opdrogen na verloop van tijd nog verkleuren? Zijn eerste wasbeurten dateren onderhand van een goed jaar geleden, en het knalrode Polydor label is nog steeds knalrood.

Vuile kringloopplaten zijn na een wasbeurt terug uiterst speelbaar. Krassen blijven natuurlijk krassen. Er gaan inderdaad geen borstels in de groeven zelf zoals bij de meeste dedicated platenwassers, maar blijkbaar heeft de vaatwasser toch genoeg reinigende werking om heel veel vuil eruit te halen.

Ik heb zelf een Knosti, en hoewel die goed werkt wil ik op die manier geen 300 platen doen. :) Maar ik heb geen vaatwasser...

Back