Leren programeren van synths?

Qua programmeren begonnen met een Ensoniq EPS-16+. Is weliswaar een sampler, maar afgezien van de golfvormen zelf naar mijn mening een volwaardige synth (and then some...).

Daarna een D-110 (waar ik destijds voornamelijk "acid-achtige" blieps uithaalde) en een Kawai K5m. En toen kwam de rest :) , maar het gaat nu om de beginperiode natuurlijk.

Maar hoe lang je ook bezig bent en hoeveel synths je ook hebt, volgens mij valt er altijd nog genoeg te leren. Zo ben ik de laatste tijd weer veel bezig met FM- en additieve synthese.

Bij mij was dat de Hallsey Mark I.
Gebouwd met een tweetal vrienden met wat hulp van een medewerker van de technische dienst van mijn Mulo...
Volledig zelfbouw, afgerond in 1969! Eigenlijk was het een effectenbakje met wat filters en LFO's en de oscillatoren kwamen uit een Farfisa Combi orgeltje. Was een leuk projectje.

Daarna een Hallsey Mark II de 4000, gebaseerd op de ARP 2500, ook zelfbouw.

De Mark III van de roemruchte Hallsey fabriek leek verdacht veel op een Roland 100, zelfs de kleur en had dus ook een vaste configuratie.

Bouwen en leren gingen gelijk op, dus...

Wout

Het eerste echte programmeren van geluiden deed ik op de C64.

Dat was in de tijd dat ik nog geen geld had voor synths en toebehoren.
Ondanks alle beperkingen die de Commodore had zie ik het toch nog steeds als het prille begin van mijn avonturen met synthesizers en het creeren van geluiden.

groet

Tom

Als eerste op een yamaha DX27, later DX21. Maar tjee, dat was lastig om te begrijpen. Wel leuk voor onverwachte sounds. Veel later nachtenlang met een verse micro modular doorgebracht en met behulp van de vele workshops en threads daarover echt leren patchen, honderden bouwsels gemaakt waarvan velen alleen voor het experiment en de uitdaging, maar daardoor des te leerzamer. Tegelijkertijd me ook erg verdiept in de natuurkundige kant van geluid, dat is ook erg fijne kennis om te hebben. Het eind is nog niet zoek en ben nu ook mijn ms20 aan het uitbuiten, beperkingen (ivg met modular) werkt vaak creatief en ik leer daardoor meer te doen met minder.

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
mij is de basis uitgelegd op een clavia Nordlead3. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik kan programmeren, eigenlijk. ik snap wel een beetje wat alles doet enzo, maar ik heb niet zoiets van: ik wil DAT geluid dus moet ik aan die en die knop draaien...

Leuk :) Inmiddels zijn we 3½ jaar verder en heb ik een hele hoop geleerd op mijn an1x. Volgende grote uitdaging waar aan gewerkt wordt is de nord modular :):)

Ik heb leren synthe op een rozzbox, was ook me eerste hardware synth met voor alles dedicated knoppen (afgezien van de fm en osc 4 in het menu) . Had toen al langer een juno 2, maar die begreep ik pas toen ik de rozzbox had.

men eerste synth was een djmixer met mic input door een massa als source te gebruiken en de noise gate op dit kanaal te laten triggeren door mijn tr707 creerde ik mijn eerste synth sounds sequenses met gebruik van distortie en de eq ,veel pitch zat er niet in helaas.

Nu jet zegt,eigenaardig genoeg heb ik nooit hoeven 'leren' hoe een synth te gebruiken,of wat een vco,adsr,etc is,net alsof ik het allemaal wist voor ik er zelfs aan dacht met synths te beginnen.

Eerst wat aangekloot met software. Ik denk dat die ene 303 emulator die nu bij FLStudio zit (?) maar eerst een freeware progje was, mijn eerste synth ervaring was. Daarnaast nog wat met Reason enzo aangemodderd, maar ik moet zeggen dat ik veel geleerd heb van mijn Korg Poly-800. Een rotding om te programmeren, maar voor de rest best simpel en de handleiding is duidelijk.

Op de Poly 800 van Korg. Is niet al te moeilijk en juist doordat je met knopjes waardes moet instellen kun je lekker afkijken van de standaard geluiden.

Origineel geplaatst door Tom 32
Het eerste echte programmeren van geluiden deed ik op de C64.
idem.

Pulsewidth, Ringmod, Sync, Envelope, LPF, BPF, NRJ, HPF etc...
allemaal termen waar ik voor het eerst mee in aanraking kwam op de Good'ol'...

Laatst gewijzigd:
De allereerste geluiden maakte ik op mijn c64, mijn eerste toetsenbord met 'synthopties' was een gem px7. 2 waves, een heeele simpele LFO (gaf naar ik herinner eigenlijk alleen maar een soort vibratoeffect), en envelopes. ik had geen idee wat ik deed, ik frummelde er wat mee, en soms kwam er een mooie klank uit.

Later mijn eerste echte synth gekocht, een poly800, die ik naast mijn psr500 gebruikte op dat moment. Ik was helemaal blij, want ik had eindelijk een instrument dat sweeps kon maken (was voor mij toen het ultieme 'synth'gevoel :D ).
Maar zoals MadDonna al zei: je kunt makkelijk van de presets afkijken, dus ik leerde op dit instrument wat ongeveer de logica achter elke functie was.

De échte theoretische basis kreeg ik pas enkele jaren geleden, toen ik de handleiding van mijn toen aangeschafte Ks-rack doorlas: het eerste hoofdstuk was een theoretische verhandeling over wat de verschillende componenten deden met het geluid. Dikke pluim voor de ks-rack handleiding! :okdan:

Mijn eerste programmeerkunsten uit een synth kwamen uit een DX7 in 1984. Ik had toen in de zomer een DX van een vriend voor 4 weken te leen. Ik heb toen de principes en een beetje FM programmeren in de praktijk gebracht. Want eigenlijk had ik al sinds ik de eerste synth zag, wat achteraf een ARP Odyssey II bleek te zijn, ik alles ging lezen over synths en hoe ze in elkaar zaten. Daardoor was de structuur van VCO, VCF en VCA niet onbekend.

Op mijn eerste synth, een Kawai K4 van 1991, heb ik pas alle functies uit te treure uitgeprobeerd. Er kwamen een aantal analoge bakken en wat software voorbij in de tussentijd.

Nu ben ik weer bij het begin, :D Ik ben weer met FM bezig. Met alle theorie erachter is het makkelijker om te begrijpen wat je doet.

eerst de virus a toen de an1x, an1x ben ik nog steeds blij mee..........virus is weg:D

bah allemaal va............

ben ooit eens begonnen op een kawai, rompler waar je soortement meet kon synthen.....maar das in de atari tijd geweest(was toen meer van het samplen)

Mijn eerste treden op het synth-programmeerpad werden gedaan op een EMS Synthi A en een Arp 2500, zo rond 1982.

OK, het was helaas niet mijn eigen apparatuur. Het toenmalige Centrum voor Elektronische muziek (CEM) lag 100 meter
van mijn huis af, ik liep er een keer naar binnen en dacht: hee, dat is leuk spul! Gaven ze nog cursussen mee ook! Ik heb
me snel opgegeven, ook al zeiden ze dat ik daar niet kon leren spelen maar vooral met klanken bezig waren.

Ik had zelf toen maar één "synthesizer", een Casiotone 1000P. Daar was ik snel op uitgeprogrammeerd. Snel daarop volgden een Juno 6 en iets later een Jupiter 6 (deze met dank aan financiële steun van moeders, botje bij botje gelegd).

ms20
(met een akai bandrecorder voor de effecten)

(later w30 , jp8, sys100 (m) moog's mac's etc etc)

Begonnen met een D-50, maar nooit echt heel erg diep in verdiept, en zeker niet in wat welk effect/golfvorm/weet ik het deed.
Veel later een MC-505, daar heb ik meer van geleerd inzake effect-verschillen, ASDR, etc.etc. omdat ik me er toen ietsje meer in verdiepte en het interesseerde.

Maar nog steeds ben ik niet zo'n theorie-freak die precies weet wat alles zou moeten doen.
'k Draai wel aan knoppen, dan hoor 'k 't vanzelf wel een keer :D

Nu net mijn eerste stapjes aan het zetten in de synthwereld 8o)
Alesis fusion , daar het VA gedeelte van , maar snap er niet erg veel van... Is eerder wat prutsen , draaien en proberen tot er iets leuk uitkomt , maar vraag me niet hoe ik het gedaan heb :L

Iemand tips? :engel:

Hoe ik er best aan begin? Manuel ergens afprinten en lezen , blijven voortprutsen , freeware downloaden en zo uitzoeken, ... :P

Back