Leren programeren van synths?

BananaWorld

Addicted to Music
Gewoon even een vraagje tussendoor. Op welke synths hebben jullie eigenlijk leren programmeren.
Daarmee bedoel ik het begrijpen van de architectuur van een synth, weten wat alles doet e.d..

Ikzelf ben begonnen met een Juno 106. Daarvoor gebruikte ik een klankmodule en een sampler om mijn geluiden uit te halen. Later heb ik het uitgebreid met een VA.

Ik ben benieuwd.

M.v.g.,
de Wereld van de Bananen.

Ik ben begonnen op een CS01 van Yamaha (1982??) maar heb het geleerd op een Sequential Circuits Pro One. De Pro One heeft zo'n verschrikkelijk slim matrixje om te moduleren.

Later kwam de Oberheim Matrix 6 en door de zeer uitgebreide matrix modulatie kon ik daar pas echt mijn perverse brein op loslaten.
De MS serie van Korg (MS 10, 20 & 50) hebben me ook veel geleerd, jammer dat ik de klank niet zo mooi vond. Op de Minimoog leerde ik dat simpel vaak het beste is.

Als ik ga programmeren dan wil ik eerst de handleiding lezen en dan sla ik het blokschema in mijn hoofd op. Vervolgens ga ik alleen maar nadenken en fantaseren wat er mogelijk is met een specifieke synth. Dat "filosoferen" doe ik het liefst rijdend op de motor of zittend in mijn stoel met een petite single mald. (ja, ook ik gebruik "drugs" - zie andere thread) En dan... zomaar uit het niets worden er in één dag veertig programma's geschreven. Dat zijn natuurlijk beta versies maar zij vormen dan een goede basis om er 128 spetterende sounds van te maken.

En natuurlijk blijven experimenteren, elke dag weer opnieuw!

mij is de basis uitgelegd op een clavia Nordlead3. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik kan programmeren, eigenlijk. ik snap wel een beetje wat alles doet enzo, maar ik heb niet zoiets van: ik wil DAT geluid dus moet ik aan die en die knop draaien...

Al heel vroeg als kleine knaap al in de boeken in de biep allerlei dingen over synths gelezen enzo. Vooral van die moderne guides met een moderne DX7 op de voorkant omdat die toen zo hot was. :)

Ben begonnen op een Kawai K1 en die was op zich lekker simpel.
En toe lekker met FM synthese op de TG77 geleerd. Da's een paar stapjes moeilijker.
Later de eerste VA synthese van m'n EX5
En pas daarna met echte analoge VCO's en DCO's in aanraking gekomen.
Eigenlijk een beetje omgekeerde richting. :)

Maar vooral dat de theorie die erachter zit die in die oude meukboeken te vinden zijn waren heel prettig om de basic skills op te pakken. Maar een paar vakken in Fourrier analyse tijdens m'n studie helpen ook enorm wat dat betreft. :)

Ik ben ooit eens begonnen met geluiden in elkaar zetten op een GEM px5 keyboard waarin een rompler achtige synth optie zat. Dat was gewoon 2 golf vormen mixen en een envelope en effecten er over knallen.

Later ben ik begonnen met Orangator (freeware synth), waarmee ik geluiden maakte voor Impulse Tracker. Daar kwamen trouwens goede trance leads uit :D

Toen kwamen de hardware synths, daarop ben ik veel aan het knutselen geweest. Maar het echte (virtueel) analoge geluiden maken kwam eigenlijk pas met mijn a-station. Daarvoor ook wel met de Ea-1 maar die is natuurlijk erg beperkt als het om geluiden programmeren gaat.

Maar goed er valt nog genoeg te leren!

Ik was vroeg's af aan al altijd bezig met "wave" synths, omdat ik gewoon niks van de voordelen van Analoge kende.. heb een hoop softsynths in des tijds (de dos versie's waren het vetst) geprobeert en op een gegeven moment kon ik uit een paar geluidsgolven wel iets creeeren.. rebirth en reason hadden mij nog een stap verder gebracht naar de kennis van retro apparaten(t'is dat ik ze allang kende,maar niet zelf had).. en vooral reason heeft me de subtractieve manier van geluiden geleerd.. toen had ik weer goed werk en een vet salaris en heb toen(2 maanden terug) mn VA (KS5) gekocht.. en addicted to sound again! 8)

ben begonnen met een juno60 en snel daarna een an1x

Leren programmeren ?/

Op mn eerste synth de Kawai K1..

Later nog op een MS20 en daarna Casio CZ3000...

Begonnen met een electronisch orgel (naja, dat was niet echt programmeren, gewoon schakelaartjes omzetten en hopen dat 't niet vals was. Was wel lastig, want een paar van die dingen waren kapot :(.

In 1990 een Juno-60 gehaald, en daar alles mee gedaan. Verder nog wat geklooid op de JX3P van school, en de DX-7, maar ik ben momenteel compleet digitaal bezig - met menuutjes voel ik me comfortabel.

Maar een Juno is een goeie beginnersbak, no doubt about it. Alles lekker op 1 lijn, sliders ipv knoppen (misschien minder nauwkeurig, maar wel overzichtelijker). Met een tweede osc of een aparte filterenvelope komen er zoveel dingen bij, da's bijna niet voor te stellen wat voor verschil dat maakt. Al helemaal als je sync toevoegt.

eerste aanraking met synthese was fruityloops. de 3xosc plugin een paar jaar terug.

Daarna al snel alles echt geleerd op een ms20.

Ik ben begonnen met de Juno-106 in 1992 ofzo. Echt een prima synth om mee te beginnen. Niet te moeilijk, niet te duur, voor een beginner zeker niet te uitgebreid, lekker direct te programmeren vanwege iedere functie een knop, prima geluidje en heeft bovendien MIDI. Gewoon een leuk ding :okdan:

Lang lang geleden geleerd :geslaagd: op ...

... een AKAI AX-73 en een Roland JUNO 60.

Beiden single oscillator machines met vergelijkbare mogelijkheden en wat blijkt: de geluiden die uit beide synths te halen zijn hebben elk hun eigen karakter.

Ik heb de synths al jaren niet meer ;{ , maar ik heb laatst nog weer eens een aantal opnamen (op cassette, live ingespeeld zonder computer/sequencer of wat dan ook) afgeluisterd en ik moet zeggen dat ik meer onder de indruk ben van de geluiden uit de AX-73 dan die van de JUNO 60!

Mijn eerste programmeer kunsten heb ik losgelaten op een Roland D10. Rot apparaat om te editen, maarjah, wist ik veel.

De eerste behoorlijke synth waar ik sounds mee maakte was Korg Poly-Six, bruut synth geweld was dat voor mij
(ik was alleen maar een D10 gewend en een Korg M1, beide belachelijke apparaten in mijn ogen achteraf)

Maar de eerste bruikbare sounds haalde ik uit een Clavia Nord Rack 1, lekker simpel en effectief.

ensoniq VFX heb ik het op geleerd. lekker met de manual op schoot en lekker aanpielen enzo...
al heb ik de basis al wel geleerd op de JX1. Heb daar de meest vage dingen uit kunnen halen... Interresant om te horen wat je met een marimba kan doen...

Begonnen met een Virus, was niet zo`n slim plan en heb ik dus ook weg gedaan. Nog ff een Nord gehad maar daar lukte het me ook niet echt op en ook weer verkocht.

Ben toen iets van een half jaar met softsynth`s aan de gang gegaan en dan voornl. de V-Station waar ik een hoop van geleerd heb.

Virus weer terug gekocht en daar verder mee gegaan en ben daar nu wel een heel eind mee. Laat ik het zo zeggen HC geluiden en duisteren Pad`s (maar ook spacy hoor), bassen en zo kan ik aardig programmeren, bestaande instrumenten en de rest wat ik nog niet heb opgenoemd wil noch niet echt lukken.

Ben btw verplan om ergens volgend jaar een DX en een AN 200 te kopen om eens wat over FM synthese te leren, ben er erg benieuwd naar maar eerst nog ff de normalen VA synth nog ff wat beter onder de knie krijgen.:)

Tja, eigenlijk wat Fuse al zegt: ik ben begonnen met synths programmeren in mijn hoofd, op basis van bibliotheek boekjes... Gewoon alles gelezen over synth theorie, MIDI en verkrijgbare apparaten wat ik kon vinden. 5 jaar oude jaargangen Music Maker, en dan nog de kleinste advertenties achterin uitpluizen...
En dan maar onder tijdens de wiskunde les bedenken wat ik zou doen met een Oberheim Xpander! :D

Na rijp beraad een Roland D-10 gekocht, waar ik dan wel mijn theoretische kennis op kon botvieren, maar waar het 'intuitieve' klank vormgeven niet mogelijk was.
Toen het tussenstation Sound Canvas, waar ik in ieder geval het genoegen van 'real time' sound editing leerde waarderen.
Dus: draai het filter dicht en je hoort meteen wat er gebeurt, en niet pas bij de volgende toetsaanslag.
Echt "real-time sound sculpting" kwam pas later, toen ik een Korg MS-10 op de kop tikte.
En dan maar gewoon alle mogelijkheden afgaan, met als enige beperking het aantal patchkabels.
Gelukkig kwamen er later een MS-20 en SQ-10 bij, zodat het scala geluiden gestaag groeide.

Uiteindelijk de MS'en de deur uitgedaan omdat ik ze te lomp vond en op de één of andere gekke manier te beperkt.
Ik miste inputs en outputs op de plekken waar ik ze zou willen.
Dus wat doe je dan? Je gaat voor modulaire synthese. Veel geklooid met 'n Clavia MicroModular...

Ongeveer tegelijkertijd Synthforum ontdekt, een aantal spullen gekocht en weer wat dingen weggedaan.
Uiteindelijk ben ik wel weer wat meer 'back to basic'. Dwz, minder bizarre synth mogelijkheden (al blijf ik verliefd op obscure synthese methodes) en vooral een intuitieve bediening.
Niet alleen geluiden maken, maar vooral geluiden maken die passen in een groter geheel, dat is de uitdaging waar ik de laatste tijd mezelf mee vermaak...

allereerst geklooid in fruityloops, maar echt synthese geleerd met m'n microkorg. maar als volslagen n00b was de interne structuur mij niet meteen helemaal duidelijk en het is nadat ik m'n moog prodigy leren kennen heb dat alle puzzelstukjes op hun plaats gevallen zijn. op zo 'n analoge oudstrijder met dedicated knoppen voor alles leer je t echt wel t snelst.

Ikzelf ben begonnen met een Roland D-10, zo'n 16 jaar geleden moet dat geweest zijn. De laatste 3 jaar ben ik dan overgestapt op VA's (jo-8000, virus C, nord Rack 2). Verleden jaar dan eindelijk een Clavia Nord Modular gekocht. Wel, dit is de ultieme manier om synts te leren programmeren. Je moet een héél klein beetje basiskennis hebben vooralleer je met een modular gaat werken. Maar eens je de basis doorhebt, is the sky the limit (of hardware the limit).

ik kan het kort houden...

ben begonnen met een Virus KC... never nooit niet spijt van gehad...

de eerste 4 maanden was het toch wel even tandjes bijten.... want ik had daarvoor alleen nog maar met software gewerkt..

daarna heb ik een Juno 106 gekocht... (erg simpel) heb um weg gedaan omdat ik die ook al als plugin op mn Creamware kaart had zitten..

daarna ( 2 weken ) heb ik de JP-8000 van ''Cream'' gekocht...

maar het programmeren heb ik toch wel op de Virus geleerd... maarja.. alles weten doe ik ook nog niet denk ik... maar dat houd het leuk en spannend:)

Back