Kan de MIDI-out defect raken?

C-Klein

(Edward)
Ik gebruik mijn oude Technics KN1400 keybaord tegenwoordig als 'masterkeyboard', maar sinds een week worden er geen MIDI-out messages meer verstuurd.

Het is begonnen toen ik mijn MPC de opdracht gaf het werkgeheugen op te schonen, de machine daarop leek vast te lopen en ik hem toen maar uit (en weer aan) heb geschakeld. Sinds dien wil mijn keyboard geen MIDI-out berichten meer versturen.

Ik kan mijn Roland GAIA tijdelijk gebruiken, maar die heeft geen 61 toetsen en heeft geen prettig spelende toetsen. (lees: voelt goedkoop aan en zelfs met aanslaggevoeligheid blijft de aanslag een probleem)

Uiteraard zijn de kabels en de instellingen van beide apparaten dubbel gecheckt, maar ik vrees toch een nieuw keyboard te mogen kopen. Toch vraag ik mij af: kun je echt je MIDI-out op deze manier beschadigen?

Onwaarschijnlijk. Dubbel check je midi aansluitingen, probeer ook eens andere kabels.

ik lees "de machine daarop" gebruik je midi through? sluit je technics een direct aan?

Het begon met een vastloper van de MPC.... weet je zeker dat alles op de MPC nog ok is? Misschien daar een instelling fout of zo?

Het gaat er niet van stuk, maar alles kan stuk gaan. zoook een midi output/input/thru poort. zijn de pootjes niet geoxideerd of een draadje van de connector aan de binnenkant. nieuwe kabel , je kan ook kijken of deze nog wel midi thru doet. Het kan ook een stroom probleem zijn.

Probeer met een ander aparaat (dan de MPC) te constateren of er wel of geen midi uit komt... Heb je nog iets anders met een MIDI in?

Onwaarschijnlijk. Dubbel check je midi aansluitingen, probeer ook eens andere kabels.

Bij een crash van een ander apparaat kan er zeker een midi storing optreden.
Als in de software van het apparaat geen recovery routine zit (zoals in vele oudere MIDI devices) kan hij geheel of deels vastlopen waarbij de midi routines niet meer de volgorde van de byte's op de goede manier uitlezen of versturen.
De device lijkt dan stuk, maar het is meestal opgelost met een harde reset van het apparaat.
Soms is het nodig om de memory backup batterij los te halen omdat hij niet echt wil resetten met de batterij er in.

Succes!

Soms is er rot soldeer werk op de printplaat overigens, dat had ik ooit bij een Casio VZ1`.

Check of er echt geen MIDI data wordt verstuurd met MIDI-OX en de MIDI-IN op je PC.

De MIDI-OUT kan zeker kapot (is zwakker dan de MIDI-IN) maar is niet waarschijnlijk.

@Raphie:
Ik gebruik een directe verbinding.
Technics MIDI out -> MIDI in Akai MPC
Akai MPC MIDI out -> MIDI IN Roland XV2020
Als ik in plaats van de Technics de Roland GAIA aansluit, dan werkt het zoals verwacht.

@Hanz:
De instellingen zijn goed. Kabels zijn juist aangesloten. Het vervangen van een MIDI kabel door een andere heeft geen effect gehad.

@ProtoHuman:
Eerst dacht ik dat de MPC nog helemaal functioneert, maar ik heb vandaag gemerkt dat dit niet helemaal klopt. Gek genoeg kan ik met de pads wel een externe module triggeren (Roland XV2020), maar niet meer de interne geluiden. Met mijn Technics kan ik niks triggeren. Met de Roland GAIA kan ik zowel de externe module triggeren als de interne geluiden van de MPC.

@obiwanjacobi:
Ik heb geprobeerd met de Technics de Roland GAIA te bespelen. Dat lukte niet.

@Giorgio:
De Technics heeft een harde reset gehad. Ik zal dat met de MPC ook eens proberen.

[edit]
De MPC heeft inmiddels ook een reset gehad. De pads triggeren de interne geluiden weer. Da's mooi. Maar mijn Technics blijft weigeren MIDI out-signaleren te leveren.
[/edit]

Laatst gewijzigd:
Dat vrees ik ook en ik vermoed dat een Technics KN1400 geen restwaarde heeft die een reparatie rechtvaardigd, ondanks dat het klavier heerlijk speelt en ik wel erg gehecht ben aan mijn instrument.

hangt er vanaf hoe de MIDI OUT is uitgevoerd. Als dit een 7404 is dan is dit voor weinig te fixen. Als de MIDI OUT ongebuffered van de microprocessor komt en deze een stukke pin heeft wordt het een moeilijk verhaal.

Heiko

heb je al, als check, de Technics aan de GAIA per midi aangesloten? als je de GAIA kunt spelen, is de Technics OK, maar dan ligt het aan het midi kanaal ofzoiets

Je hebt je kabels goed aangesloten maar toch,
er was toch in de oudheid zoiets als een ´MIDI Bump´.

Wanneer er twee MIDI signalen ´botsen´ kan dat rampzalig aflopen voor je apparatuur. Misschien heb je de MIDI Out van de Technics verbonden met de MIDI Out van je MPC. Wanneer die dan tegelijk MIDI siganlen versturen ´botsen´ die signalen. Ik heb dit nog nooit gehad, gelukkig.

Maar als je er zeker van bent dat je je kabels goed heb aangesloten vergeet dan dit bericht maar...

Midi bump? Dat gebeurt voornamelijk als je de kabels niet netjes uitrolt (bijvoorbeeld te strak opgebonden)
Immers de Midi signalen zijn binair; nulletjes en eentjes.
De nulletjes zijn natuurlijk goed gestroomlijnd en komen nog wel goed door de draad, maar de eentjes met hun scherpe hoeken willen nog wel eens blijven steken. Met name als er veel Midi bump is geweest wordt het dan een rommeltje... op den duur slibt dan de hele kabel dicht met alle gevolgen van dien.
Kwestie van de kabels een nachtje goed uithangen (niet met knijpers!) of in het ergste geval een minuutje in de centrifuge op 1800 toeren.

Laatst gewijzigd:
Logische verhaal toch..

LOL

als het teveel offtopic is , dan bump hem er maar vanaf mods.
midibump , midinumb , of in geval van deze clip maxiscumb

Back