Kan de MIDI-out defect raken?

@child of arT: wat jij beschrijft is een data collision. Kan inderdaad schadelijk zijn voor de aangesloten ICs maar zou bij moderne electronica niet uit mogen maken.

Is die kapotte bak nou al eens gediagnostiseerd met MIDI-OX??

Heiko

@child of arT: wat jij beschrijft is een data collision. Kan inderdaad schadelijk zijn voor de aangesloten ICs maar zou bij moderne electronica niet uit mogen maken

Opmerkelijke stelling, zeker als je weet dat 'collisions' op (moderne) datanetwerken by design aan de lopende band plaatsvinden. Daar hebben ze back-off and re-transmit voor uitgevonden. En daar is nog nooit iets stuk van gegaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_sense_multiple_access_with_collision_detection

Dat terzijde, weet je wat een optocoupler is, en waar deze bij de Midi hardware specs (verplicht!) voor dient?

een goedemidikabel maakt ook soms veel uit, en dat is geen audiodinkabel

Oh my goodness

Oh my goodness

Midi bump? Dat gebeurt voornamelijk als je de kabels niet netjes uitrolt (bijvoorbeeld te strak opgebonden)
Immers de Midi signalen zijn binair; nulletjes en eentjes.
De nulletjes zijn natuurlijk goed gestroomlijnd en komen nog wel goed door de draad, maar de eentjes met hun scherpe hoeken willen nog wel eens blijven steken. Met name als er veel Midi bump is geweest wordt het dan een rommeltje... op den duur slibt dan de hele kabel dicht met alle gevolgen van dien.
Kwestie van de kabels een nachtje goed uithangen (niet met knijpers!) of in het ergste geval een minuutje in de centrifuge op 1800 toeren.
:dubbel::dubbel::dubbel::halleluja:halleluja:halleluja:dubbel::dubbel::dubbel:

drank maakt ook meer kapot dan je lief is. niet alleen midi oud..sss
een goedemidikabel maakt ook soms veel uit, en dat is geen audiodinkabel
hahaha ik rol hier over de vloer...hanz waar ben je mee gestart.

vooral met die die smily van jouw kom je ernstig over. haha nu rol ik echt over de vloer.

maar goed hehehe ik heb mijn portie lach stuipen vandaag al gehad. dank !!!! hehehehe

heb je al, als check, de Technics aan de GAIA per midi aangesloten?
Ja. GAIA MIDI Out op Technics MIDI In blijft stil: er lijkt ook geen signaal op de Technics binnen te komen.

Je hebt je kabels goed aangesloten maar toch,
er was toch in de oudheid zoiets als een ´MIDI Bump´.
Dit sluit ik uit, omdat tussen het moment dat de setup werkte en het moment dat het plots niet meer werkte geen MIDI-kabels anders zijn geplaatst. Bovendien heb ik de kabels (voordien en nadien) meermaals gecontroleerd om te bezien of ik geen fouten heb gemaakt.

@heiko,
Ik wist de preciese naam niet meer. Begin jaren negentig ben ik ervoor gewaarschuwd toen ik mijn eerste spullen kocht. Sluit nooit je MIDI out aan op de MIDI out van je MIDI interface. Mijn hele huis werd een wirwar van MIDI kabels de jaren daarna, ik had nog niet eens een geluidskaart en alles nam ik op op een tapedeck. Was dolblij dat ik daarvoor gewaarschuwd was want je moet er niet aan denken dat je dus ´data collision´ in je PC krijgt! Nu heb ik maar een paar MIDI kabels en is het niet meer zo´n punt vanwege de software van dit moment.

Ik heb het natuurlijk nooit uitgeprobeerd!

Maar ik ben van het volgende vrijwel zeker:

Als je bijvoorbeeld een AKAI MPC sequencer aanzet, en je zet daartegenover je sequencer van Cubase aan. En je hebt je kabels aangeloten op de OUT van de MPC en de OUT van je MIDI interface dan gaat het toch fout?

volgens mij gaan de data gewoon langs elkaar heen tot ze bij de poort van de midi out komen en omdat het geen opnamen poort is houd het gewoon op.

Ik heb het natuurlijk nooit uitgeprobeerd!

Maar ik ben van het volgende vrijwel zeker:

Als je bijvoorbeeld een AKAI MPC sequencer aanzet, en je zet daartegenover je sequencer van Cubase aan. En je hebt je kabels aangeloten op de OUT van de MPC en de OUT van je MIDI interface dan gaat het toch fout?

zou zeggen , probeer het eens uit.
volgens mij gaat er niks mis, en gebeurt er gewoon niets.
heb wel vaker de kabels verkeerd gestoken, en de boel doet het nog steeds, echt waar.
zelfde bij audiokabels onderling, zelfs de polen verkeerd om van kleine externe voedingkjes hebben geen gaten in m'n apparatuur geslagen.
luidsprekeruitgangen , die zijn wel hot, en 220volt kabels

Kan zijn dat ik er naast zat, of zit. Uitproberen kan ik niet meer want ik vond de MPC2000xl toendertijd veel te omslachtig en heb hem binnen een paar weken weer op Marktplaats verkocht.

ja dat heb je wel eens.
maar midi is redelijk veilig dus.
oh ja krachtstroom is ook very hot
en grote dikke geladen condensatoren..
en de zon in griekenland
enne...
nou ja tis wel duidelijk zo lijkt me

Back