Improvised jam (jazzy D&B) live gespeeld in 1 take.

Ok, hier dan mijn bijdrage....
Het einde loopt wat uit het ritme maar het is dan ook maar gauw gauw in elkaar gezet....

Cheers!
Exo.:mega:
Super fijn!!! Deze klinkt zeer jazzy en daar houd ik zo ontzettend van. Ben dus niet geheel onpartijdig want dit is zoals de belgen zeggen spek naar mijn bek. :okdan:

applause.gif

Graag gedaan! Een keer samen jammen had me ook erg leuk geleken! :)

Alhoewel ik een grote Yamaha fan ben is dit nu even een Roland JV1080 :)
Nogmaals, hij klinkt erg goed, ik heb 'm al met grote regelmaat voorbij laten komen, maar als je 'm droog had gelaten zou ie nog jazzier hebben geklonken. De reverb vind ik enigszins jammer maar ik kan er mee leven.

M'n oren waren al betrekkelijk moe die avond.
Gewenning treedt op en je kan geen objectief oordeel meer vellen...
Vind 'm ook wat teveel baden in reverb nu.
Ik zal even kijken wat ik nog kan doen ;)

Cheers!
Exo. :mega:
Probeer eens geen tot minimale reverb. :)

verb is al snel een bad van ellende als je hall of zo iets gebruikt..

je kan ook iets subtiel toevoegen van een lichte ambient of room klank...dan blijft het dichtbij klinken en toch warm, levendig en ruimtelijk. een heel kleine beetje is al geoneg vaak

verb is al snel een bad van ellende als je hall of zo iets gebruikt..
Zeker bij jazzy dingen ja, dan is droog tot gortdroog naar mijn mening altijd wenselijker.
je kan ook iets subtiel toevoegen van een lichte ambient of room klank...dan blijft het dichtbij klinken en toch warm, levendig en ruimtelijk. een heel kleine beetje is al geoneg vaak
Met reverb wat dit soort muziek aangaat is less more.

Zeker bij jazzy dingen ja, dan is droog tot gortdroog naar mijn mening altijd wenselijker.

Met reverb wat dit soort muziek aangaat is less more.

droog tot gort droog gaat echt niet werken en zal juist helemaal niet fijn zijn om naar te luisteren.
wij mensen horen ook heel graag de ruimte om de instrumenten heen. zonder dat voelen we ons niet op ons gemak.
wat ik al zei: een bak hall reverb zal misschien in dit geval van intieme jazz niet werken maar
met galm kan je 100de andere dingen doen naast het als een heelal-zwembad van ruimte te gebruiken.

subtiele room-achtige galm zal juist een soort ruimtelijkheid geven die alles aan elkaar lijmt en ook een soort vertrouwde 'warmte' geven.
en sommige galm/reverbs hebben ook en aantal speciale ambient settings.

gortdroog? auw!

Ik wil niet als een wijze snotneus klinken ofzo, maar is de reverb juist niet ontzettend belangrijk in jazz stukken? als ik bv luister naar Herbie Hancock of Oscar Peterson, dan hoor je duidelijk een 'kamer' wat voor mijn gevoel veel waarde heeft in de muziek. Ik zelf gebruik zelfs reverb op de basslines als ik op de jazz toer ben, natuurlijk heel minimaal.. maar het voegd wel waarde toe naar mijn mening. Mvg Roy

Elke opname moet op z'n minst een soort van "kamer" of ruimtelijk gevoel hebben.
Anders klinkt het net alsof er hout gehakt wordt....
Een goede subtiele mix is de kunst inderdaad.
Dit is m'n opname, zonder toegevoegd effect. m.a.w. enkel met het effect dat origineel op de klank staat.

Cheers!

Attachments

• Jamdroog.MP3
    2,4 MB · Bekeken: 57
Klinkt al stukken beter!

ik ben het met een dingetje niet eens:

het klinkt wel jazzy maar heel veel harmonie-elementen hebben niet zo veel met jazz te maken:

het begint aardig met een dorisch klisjee-akkoorden trukje.
Daarna komen als een soort bridge drie chromatich zakkende akkoorden. Dit is zeker niet typisch jazz. kom je eerder bij Pink FLoyd, pop of soul/blues muziek tegen .

en het is gespeeld met pure drieklanken en dat is iets wat je echt nooit zal horen in jazz. En hetzelfde verhaal met die andere bridge.

wil je dit wat jazzier maken dan zal je echt die drieklanken moeten veranderen in complexere harmonien met veel toevoegingen. ik denk dat dat het stuk zeker goed zal doen!

Ik wil niet als een wijze jazz snotneus klinken ofzo! 8o)

Zeker niet hoor ;).
M'n versie is zoals ik reeds zei, gauw gauw ingespeeld en aan de andere kant zat ik ook wat gebonden aan het willen volgen van de basstructuur/melodie.
Andere inzendingen hier, wijken totaal af van het volgen van die basmelodie waarbij de nog hoorbare attacks van de bas eerder als percussief element geïnterpreteerd kunnen worden.
Niettemin, ik denk wel dat het voor de deelnemers een fijn experimentje was en de liefhebbers van het genre zullen er ook wel plezier aan beleefd hebben 8).
Zulke experimentjes mogen voor mijn part regelmatig eens langskomen :).

Cheers!

@marsmusica , ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk dat we er beide anders tegenaan kijken(al heb ik het waarschijnelijk fout).
Ik vind het stuk wat Exo gemaakt heeft een goed voorbeeld van jazz, misschien kan de techniek anders etc, maar heel het stuk, over het algemeen heeft een hele warme jazzy sound en +/- een structuur die ik zelf niet in mijn hoofd kan plaatsen bij een pink floyd nummer of soul en blues en juist weer wel heel erg in het rijtje van Herbie Hancock, Miles Davis, Oscar Peterson, Count Basie enzovoort.

@marsmusica , ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk dat we er beide anders tegenaan kijken(al heb ik het waarschijnelijk fout).
Ik vind het stuk wat Exo gemaakt heeft een goed voorbeeld van jazz, misschien kan de techniek anders etc, maar heel het stuk, over het algemeen heeft een hele warme jazzy sound en +/- een structuur die ik zelf niet in mijn hoofd kan plaatsen bij een pink floyd nummer of soul en blues en juist weer wel heel erg in het rijtje van Herbie Hancock, Miles Davis, Oscar Peterson, Count Basie enzovoort.

ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel omdat wat ik zeg elke ervaren jazz-muzikant weet en zal beamen.
die eerste akkooren zijn nog aardig. maar de drieklanken in de bridge breken echt totaal de jazzy klank....drieklanken klinken nu eenmaal gewoon niet jazzy. het is al verholpen als die accoorden dmv complexere harmnonieen met toevoegingen worden vervangen. zo gepiept en ik garandeer meer jazz!

het schema is verder niet zo schockerend eigenzinnnig.
(dorisch harmoniegrapje en dan bridge met dalende akkoorden vanaf de 3de trap. Bridge twee is 6de trap als sub-dominant naar de dominant. allemaal vrij standaard en kan in elke stijl en genre voorkomen).

en Pink FLoyd is dus nu juist weer precies wel die klank: drieklanken overal !
ook chromatisch (zoals hier in dit stuk).

ik zou het ook niet echt jazz noemen dit, maar meer iets van in de trant van fusion lounge pop jazz. een jazzy sound hoeft nog niet zo veel met jazz te maken te hebben.

Andere inzendingen hier, wijken totaal af van het volgen van die basmelodie waarbij de nog hoorbare attacks van de bas eerder als percussief element geïnterpreteerd kunnen worden.

dat is zeker niet waar bij mijn stuk hoor. ik heb zelfs de bass zelfs een hoofdrol laten spelen.
de bass is bij mij zelfs vaak de melodie die ook wordt gespeeld door de andere instrumenten en verder loopt de bass wat te zweven in de C blues pentatonische toonladder en daar heb ik netjes ook in Cm iets over heen gelegd. moet je maar eens goed luisteren!
het intro is al volledig op de bass gericht.

ik ben het met een dingetje niet eens:

het klinkt wel jazzy maar heel veel harmonie-elementen hebben niet zo veel met jazz te maken:

het begint aardig met een dorisch klisjee-akkoorden trukje.
Daarna komen als een soort bridge drie chromatich zakkende akkoorden. Dit is zeker niet typisch jazz. kom je eerder bij Pink FLoyd, pop of soul/blues muziek tegen .

en het is gespeeld met pure drieklanken en dat is iets wat je echt nooit zal horen in jazz. En hetzelfde verhaal met die andere bridge.

wil je dit wat jazzier maken dan zal je echt die drieklanken moeten veranderen in complexere harmonien met veel toevoegingen. ik denk dat dat het stuk zeker goed zal doen!

Het zal dan komen door zijn instrumentkeuze dat ik het zo jazzy vind klinken.

dat is zeker niet waar bij mijn stuk hoor. ik heb zelfs de bass zelfs een hoofdrol laten spelen.
de bass is bij mij zelfs vaak de melodie die ook wordt gespeeld door de andere instrumenten en verder loopt de bass wat te zweven in de C blues pentatonische toonladder en daar heb ik netjes ook in Cm iets over heen gelegd. moet je maar eens goed luisteren!
het intro is al volledig op de bass gericht.
Vooral bij jouw 2e inzending is dat inderdaad duidelijk te horen.

Welke instrumenten heb je allemaal gebruikt?
Ik hoor een xylo volgens mij en wat nog meer?

Laatst gewijzigd:
Back