Heb inmiddels een deel van de print getraced en ben bang dat het toch wat minder voor de hand ligt. De input gaat direct een verschilversterker in (met een versterking van 1, dus daar valt niks te halen), daarna naar de "EQ PCB", en vanaf daar de volume pot in (waarmee ik dus de ruis (grotendeels) weg kan draaien).
De EQ-pcb heeft alleen in, out, en power, en er ziten twee TL074's op die ik verder niet exact uitgetekend heb, maar het is een 1x buffer met een hele zut opamps op de inverted input, dus ik vermoed een 6-band eq (eentje is niet aangesloten) met vaste waarden. Hier is alles 1%. Anyway, omdat ik denk dat die verschilversterker met z'n 1x versterking weinig ruis toevoegt, denk ik dat het grotendeels uit die EQ pcb komt. Alleen... ik gok dat die print vrij essentieel is omdat ze daarmee de kleine speakers/kast compenseren o.i.d.
Ik heb wel de service manual gevonden van de "grote" MK1 Actives. Die komen eigenlijk grotendeels overeen (ook LM3886 eindtrap en afhankelijk van de revisie TL084 of MC33070 cross-over filters). Het enige significantie verschil is die EQ print. Bij de grote versie gaat hij gelijk van de verschilversterker de cross-over filters in en doet hij geen EQ.
Wel een verschil: de grote Alesis heeft een switching PSU en gebruikt 78/79L15's om de filters te voeden. De 520 heeft een lineaire PSU (ringkern) waarbij de eindtrappen rechtstreeks aan de afvlakelco's hangen en de filters via 78/89's.
De ruis is trouwens vrij hoog. > 10 kHz denk ik. Niet gemeten, maar ik kan hem alleen met mijn linker oor horen, want rechts heb ik een beschadiging in het hoog... Dus gemeten met de ingebouwde frequentiemeter zeg maar

vergelijkbaar qua geluid met tape ruis.