De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Gisteren m'n Elektron A4 binnen gekregen, geloof niet dat hardware ooit magischer was. Als ik dit had gekocht in '86 ipv een 101 was ik waarschijnlijk nooit meer buiten geweest en had ik nu honderden albums af. En was ik rijk!

Laatst gewijzigd:
natuurlijk zouden erg veel mensen, als ze de plek, het geld en de roadies hadden de beste spullen pakken. en vaak is de dedicated hardware nog altijd wat beter. maar uit praktisch oogpunt is een laptop met alles erop en eraan een zege. wat normaal een hypotheeklast voor het leven , een kapotte rug en een paleis vol spullen zou betekenen met jaren werk om te bekabelen , draag je nu onder je arm...
kijk als het praktisch mogelijk was zou ik me echt liever de koning te rijk wensen, en ik denk dat dat toch echt voor velen zou gelden.
maar als "armlastig " laptopdragertje je gelukkig voelen en een beetje koninkje is een prima zaak en met 8 miljard mensen ook praktisch gezien noodzakelijk en wenselijk. en dan doen we heel aardig omgaan met die nieuwe uitdagingen dmv de nieuwe techniek.

doet me een beetje denken aan soilent green waar mensen wegkwijlen bij een echt stuk zeep, een echte biefstuk en een echte ouderwetse fles cognac.
sorry voor de afdwalingen, wat er in zit moet eruit komen

Geeft niks SP :D lucht toch ook op hoop ik?

Persoonlijk audio geluk heeft i.d.d. niks van doen met harde of softe waren
ik was héél vroeger ook erg gelukkig met m'n eerste synth of the Philips MSX, die moest ik toen nog van tape laden met BLOAD

Je zou een heel naar leven hebben als je niet kon genieten van je laptop, omdat je leven beheerst wordt door afgunst over wat je allemaal niet hebt.

Ik voel de kerst sfeer in de lucht :D

Maar zonder dollen, je werkt met de middelen die je hebt. Waar de ene kiest voor hardware, de ander voor software of een combinatie hopen we allemaal dat magisch moment te krijgen als iets lukt.

Magie zit voornamelijk in het onverwachte.

In het verleden veel magische momenten gehad tijdens live optredens (platenspeler, mengpaneel, drumdoos, sampler en effecten bakken). Dit is de reden dat ik een zwak voor hardware heb, kan tijdens een sessie met hardware veel tegelijkertijd lopen te tweaken zonder van midi kanaal hoeven te switchen en daarmee op maar één kaneel tegelijkertijd veranderingen door te voeren. Als je het dan teruggeluisterd kom je interessante stukken tegen, het nadeel is dat ik niet meer weet wat ik exact aan het doen was :)

Als je het dan teruggeluisterd kom je interessante stukken tegen, het nadeel is dat ik niet meer weet wat ik exact aan het doen was :)

magisch toch :D

Ach weet je Raphie, als ik in Lelystad zou wonen, denk ik ook dat ik hardware zou gaan kopen. Al was het alleen maar om de boel eindelijk eens lekker een beetje smoel te geven. :D

Raphie, 1 vraagje:
Je zegt dat je extreem tevreden bent met je setup. Waarom zie ik je dan vaak meer verkopen dan de gemiddelde Feedback?

Dat valt wel mee hoor, ik probeer een hoop, wat bevalt blijft, wat niet bevalt gaat weer weg.
En soms zet ik m'n zinnen op wat nieuws en moet ik daarvoor budget vrijmaken

mooi gezegd Sunny vooral via een knop verbonden zijn met bijv een analoog filter, daar kan geen midi remote met VSTi tegenop.....

Hoe komt het dan dat je je (ik mij) even zoveel verbonden voelt met de cutoffknop als met de attackknop op een JX3P, terwijl de ene analoog en de andere digitaal is? Het is zelfs nog via een remote ook. :)

Veel van het karakter van de hardware gaat verloren bij ITB recording tenzij je 3000+ EUR ad converters hebt ;)
Ik vind de hardware vooral in de studio erg fijn klinken. In de mix gaat vrij veel van die magie verloren.
Voor het behoud van de magie zou je alles onder de 5kHz analoog moeten opnemen en alles daarboven digitaal.
Grootste nadeel van hardware vind ik dat het doorgaans vrij storingsgevoelig is. Toetscontacten, potmeters, drukmembramen, uitdrogende elco´s, uitvallende displays ... het is altijd wel wat.
Om van het steriele karakter van veel VST´s af te komen kan je natuurlijk ook analoge vervorming toevoegen door analoog te summen of de output van je VST nog door een reamp en/of preamp gooien. Het zijn immers toch allerlei vormen van 'distortion' die karakter geven aan veel synths: antieke opamps, slechte DA converters, driftende stemmen.

ik heb meer lol met Reason 6.5 dan ik ooit met hardware (1991-2009) heb gehad.

Ik ken "de magie" zeker wel en vind het nog steeds jammer dat m'n 909, mackie en juno's de deur uit moesten maar ik kreeg er een hele nieuwe compacte wereld voor terug die mij over het geheel genomen beter bevalt.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back