De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ken je die inkleurplaatjes van Ravensburger? Plaatjes met witte vlakken die genummerd zijn. Het nummer geeft aan welke kleur je moet gebruiken om hem in te vullen. Het is een leuk tijdverdrijf (niet meer voor mij helaas :-)), maar ik vraag me af of het creativiteit stimuleert of juist de kop indrukt. Hetzelfde vraag ik me eerlijk gezegd af over dat nieuwe chorder dingetje.
dat vind ik toch geen goed voorbeeld, bij die inkleurplaatsjes staat exact vast wat het eindresultaat is.

Bij het gebruik van de bestaande muziektools, zoals midi patterns die je aan een sampletje of vsti kan koppelen (bijvoorbeeld een hihat pattern of een basloopje) zou je hetzelfde van kunnen zeggen, echter dat is niet zo, de gebruiker bepaalt zelf hoe die dat toepast of daar variaties op maakt omdat die er ideetjes van krijgt. Dat is wel degelijk een creatief proces. En veel mensen leren door veel te doen, dus er is niets mis mee om ervaring op te doen met dat soort tools om uiteindelijk je eigen stijl te ontwikkelen.

Die creativiteit zie je overal in terug, hier op dit forum zijn veel mensen bang dat wat ze doen niet uniek meer is, omdat iedereen loopjes kan plakken en nu met doe chord generator ook progressies kan krijgen. Maar daar zit het probleem helemaal niet. Dat is namelijk helemaal niet bijzonder, nu kun je ook een willekeurige plaat pakken die je leuk vindt, die plak je in cubase in een audio spoor en vervolgens bouw je de track kwa arrangement en akkoordprogressie helemaal na. Het enige wat je anders doet dan is een andere drum, een ander baslijntje en een ander melodietje erop zetten.
Heb je een volledig andere track die in niets meer doet denken aan je oorspronkelijke voorbeeld. Toch ben je op dat moment creatief bezig, je gebruikt alleen wat hulpmiddelen die al tientallen jaren aanwezig zijn.

Een akkoord tool is niet een magisch iets, het is echt niet bijzonder dat een tool tegen jouw zegt dat na een C akkoord het misschien handig is om een F akkoord te pakken of een A mineur akkoord. Daar kan je zelfs akkoord kaarten voor kopen in de winkel.

De uitdaging ligt erin wat je gaat doen met die suggesties, daar ligt de kracht van de moderne muzikant. En dat kan op vele vlakken, bijvoorbeeld volledig nieuwe arrangement opbouw, of akkoord progressies die jij bedenkt of een andere manier van baslijnen programmeren, of gebruik van loopjes in granulaire experimentele vorm, vocals op inventieve manieren gebruiken met bijvoorbeeld FX gebruik.

Er zijn zo veel voorbeelden in de afgelopen periode te vinden dat het echt een te nauwe blik is als je je alleen maar focused op het feit dat iedereen tools heeft die hetzelfde kunnen.

Eerlijk gezegd vind ik dat als als een muzikant niet meer in staat bent om plezier te hebben in muziek maken en zich alleen maar kan focussen op randzaken dat het tijdsverspilling is die je dan ongelukkig maakt. Je kunt dan beter een andere hobby of beroep gaan zoeken vind ik.

Het proces naar het creeeren van iets wat je zelf mooi vindt via de huidige techniek zou juist heel veel voldoening moeten gaan geven. Je hoeft nu geen jaren meer pianoles te volgen of jaren lang studio techniek of jarenlang muziekleer te studeren om een bepaalde stijl te kunnen spelen.

Dat is een enorme tijdsaver en zeker met platformen als youtube waar je talloze voorbeelden kan vinden over hoe je dingen voor elkaar kunt krijgen kun je je aandacht richten op je eigen ontwikkeling van dingen die je in je hoofd hebt.

En ja, ik ben nog zo'n old skool type die het de hard way heeft geleerd inclusief de theorie leer, maar ik omarm al die nieuwe mogelijkheden van harte, hoe minder tijd ik aan het saaie werk hoef te besteden hoe beter het is vind ik.

Daar komt bij dat ik het erg leerzaam vind hoe de huidige generatie gebruik maakt van al die tools, sommige dingen zou ik zelf nooit opgekomen zijn en dat vind ik echt geweldig om te zien van anderen. Wel valt me op dat nederland een beetje begint stil te staan op inventief muzikaal gebied, we worden een beetje negatieve zeikerds met zijn allen hehehe :D

Hardware was vooral magisch toen ik het nog niet had. Ik klooide vroeger met fruityloops op een beige computer en maakte tracks die erg brak klinken maar als ik ze terughoor hoor ik ik meer onbevangenheid, verbeelding en inspiratie dan mijn latere tracks. Drumstation, nord, juno 106, na een paar maanden gingen ze de deur weer uit. Leuke en bruikbare bakken zonder meer maar hun interface/klank boden te weinig meerwaarde tov van de ruimte die ze innamen.

Soms worden tracks pas later magisch (voor jezelf dan) omdat je zonder dat je het het weet geïnspireerd bent. Vaak worden magische tracks klote wanneer de volgende dag de wietdampen zijn opgetrokken en je je creaties weer terughoort. Hardware of het gebrek eraan heeft hierin geen rol gespeeld.

dus er is niets mis mee om ervaring op te doen met dat soort tools om uiteindelijk je eigen stijl te ontwikkelen.

Maar dit is dan wel de sleutel, dit is het verschil.

Ik woon in een pand uit 1902. Het mooie is dat dat pand veel originele kenmerken heeft. Mooi bewerkt plafond, krullende trapleuningen, met de hand gemaakte marmeren schouwen en prachtig bewerkt houtwerk aan de buitenkant. Als je tegenwoordig een huis laat bouwen, dan weet men niet meer hoe dit moet omdat het nooit geleerd is. Er zijn moderne technieken die het oude handwerken voor een groot deel overbodig maken. Daarmee is men sneller klaar en zijn de kosten lager. Maar nu, als iemand die het oude handwerk wel meester is, met een nieuwbouwhuis bezig is, zou het zomaar kunnen zijn dat hij/zij tegen hetzelfde werk heel anders aankijkt. Ik ben, net als jij, van de oude school. Jaren piano- en vioolles gehad, akkoordenleer en al het "zware" werk dat erbij komt kijken. Met die achtergrond kijk en luister je anders naar muziek dan zonder die achtergrond. Je snapt namelijk waarom dingen klinken zoals ze klinken en dat geeft je een enorme voorsprong. Als je dan een dergelijke tool inzet, zul je andere (ja, kwalitatief betere) resultaten halen. En natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden te geven van het tegenovergestelde, dus ik weet dat het niet zo zwart/wit is als ik nu beschrijf ;).

Overigens, andersom kan inderdaad ook, eerste de Ravensburger plaatjes inkleuren en dan ontdekken dat je het leuk vindt en er talent voor hebt, om vervolgens kunstschilder te worden. Ik zie het liever op de ambachtelijk manier.

Maar goed, daar ging het draadje in eerste instantie natuurlijk niet helemaal over :). Sorry mensen.

Maar dit is dan wel de sleutel, dit is het verschil.

Ik woon in een pand uit 1902. Het mooie is dat dat pand veel originele kenmerken heeft. Mooi bewerkt plafond, krullende trapleuningen, met de hand gemaakte marmeren schouwen en prachtig bewerkt houtwerk aan de buitenkant. Als je tegenwoordig een huis laat bouwen, dan weet men niet meer hoe dit moet omdat het nooit geleerd is. Er zijn moderne technieken die het oude handwerken voor een groot deel overbodig maken. Daarmee is men sneller klaar en zijn de kosten lager. Maar nu, als iemand die het oude handwerk wel meester is, met een nieuwbouwhuis bezig is, zou het zomaar kunnen zijn dat hij/zij tegen hetzelfde werk heel anders aankijkt. Ik ben, net als jij, van de oude school. Jaren piano- en vioolles gehad, akkoordenleer en al het "zware" werk dat erbij komt kijken. Met die achtergrond kijk en luister je anders naar muziek dan zonder die achtergrond. Je snapt namelijk waarom dingen klinken zoals ze klinken en dat geeft je een enorme voorsprong. Als je dan een dergelijke tool inzet, zul je andere (ja, kwalitatief betere) resultaten halen. En natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden te geven van het tegenovergestelde, dus ik weet dat het niet zo zwart/wit is als ik nu beschrijf ;).
Ja kan ik me wel in vinden, maar toch benader ik dat ook anders, juist door het missen van de bagage wordt je ook weer niet beperkt in het out of the box denken. Misschien kom je daardoor wel op ideeen die die andere door zijn 'geleerde' kader nooit kan bedenken.

Ik val bijna altijd terug op mijn oude patronen zoals ik dat geleerd heb, natuurlijk leer ik elke dag dingen bij door goed te kijken en luisteren naar wat anderen doen, maar om zelf daar creatief uit te breken vind ik persoonlijk best moeilijk, juist door al die geleerde dingen vanuit het verleden.

heb weinig magie geproeft in dit topic
vond het eerder een soort noodkreten van ouwe lullen versus mensen die de poen niet hebben om een hardwarestudio in te richten , om ook eens wat te chargeren
soms zat er een sprankje ballen in, maar vaak ook uitgekauwde open deuren.
( laat het aan de lezer over in te schatten tot welk van de 2 bovengenoemde categorieën ik mijzelver reken )

vond het eerder een soort noodkreten van ouwe lullen versus mensen die de poen niet hebben om een hardwarestudio in te richten , om ook eens wat te chargeren
( laat het aan de lezer over in te schatten tot welk van de 2 bovengenoemde categorieën ik mijzelver reken )

okay, dat kan toch? Maakt verder niet uit.. :)

Poging: uitgekauwde ballen? ;)

Ik begrijp het standpunt van de OP dat door de hardware technisch wat meer te doorgronden een deel van de magie verdwijnt, maar voor mij kwam er ook een stuk magie voor in de plaats. BV een Minikorg, het is natuurlijk geen Minimoog qua klankpallet maar hij kan toch wel wat verschillende klanken voortbrengen. Een puntje magie in het ontwerp van die bak vind ik dat er zowat geen setting is waarbij hij een onbruikbare klank voortbrengt. Het is altijd muziek. :halleluja En dat is zeker geen evidentie om te ontwerpen. Of een heel expressief klavier bv, ook een kunstwerkje om dat zo fijngetuned te krijgen. :okdan:

Als een kind vol verwondering naar iets kijken kan op elke leeftijd, alleen zal je af en toe je blik moeten verschuiven om weer een nieuwe bron die je verwondering waard is te ontdekken.

En dat zou zelfs software kunnen zijn. :)

laatste ben ik het volledig mee eens. mijn zoontje speelt met wii, internet alles wat los en vast zit. de monotron vind ie al oke, maar echt enthousiast aan het tweaken gaat ie pas achter een sonic six.
zelf ben ik ook van mening dat vele beginners er erg veel baat bij zouden hebben als ze gewoon eens een tijdje achter de knoppen zouden kunnen zitten en eraan draaien. maakt me nog geeneens uit of het een echte ms20 , of een hardware legacy controller versie is. ze zouden beter de basisprincipes leren, van de subtractieve synth, niet ontmoedigd raken door 1millioen software knopjes en routingsmogelijkheden , en het is ook nog eens veel meer fun. zo'n beetje van " in de beperking toont zich de meester "

er zijn best oefeningen om je verbondenheid met oude patronen te verminderen
en ook voor creativiteit
via t forum, kweetnietmeer wie t was, ergens in een draad.. kwam iemand met het boek breinkrakers aanzetten
daarin staan allerlei geinigheidjes die je prikkelen om verder te kijken naar dingen dan wat je er op het eerste gezicht al van kent/denkt
werkt heel verfrissend dat soort shit
zo kan je ook omgaan met je gear natuurlijk
dat je dat appraat s niet daarvoor gebruikt maar juist dat andere ding
gewoon jezelf dus dwingen om op een andere manier met je gear bezig te zijn dan je altijd al doet
en hoppaa daar is de magie weer met het apparaat
dat je magie niet meer ervaart komt omdat je mening, je vooroordelen en je patronen ervoor hangen. Je kijkt niet meer naar een apparaat, maar alleen nog maar naar je associaties ermee.
het onbekende maakt de magie
en das een cultiveerbare state of mind
sorry dat ik de magie uit de draad heb gehaald eerder trouwens :D

Ja kan ik me wel in vinden, maar toch benader ik dat ook anders, juist door het missen van de bagage wordt je ook weer niet beperkt in het out of the box denken. Misschien kom je daardoor wel op ideeen die die andere door zijn 'geleerde' kader nooit kan bedenken.

Ik val bijna altijd terug op mijn oude patronen zoals ik dat geleerd heb, natuurlijk leer ik elke dag dingen bij door goed te kijken en luisteren naar wat anderen doen, maar om zelf daar creatief uit te breken vind ik persoonlijk best moeilijk, juist door al die geleerde dingen vanuit het verleden.

ik kan veel en weet heel veel van en over muziek maar ik heb totaal geen last van die 'bagage'. ik heb jaren lang de hele openbare bibliotheek afgestruind naar info over alles, alle stijlen muziek diep bestudeerd en gespeeld van salsa/flamenco tot en met pop/rock en klassiek.
cursussen gedaan en twee muziekstudies HBO....

Ik voel me juist en eerder vrij en op mijn plaats. helemaal thuis in de wereld van muziek. Dat is nu juist een wereld waar ik graag in leef en vertoef..en dat gaat totaal niet over regeltjes en wetten hoe muziek in elkaar hoort te steken. juist niet..ik steek er eerder de draak ermee en doe lekker mijn eigen rare ding. En als iemand zegt dat het niet klopt dan kan ik het met al die kennis allemaal goed praten.is al dat leren toch nog ergens goed voor geweest! :-)

zo is het ook met apparatuur. of iemand nu met hardware of software werkt, dat maakt niet uit. beide bestaan en je kan er mee werken. het gaat toch nog steeds om wat je er mee wilt en wat je er mee doet.
het is heel leuk dat ontwikkelingen alsmaar door gaan en doorgaan maar dat staat totaal los van hoe de muziek uiteindelijk klinkt, of het kan raken.
digitaal kan misschien veel meer dan analoge apparatuur maar dat betekent niet dat de muzikale en/of emotionele waarde ook toegenomen is.

zo'n beetje van " in de beperking toont zich de meester "

Even een zijsprongetje. Deze uitspraak kan op verschillende manier gebruikt en ja zelfs misbruikt worden, maar ze wordt zelden gebruikt op de manier waarop ze oorspronkelijk bedoeld was. En dat mag, taal leeft.

Meestal gebruikt men ze om te zeggen "in een situatie waarin niet alles mogelijk is, is creativiteit noodzakelijk en komt echt talent dus boven".

Oorspronkelijk was de context eerder: iemand die ergens écht goed in is, kan zijn beroep maken van enkel het uitoefenen van die niche. Dus "iemand die meesterlijk in iets is, kan zich beperken tot enkel datgene waarin hij meesterlijk is".

Maakt verder niet uit. :)

mja in de beperking toont zich de meester, kan allemaal wel zijn maar denk je nou dat dhr Jarre een mooi stuk zou kunnen maken met alleen een yamaha psr keyboardje?

mja in de beperking toont zich de meester, kan allemaal wel zijn maar denk je nou dat dhr Jarre een mooi stuk zou kunnen maken met alleen een yamaha psr keyboardje?

Als je inspiratie hebt en kán spelen, dan tover je iets uit de PSR wat als zeer aangenaam zou kunnen worden ervaren. Punt.

Inderdaad : Met worst, bloemkool en aardappelen kan je geen 4* diner maken, maar wel iets dat eetbaar en zelfs héél lekker is.
Maar er zijn veel mensen die ook niet kunnen koken.

Besluit : Er wordt oeverloos veel geluld over onmisbare 909's en MiniMoogs terwijl die geen enkele garantie op resultaat opleveren.
Niet wat je hebt of wat je gebruikt is belangrijk, maar wat je doet telt. Dat is meteen de geestelijke beperking van inspiratie bij mensen die dat inzicht niet delen en maar blijven geloven in de mystiek van welke gear dan ook.
Vintage rommel of ultra moderne soft.

Magie zit niet in je materiaal, noch in een of andere software.
Het blijven domme, lege dozen die uit zichzelf NIKS doen.
Inspiratie zit wel in je hersenpan en talent in je vingers.
Meer is het echt niet. De rest is gelal.
:slotje:

Als je inspiratie hebt en kán spelen, dat tover je iets uit de PSR wat als zeer aangenaam zou kunnen worden ervaren. Punt.
:

muzikaal gezien misschien, maar niet qua sounds

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back