De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
tsja,
ik beb echt de meest prachtige synths staan, en welke heb ik de laatste 2 jaar het meest gebruikt?

juist ja, een crappy novation xiutsynth.....:D

die staat nu dus ook te koop.....

maar magie, daar hebbik al een flink aantal jaren niets meer mee, eigenlijk ook nooit gehad.
komt waarschijnlijk omdat ik als reparateur zoongeveer alles al onderhanden heb gehad.

wat ik nog steeds wel geil vind is vintage studio apparatuur, daar kan ik nooit genoeg van krijgen, en hebben............:okdan:
:koffie:

Op dit moment is de technologie zo ver, dat niets meer echt bijzonder is. Alles is al een keer eerder uitgevonden en als je iets wilt, kun je het zo vinden.
In de tijd van bijvoorbeeld een DX7 of een M1 waren dit nieuwe technologieën die beschikbaar kwamen voor de gewone man (zeg maar). Verder was er niks of tegen gigantisch hoge prijzen. Het idee, dat je dacht dat je met een M1 "alles" kon, gaf je natuurlijk een soort van "magisch" gevoel. *D

Ik kan me nog herinneren dat ik dacht met mijn Yamaha V-50 ook alles kon. Nu lach je daar om. :dubbel: Ook ik heb natuurlijk jarenlang de Duitse tijschriften "keyboards" e.d. verslonden voor het laatste nieuws over de nieuwste magische machines.

Ik ben ook niet meer zo geinterresseerd in nieuwe synths, omdat iedere synth de bekende basjes, brassjes, kwaakjes en dergelijke wel kan voortbrengen. Een filtertje hier, een resonansje daar, ik heb het wel gezien, niets magisch meer aan. :gaap: Daar ga ik geen extra geld meer aan uitgeven. Die discussies over welke synth nou warmer klinkt: pfff. Er bestaan geen slechte synths meer, maar magisch zijn ze allang niet meer.
:frons:

psies.. dit bedoel ik..

Hardware is uitnodigend. Software heeft geen ruis. Ieder foordeel hep sun nadeel, zei één of andere ballenvent ooit

Ik vind U-He Diva wel magisch trouwens

heerlijk juist om een aantal hardware bakken tegelijk aan te zetten, op je hardware mengtafels prikken. beetje midi linken met cv-bakken. en klooien met een phaser pedaaltje. Drumcomputer en dan lekker blazen. Of weer als vroegah de dx7 induiken, en een algoritme change te doen en dan een beetje de fm aanpakken en de adsr. blijft heerlijk. vooral al die synths die je dan aan hebt met direct toegankelijke sounds geeft een kick. Of echt goede samples maken op je sampler en dan eens de filters erop jagen als een synth is echt een aanrader.

Ff de tijd nemen dus, niet presetjes rammen wat ik ook weer te lang deed. Ik heb trouwens dezelfde soort historie als raphie haha. Toen ik in 2006 mijn laatste synth verkocht (emulator II) en daar ski's voor kocht kreeg ik gruwelijke spijt ging het weer mis ;)

tip: altijd opnemen dat vergeet ik dus. (ga ik nog een keer een revoxje voor kopen, lekker warm)

of n keer jammen met een paar synthforummers in een oefenruimte is ook te gek!

Ik heb Lles geprobeerd. Ik kan helemaal niks met alles in een laptop te doen. Ook een klinische studio werkt totaal niet voor me. Het muziek maken is voor mij slechts een klein onderdeel van bezig zijn in de studio, wat vooral bestaat uit dingen draaiende houden, schoon maken, op nieuw aansluiten, van die dingen.

Iedereen vind zijn stukje geluk op een andere manier via een andere weg.

Ik vind in basis niet "dat er iets mis is" met software.

Je kan je alleen afvragen wat je nog toevoegt als producer als je
gebruik maakt van voorgekauwde construction kits en driedubbel
opgepompte anabolen sample cd's.

De magie van hardware is dat je werkt met apparatuur die ontworpen is om muziek te maken
en niet on mails mee te versturen.

Precies, het klinkt ook anders, de huidige generatie weet dat niet meer, maar lekker stoffig vol geluid, minder elementen nodig, niet oneindig stapelen, klinkt veel organischer.
ITB zijn de VSTi preset en samplemakers en loopfabrikanten als LEGO en de de producers als kleuters die iedere dag weer de ton LEGO omkieperen om er wat "nieuws" van te bouwen
Het is totaal niet meer authentiek of exclusief.

Het liefst werk ik met hardware synths, ben alleen de laatste jaren bezig geweest met een combinatie van hardware en software. Ga vanaf begin februari weer alleen met hardware werken, het mixen doe ik alleen dan op een software sequencerprogramma.

:okdan:

lul niet zo raphie
heb je je tracks wel s geluisterd :D
maakt echt geen reet uit
als je charisma in een track kunt stoppen dan is er magie
als voor jou magie uit een doosje moet komen omdat je t zelf niet hebt.. ook goed
gewoon niet zo miemelen allemaal en een gitaar kopen

lul niet zo raphie
heb je je tracks wel s geluisterd :D
maakt echt geen reet uit
als je charisma in een track kunt stoppen dan is er magie
als voor jou magie uit een doosje moet komen omdat je t zelf niet hebt.. ook goed
gewoon niet zo miemelen allemaal en een gitaar kopen

Waarom ben jij zo blij met je Little Phatty Fjoesz? :D

Precies, het klinkt ook anders, de huidige generatie weet dat niet meer, maar lekker stoffig vol geluid, minder elementen nodig, niet oneindig stapelen, klinkt veel organischer.
ITB zijn de VSTi preset en samplemakers en loopfabrikanten als LEGO en de de producers als kleuters die iedere dag weer de ton LEGO omkieperen om er wat "nieuws" van te bouwen
Het is totaal niet meer authentiek of exclusief.

Dit is hoe je zelf het proces wil benaderen; heeft niets met soft- of hardware te maken. Dat weet je.

klopt, je kan ook met bijv Drumazon en Diva aan de slag.
Zeg niet dat er geen andere zaken ITB kunnen worden gemaakt, maar diva klinkt toch anders als een P08, dat weet je ook.

ik heb geen little phatty
ik hou ook van hardware
maar daar gaat t niet om
software zou per definitie iets mis mee zijn
dr is eerder iets met mij mis als software niet voldoende is
en je lult zo over die magie
maar je hardware klinkt in al je tracks als gepolijste software
dus wat jij nou per se met hardware moet...

Magie heeft niks met doosjes te doen, maar met je leeftijd.

"Mijn beste tracks maakte ik vroeger met een TX81z en een 4-sporen recorder en een Atari!" Ja, natuurlijk. Maar waarom? Niet vanwege die Atari.

Ik had rond 2000 beschikking over een AN1x. Elke preset inspireerde me gelijk om een hele track om te bouwen, en dan kon je zelf ook nog eens met de geluiden knoeien. Werkelijk geweldig! Maar toen had ik nog geen hypotheek, geen fulltime baan, woonde ik nog thuis zodat ik niet hoefde te koken, en geen kroost die aandacht nodig had.

Je setup van 10 jaar geleden kun je terugkopen, je jeugd niet. Maak niet de vergissing om te denken dat dat wel kan.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back