De magie van hardware is weg...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Voor mij heeft een hardwaresynth niet per se meer magie dan een softwaresynth. Sommige hardware vind ik saai en andere hardware is juist, tja... 'magisch'. Bij software net zo. Zolang de synth (of ander instrument) je maar inspireert om toffe muziek te maken.

Magie heeft niks met doosjes te doen, maar met je leeftijd.

"Mijn beste tracks maakte ik vroeger met een TX81z en een 4-sporen recorder en een Atari!" Ja, natuurlijk. Maar waarom? Niet vanwege die Atari.

Ik had rond 2000 beschikking over een AN1x. Elke preset inspireerde me gelijk om een hele track om te bouwen, en dan kon je zelf ook nog eens met de geluiden knoeien. Werkelijk geweldig! Maar toen had ik nog geen hypotheek, geen fulltime baan, woonde ik nog thuis zodat ik niet hoefde te koken, en geen kroost die aandacht nodig had.

Je setup van 10 jaar geleden kun je terugkopen, je jeugd niet. Maak niet de vergissing om te denken dat dat wel kan.
Ik heb evenveel tijd en niet veel meer geld dan in mijn "jeugd"... maar het is nooit genoeg ;)

Ook dit is waar, mensen die niet kunnen spelen worden vanaf vanmiddag ook een handje geholpen met de chordtrack :D. Dus daar is ook geen kennis of talent meer voor nodig.
Dus tenzij je afhankelijk bent van live spelen, is ook daar het speelveld gelijk.

onzin, zo'n chordtrack is al zo oud als de weg naar rome, neem band in the box, die maakte gewoon op basis van de theory je complete begeleiding en dat soort chord progressie tools zijn er al jaren (ook als app, bijvoorbeeld chord pro).

het echte uniek maken van je sound ligt veel meer in je productie techniek, dus hoe ga je met die sounds om, maak je iets 1 of 2 maten lang, wat doe je met de breaks, hoe pas je effecten toe op je sounds.

simpele akkoorden leer voegt helemaal niet veel toe voor je eigen creaties. Dan kun je net zo goed een track van je favoriete artiest pakken en die chord progressie in je eigen producties zetten, werkt prima als je afhankelijk bent van chord tools. Dus die chord track van cubase zie ik niet als fantastisch, hooguit is het een simpele time saver om je vocal harmonieen vorm te geven.

de productie om je akkoorden heen maakt je sound en herkenbaarheid. Check deze bekende video maar eens, steeds dezelfde 4 akkoorden en de ene na de andere bekende track komt voorbij, juist door de productie, sound handling en arrangementopbouw zijn al die originele tracks zo verschillend, daar ligt de echte uitdaging!

Reactie op bovenstaande (#67): ja, er zijn verschillende processen. Als je jong bent heb je misschien minder middelen (geld, apparatuur), maar juist wel de tijd en energie, en het gaat vrij snel. De magie vloeit in die tijd maar ook de verveling; namelijk zijn er ook weinig "regels".

Later, heb je meer geld en mogelijkheden, maar minder tijd (werk, gezin, etc). Ook veel meer kennis en expertise, en het is maar relatief hoe je dat ervaart. Ik denk dat de magie juist niet aan de middelen ligt maar aan de muziekant, en er zijn verschillende factoren die daarmee spelen...

Dat 'Magisch' beschreef mijn gevoel toendertijd.. Ik zag een dure synth/sampler als een fantastisch apparaat.. dat fantastische geluiden produceerde..

Nu ben ik ouder, heb al veel dingen gezien…

TOEN:
1. Geluiden leken toen uniek.. alleen uit bepaalde synths te halen
2. Samples alleen uit dure samplers te halen
3. Sample CD's prijzig
4. Apparatuur info was moelijk aan te komen
5. Hardware vond ik gewoon mooi toen..

NU:
1.VST synths hebben voor mij genoeg sounds die ik vet vind
2.Samples komen ook goed uit mn laptop
3.Samples vind je over het internet..
4. Internet biedt alle info, reviews, sound previews die je wil..
5. Hardware nu is ook maar vaak een doosje chips, met vaak een gaar scherm of rotte encoders..

Dat 'Phat Ass Drop' filmpje is natuurlijk als grapje gedaan.. zo KAN je muziek maken.. hoeft niet. Het geeft vooral aan dat die commerciele club sound van Afrojack, Avicci en Swedish House Maffia eenheidsworst is.. mede ook omdat er allerlei tutorials van komen om hun sound na te maken op youtube, en doen veel mensen dat.. Die commerciele sound gaat gewoon om platen verkopen… Niet om het 'zo origineel zijn'..

Maar dat video ideetje van 'op deze manier maak je een hit' is al zo vaak gedaan hoor :-)

Klopt, ook allemaal dezelfde crap, daarom is die leuker dan die van quifster

Bekijk deze video op YouTube:

http://youtu.be/If5MF4wm1T8

Meesterlijk. Ik bedoel je hoort dus een track met drie varianten.

Uiteindelijk komt de artistieke creatie maar uit EEN bron. Andere experimenten zijn niet makkelijk "geaccepteerd".

Toevallig had ik gisteren een leuke discussie thuis hierover: in de jaren 90s had je markante verschillen met de muziekstromen, alsof 5 decennia in 1 aanwezig waren (van de classy-house-pop 1991-1992 naar de Eurodance 1993 en de rock-grunge, naar de boybands 1994 naar de house-70's georienteerd in 1995, etc; ik bedoel markante verschillen dat je eigenlijk niet meer wist in welke tijd was). Vanaf 2000, tot nu toe.... zelfs de rockbands... hoor ik geen verschil...

Maar dit allemaal leidt af van de TS: volgens mij had hij hier over de magie van een hardware synth, een apparaat waar toen je open deed intrigerend leek, met "die" unieke sound die niemand anders had, etc, en dat gevoel is weg omdat je uiteindelijk weet dat er over chipjes en kabels gaat, je ziet niet meer het geheel. Dat gevoel kan ook met softsynths gebeuren, en het over-analyseren van de processen...

LEGO is i.d.d. fantastisch speelgoed
Lego fakking rules.
Lego, hardware, magie......
.
Ik kan het er alleen maar roerend mee eens zijn ...

roland_jupiter_8_lego_synthesizer_2.jpg

Reactie op bovenstaande (#67): ja, er zijn verschillende processen. Als je jong bent heb je misschien minder middelen (geld, apparatuur), maar juist wel de tijd en energie, en het gaat vrij snel. De magie vloeit in die tijd maar ook de verveling; namelijk zijn er ook weinig "regels".

Later, heb je meer geld en mogelijkheden, maar minder tijd (werk, gezin, etc). Ook veel meer kennis en expertise, en het is maar relatief hoe je dat ervaart. Ik denk dat de magie juist niet aan de middelen ligt maar aan de muziekant, en er zijn verschillende factoren die daarmee spelen...
Ik ben pas muziek beginnen maken toen ik werk had. En voor de rest heb ik niet de typische 'levensfasen' als de meeste mensen. :)

Ik ben pas muziek beginnen maken toen ik werk had. En voor de rest heb ik niet de typische 'levensfasen' als de meeste mensen. :)

Het klopt, er zijn geen statements hierover. Sommigen hebben juist dit allemaal later ontdekt, ik heb dus hetzelfde gehad. Normaal gesproken is het zo als je met je leeftijdgenoten spreekt "studententijd was heerlijk, je hoefde geen zorgen te maken" terwijl ik in mijn studententijd hard moest werken en geen gezellige feesten meegemaakt heb tijdens de studie gezien dat alles er maar functioneel was. Dat kan van invloed zijn binnen de kunst.

Tja, en wat is magie? Hoe ervaar je dat? Dat verschilt per persoon ook.

Denk dat voor mij de rode draad is dat gear nog steeds "trekt" en dat wat ik in gear vind ik in software nooit gevonden heb (wel geprobeerd, maar nooit gevonden) wel andere dingen in software gevonden die mooi aanvullen, maar als volledige vervanging, nee...

Al eens geprobeerd muziek te maken met wat intuitievere hardware dan een W30 of AKAI sampler?

Ben ook old skool, whatever that may mean :-)
Ik heb ruim 15 jaar gedraaid en daarmee is draaien aan knoppen essentieel voor mijn creativiteit en spontaniteit.
Komt een beetje er op neer dat ik mijn zoontje ook niet kan uitleggen waarom vinyl echt prachtig is. Je moest er moeite voor doen en het scoren van een plaatje was al een hobby op zich, heel anders als even de download aanzetten.

Dat heb ik met hardware, moeite doen om het tegen een betaalbare prijs te krijgen en dan thuis komen en het gaan ontdekken wat er allemaal mee kan.

Toen ik de muziek weer oppakte begonnen met veel vst maar zit dan de hele tijd op een beeldscherm te werken. Ik denk voor veel mensen die dit al doen op het werk wordt het dan te veel en is hardware een prettige afleiding.
Begin nu ook steeds meer hardware om heen te verzamelen en vind dat een prettige manier van werken. Ik houd me buiten de discussie of het beter klinkt maar het geluid van minitaur krijg ik niet uit een vst, maar dat kan ook aan mijn skills liggen.....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back