Cubase 7 ervaringen topic

Zijn de Midi Devices verbeterd in Cubase 7? Nog afgezien van de buggy manier om een device te ontwerpen rammelt de automatisering ook. Is het in Cubase 7 mogelijk om de automatisering te koppelen aan de originele track/part?

ja ,midi devices zijn verbeterd, met name het paint tableau, het is wel zo dat de basis nog steeds hetzelfde werkt, dus parameters definieren, die koppelen aan je getekende knoppen of faders en dan zie je ze terug als automation parameters in cubase.

Maar in basis werkt het nog hetzelfde dus, wat naar mijn mening niet slecht was overigens, aangezien je in de vorige versie ook al double byte sysex strings kon automaten op die manier (vsynth interface bijvoorbeeld).

Automatisering koppelen kan op veel manieren, zelf vind ik het het handigs om de quick controls te gebruiken aangezien je die per spoor kan varieren. Ik heb die quick controls gewoon gemapped naar een default configuratie op mijn virus TI, en zodra ik wil automaten dan voeg ik de automation parameter toe aan het quick control panel. Zo is automation volledig te veranderen per spoor en song. (maar dat kon in cubase 6 ook al)

wel is er nu veel meer mogelijk met midi learn, alleen dat is voornamelijk vluchtig om even je automation patterns naar het spoor te schrijven. Werkt overigens ook snel en handig.

Het hangt heel erg af van je ervaring van welke versie je gebruikt. Cubase 7 lijkt op cubase 6 op automation vlak maar is wat door ontwikkelt.

Bedankt Quifster,

Het vervelende is dat automatisering van midi devices in een aparte track terecht komt en dus niet in de track waar je aan het opnemen bent. Als je dan vervolgens een part verschuift, dat schuift de automatisering niet mee aangezien dat een andere track is.

Quick controls bieden inderdaad een uitkomst, maar zijn gelimiteerd tot 8 per kanaal.

Laatst gewijzigd:
Bedankt Quifster,

Het vervelende is dat automatisering van midi devices in een aparte track terecht komt en dus niet in de track waar je aan het opnemen bent. Als je dan vervolgens een part verschuift, dat schuift de automatisering niet mee aangezien dat een andere track is.

Quick controls bieden inderdaad een uitkomst, maar zijn gelimiteerd tot 8 per kanaal.

die 8 klopt, in mijn geval heb ik daar wel genoeg aan, in de meeste gevallen per instrument, maar is inderdaad wel jammer.

Die automatiseren van midi devices in aparte tracks komt mij niet zo bekend voor om eerlijk te zijn. Ik zal dat binnenkort even testen of dat nog zo is. Misschien komt het ook wel omdat ik misschien iets anders werkte als jou ermee?

ik maakte een external instrument met daaraan gekoppeld het device panel. Aangezien het external instrument gewoon in een instrument slot geladen wordt komt volgens mij de automation gewoon in dat spoor erbij, maar goed, nu ga ik ook twijfelen :D

ik ga het uittesten binnenkort zodra ik er tijd voor heb.

Graag, want hoe dieper ik erin duik, hoe vager het wordt! Ik maak ook gebruik van external instruments en gelinkte midi editors. Dus als jij het wel voor elkaar krijgt om de automatisering in de desbetreffende track te krijgen, dan is dat voor mij reden om over te stappen naar versie 7. Ik heb net even met de Quick Controls gestoeid, maar ook die verdwijnen doodleuk in het spoor van de midi devices. :?

Ik snap echt je pobleem niet, stel. Hebt een MOOG als external instrument en je zet een loop van 4 maten aan, nu druk je op rec en draait aan de cut off, deze wordt als cc4 opgenomen in een sublane
Copieer ik nu het pattern 4x, dan copieert die ook gewoon keurig 4x de controller data mee? Wat is het probleem?

Laatst gewijzigd:
Het gaat dus mis zodra je Midi Devices gebruikt. Stel je hebt een synth zonder knoppen en je wilt hem via een editor automatiseren, dan kun je in Cubase Midi Devices aanmaken. Je kunt daarin knoppen en faders maken die CC of SysEx uitsturen. Lijkt dus veel op SoundDiver. Die knoppen en faders zijn te automatiseren, maar de geautomatiseerde data verschijnt op onverklaarbare wijze in een aparte track met de naam Midi Devices. En die is op geen enkele manier te linken aan de oorspronkelijke midi track.

@Mokum: Goeie tip, maar helaas... Automation follows events staat al aan

Ok, ik gebruik wel midi devices, maar sinds vst niet de midi device panels die jij waarschijnlijk bedoelt?
Niet makkelijker om gewoon direct vanuit de hardware in te draaien, of de 8 quick controls te gebruiken device panels zijn echt ninetees :d

Ik heb t even bekeken in Cubase 5.5, idd gaat de Automation niet mee maar ik herinner me dat ik dat irritant vond dus ik vond t niet zo erg :D

Attachments

• CubaseMidi.bmp
    1 MB · Bekeken: 116
Kan je ze niet gewoon knippen en plakken net als midi tracks? Welliswaar handmatig, maar kn dat niet?

Zelfs dat kan niet. Het worden namelijk geen parts die je op kunt pakken. De enige manier is met de Range Selector en dat werkt echt heel omslachtig.

Plaatje erbij...

Attachments

• Cubase Midi Device.jpg
    Cubase Midi Device.jpg
    68,2 KB · Bekeken: 108
Ja precies, die blijven i.d.d. absoluut op tijdslijn en zal je dus opnieuw moeten opnemen als iets verschuift

Durf ik ik niet met zekerheid te zeggen, volgens mij werken ze nog hetzelfde als in voorgaande versies

Zo dan, hier ik schrik ik eigenlijk van. Ik had bijna een upgrade van 6 naar 7 gedaan. Na het bekijken van de filmpjes op de site van steinberg was ik erg enthousiast over de nieuwe mixer. Maar als ik dit lees dan wacht ik nog wel even.....

Die knoppen en faders zijn te automatiseren, maar de geautomatiseerde data verschijnt op onverklaarbare wijze in een aparte track met de naam Midi Devices. En die is op geen enkele manier te linken aan de oorspronkelijke midi track.

Misschien werkt het zo wel: Quick controls gebruiken op de track waar je je automation wil hebben, moet je op ALT drukken als je een leeg quick control slot gaat toewijzen, dan komen alle parameters van elke track in je project tevoorschijn, dus wellicht ook die van de device panels. Weet het niet uit m'n hoofd en kan nu helaas niet testen maar; -give it a try-..

Ik hem C7+eerste update sinds gisteren geïnstalleerd. Werkt prima, maar natuurlijk werkt niet alles :-)

Krijgen jullie de delay time compensation automatisch uitgerekend bij de external effects ?
Als ik op een external effect rechtermuisknop doe + delay time berekenen, dan gebeurt er niets :?

Normaal zag ik dan dat er even kort een signaal door het effect ging en dan kreeg ik mooi mijn delay compensatie.

Back