Ik zoek een geluid.

Nummer van 1990, ik meen een delayed LFO te horen maar dat kan natuurlijk ook een modwheel zijn. Roland JX? Het zijn wel erg anonieme strings. :) Weet je uit welke bak de lead komt? Aan het karakter te horen kan dat best wel eens dezelfde bak als de strings zijn.

Geen idee wat betreft de lead.
Het is inderdaad een typisch strings geluid uit die tijd, herkenbaar maar moeilijk te achterhalen.
Zou het een korg wavestation of m1 kunnen zijn?
Zou toch ook best een casio vz1 kunnen zijn.

Laatst gewijzigd:
Dit zijn vragen die heel moeilijk te beantwoorden zijn Keviarnold. Sterker nog, degene die zeker is van zijn antwoord die bluft van de bovenste plank en beseft dat ook van zichzelf.

een jx-3p .. ???

oh vet dan kun je meteen the hoover sound spelen :okdan:

Wat te doen als ik het antwoord weet? Geen idee , misschien de machine kopen waar het geluid uitkomt, ik hou wel van die eind 80's 90's klanken. Misschien snor ik wel een samplepack op met die sound.
En een alpha kopen is nog niet zo'n slecht idee aangezien die nog betaalbaar zijn....nog wel. ;)

Een alpha juno zou trouwens wel eens geschikt kunnen zijn voor dit klankje. :) Die heeft dat gruizige karakter.

Maar volgens mij kan je een gelijkaardige string op tig bakken maken.

Het is in ieder geval een gesamplede klank, dus alle analoge bakken vallen af.
Ik meen een vleugje Kurzweil of Kawai te herkennen.

Een analoge klank klinkt meestal vrij recht. Het korrelige van de klank krijg je mi. niet met een chorus-effect. Het lijkt me meer afkomstig van een lage sample-rate. Daarbij lijkt de klank op een gegeven moment gelayerd met de typische Kurzweil strings-sample (die ook in Kawai synths te vinden is).

mmm..ik heb nog een Kawai ergens in een hoek staan, kan mij niet herinneren dat er dergelijk stringgeluid in zit.
Ik denk dat het inderdaad een eigen brouwsel van samples is gezien het intro al tig keer is gesampled door andere muzikanten.

De VP-330 klinkt wollig, maar niet korrelig zoals een lage sample-rate.

Hier een voorbeeld van korrelige strings vanwege een lage sample-rate (vanaf 1:15 en 1:30 is de klank te horen die lijkt op de vraag van de TS):

Hoe moet je klanken anders omschrijven? Je kunt het op zijn Engels doen (grainy), maar dat betekent ook gewoon korrelig.
Ik meen een gesampled karakter aan de klank te ontdekken en de klank van de Kawai K1 komt er heel dicht in de buurt. Als er al een VP-330 gebruikt zou zijn, zou hij op zijn minst gedubbeld zijn met een sample. Ik hoor namelijk 2 gestapelde klanken.

Back