strings violen

nielzzz

Ingeburgerd
op de een of andere manier kon ik geen nieuwe thread maken in klank geluid theorie
dus doe ik het hier even.

ik ben al heel lang op zoek naar een synth, vst of sampler
waar mooie strings en violen in zitten.

nu zijn er daar zat van maar ik heb natuurlijk weer een bepaalde sound gehoord die ik heel graag wil hebben.

ik heb zelf al een aantal vsts uitgeprobeerd maar geen van allen hebben deze specifieke sounds.

nu is mijn vraag of hier kenners zijn die de sound herkennen en weten in welke vst of synth deze zitten.

ik weet het het is een moeilijke vraag, maar toch wil ik hem graag stellen.

ik heb vsl niet uitgeprobeerd dus weet niet of ze daar mischien inzitten.

het nummer in deze link heeft ze.
even doorspoelen naar 2:45 daar kun je ze redelijk goed horen.

het valt mij op dat de vibrato van de strings erg duidelijk is.
normaal is dit bij solo instrumenten het geval, maar hier hoor je de hele section ook duidelijk vind ik.

de hele klank vind ik prachtig, maar nogmaals ik zou niet weten waar ik deze kan krijgen.

ik hoop dat er hier kenners zijn die ze herkennen. of mensen die veel met dit soort instrumenten werken.

alvast bedankt

Ik zelf raad je aan om in ieder geval naar Miroslav Philharmonik van IK Multimedia te luisteren: http://www.ikmultimedia.com/products/philharmonik/index.php?pp=miroslav-philharmonik-audio

Deze heb ik zelf al een aantal jaren en ik ben er (nog steeds) zeer tevreden mee. Het was toen zeker niet de goedkoopste danwel de duurste maar van degenen in mijn budget (toen ca. 500 euro) was dit naar mijn smaak duidelijk de mooist klinkende. Hij kwam toen het dichtst bij het 'echte' geluid. De samples zijn dan ook niet voor niets opgenomen in een gerenomeerde europese concertzaal: de Dvorak Hal in Praag door het Tsjechisch Philharmonisch orkest.

En deels opgegroeid met klassieke muziek en meer dan 5 jaar zelf viool gespeeld te hebben denk ik dat ik wel weet waar ik het over heb.

Wat je ook kunt doen is kijken naar Cubase en HALion Symphonic Orchestra en dan gebruiken met VST Expression. Daarmee kun je de speelstijlen intekenen, en gaat je VST (die wel VST Expression moet ondersteunen) dan automatisch naar de bijbehorende sample set. Zo hoef je geen aparte sporen en instrumenten aan te kiezen voor de verschillende speelstijlen etc, maar kan het gewoon binnen je spoor met Expression. Daarmee zou je ook moeten kunnen bereiken wat je zoekt.

Van alle strings libraries was ik tot op heden het meest onder de indruk van Symphobia en LASS. Maar volgens mij kun je hier zo'n beetje elke strings lib voor gebruiken met flink wat reverb erop :) Sluit ook Atmosphere niet uit. Zitten paar mooie strings in die prima te stapelen zijn met wat ieleriger spul.

haha de mooiste 80s strings 8) komen uit een K.trident... ooh dat vroeg je helemaal niet. Maar dan weet je het vast voor het hier weer op komt.

Ja, Omnisphere heeft een paar prachtige violen in het assortiment (afkomstig van Atmosphere) zitten, waar ik regelmatig naar teruggrijp.

Naast een aantal erg goeie suggesties nog de volgende in de aanbieding voor je :) Kwestie van het je niet te moeilijk te maken...

- 8 Dio Adagio: Violins
- Cinematic strings 2
- CineOrch
- Sonokinetic heeft ook orchestral producten

- Embertone Intimate Strings Lite; bij lange na niet perfect, maar ik klaag niet voor een gratis product

Of pak de top of the line in realisme: de string libraries van Vienna Symphonic Library. Duur, maar dan heb je het zowat het beste wat er is. vele grote componisten voor film maken er intensief gebruik van vanwege het realisme (denk aan o.a. Danny Elfman, David Newman, Kevin Kliesch etc )

Ik ben sinds kort ook gebruiker van deze library (heb niet alles uiteraard, enkele "modulen"), het laat naar mijn mening alle eastwest orchestra libraries ver achter zich (inclusief de hollywood strings).
Wel moet je opletten dat je het nodige aan post processing dient te doen (de samples zijn gortdroog opgenomen, dus reverb, EQ etc dien je zelf te doen).
Verder is de Vienna instruments player met of zonder Vienna ensemble echt subliem! (geen lag, supersnel, stabiel) Dan is Play van Eestwest een draak. (ja ik heb ook de symphonic library van Eastwest (gold XP pro) play edition, maar sinds ik de VSL libs gebruik, raak ik de gold library amper meer aan. (enkel voor de French horns muted, die heb ik nog niet in vsl formaat ;))

Het is geen klik klak klaar library, het vergt de nodige leertijd. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het erg prettig werken, met overtuigend resultaat.

Oh en, de legato patches zijn heel mooi. Wil je wollige strijkers (in de "hollywood" style dus) dan moet je gewoon de Appassionata's hebben. Echt heel levendig geprogrammeerd.

Leuke is dus dat alles van hun in modulen verkrijgbaar is. Zodat je geleidelijk kan aanschaffen, enkel wat je nodig hebt. (dus je betaald niet dubbel e.d.) Van losse instrumenten tot secties ze hebben het. (en ze bouwen zelf ook steeds verder uit natuurlijk...)

mijn tip dus.. :) (als ben ik bang dat enkelen het niet met me eens zijn... zoveel mensen zoveel smaak eh! :))
Klinkt mss een beejte als reclame ofzo. Maar ik ben gewoon "verliefd" geworden op deze library..

[ En wil je dit niet, dan zijn LASS en Cinematic strings 2 of de straks volledige 8 Dio adagio string library (nu enkel nog violins en cello's de rest volgt nog) ook erg mooi/compleet. (maar dien je weer Kontakt te hebben, en dat moet je net willen)
Dit is afgaande op de demo's die ik zelf geprobeerd heb, en de online reviews/demo songs die ik gehoord heb. ]

Laatst gewijzigd:
Mja niet om t een of ander maar die string in dat Gigi D'Agostino klinken alles behalve high end. Ik geloof niet dat je Vienna nodig hebt om die track te bakken, want het klinkt allemaal zo kunstmatig als t maar zijn kan.

8dio (lekker kort en krachtig) maar ik denk dat AngeFragile hier wel een beauty opnoemt.... althans zeker het nachecken waard.

Back