"Hardware" editors

obiwanjacobi

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben geinteresseerd of jullie ook software gebruiken om je hardware over (USB-)MIDI te kunnen instellen. Heb je specifieke software (dat misschien werd meegeleverd) of gebruik je een Universele Patch Editor of iets anders?

- Als je het nog niet gebruikt, zou je er dan behoefte aan hebben - om je hardware compleet vanaf je PC te kunnen aansturen/instellen?

- In welke vorm zou dit het meest practische zijn? Zou je een (VST) plugin in je DAW willen of een los programma (of beide)?

- Heb je een PC of een Mac - of heb je Linux?

Ik ben thuis voor mezelf dit soort software aan het schrijven en hoop zover te komen dat ik er een commercieel product van kan maken. Door deze vragen te stellen hoop ik een beter beeld te krijgen wat er nodig is.

Alvast bedankt,
Marc

Dit gaat me weer me pet te boven! Ik kan me nog goed je vorige topic herinneren, dat ging me ook me pet te boven... ik vind het wel interessant!

Hallo,

Ik ben geinteresseerd of jullie ook software gebruiken om je hardware over (USB-)MIDI te kunnen instellen. Heb je specifieke software (dat misschien werd meegeleverd) of gebruik je een Universele Patch Editor of iets anders?

Hoi!
Varieert per apparaat, ik heb midiquest, sounddiver en apparaat specifieke software als progenie (korg prophecy), mesa (akai Sx000 sampler series) etc gebruikt

- Als je het nog niet gebruikt, zou je er dan behoefte aan hebben - om je hardware compleet vanaf je PC te kunnen aansturen/instellen?
Voor bepaalde bakken zoals mn fizmo rack zou ik zeker belang hebben voor een goeie editor ipv die brakke sounddiver die ik nu gebruik om de fiz te editten.

- In welke vorm zou dit het meest practische zijn? Zou je een (VST) plugin in je DAW willen of een los programma (of beide)?
standalone heeft mn voorkeur, ik gebruik geen DAW, alleen wavelab om mn stereo mix op te nemen.

PC, maar ik denk dat je ook een mac versie zou moeten maken en evt ipad versie.
Linux zou ik pakken als je business runt, da's nog niet zo'n grote markt.

Ik ben thuis voor mezelf dit soort software aan het schrijven en hoop zover te komen dat ik er een commercieel product van kan maken. Door deze vragen te stellen hoop ik een beter beeld te krijgen wat er nodig is.
:okdan:
Ik weet niet of je je er van bewust bent, maar je zult van elke machine die je kan editten met je software de complete midi implementation door moeten.
Dat betekent alle cc#'s (continuous controller numbers) boven water krijgen pér bak en met een beeeetje mazzel kun je ook nog RPN / NRPN en SysEx gaan implementeren omdat oudere machines vaak op die manier ge-edit worden.
Het is een hels karwei, dat kan ik je wel vertellen :-)
Maar cool dat je deze uitdaging aan wilt gaan.

Alvast bedankt,
Marc
Graag gedaan hoor ;)

-C-

he gave link marf!, de rozzbox is ook een editor voor en als ik het goed begrijp allemaal vsti, nu nog 1 voor mijn virus c en 1 voor de ion graag.

...
Ik vraag me af of er wel VST-editors zijn die een sysexbulk (één voice) kunnen laden en/of opslaan, laat staan een complete sysexbank (64 of 128 voices) ?
Zo niet zou ik voor stand alone gaan of beiden.

Maar ... toch vrees ik dat je heel dit werk flink onderschat... begin anders al eens met eentje bvb. voor de SY99. :D
Beter mss een Anx1-editor voor de mac of W7 daar is veel vraag naar (wat je op dit forum al kan vaststsellen).

Erg bedankt voor de reactie. Ik zal wat meer vertellen over wat ik aan het doen ben.

De software die ik nu aan het maken ben focust zich op MIDI SysEx. Ik heb al een open source Midi library die het normale spul aankan (CC's, PC's etc).

Elk apparaat heeft zo zijn eigen implementatie van SysEx berichten. Mijn software moet het mogelijk maken (althans dat is het idee) om door middel van een beschrijving van de structuur van deze SysEx implementatie daarmee ook de juiste berichten te kunnen versturen en bij het ontvangen ook de inhoud betekenisvol te kunnen interpreteren. Ik focus me op dit moment op een aantal Roland modules (D-110, U-110, U-220, R-8(M), JV-880, RSP-550, A-880, SN-700) omdat ik die zelf heb maar heb ook nog een Yamaha (TG-500) in de wacht staan. Voordat ik begon aan het schrijven van de software heb ik een analyse gedaan welke variaties in SysEx implementatie er zo-al gebruikt wordt. Aan de hand hiervan ben ik framework aan het opzetten.

Programma's als MidiQuest werken 'Device' georienteerd. De insteek is het apparaat en je edit per apparaat de settings.
Ik zou meer kiezen voor een 'Song' georienteerde aanpak. Dat betekent dat je alleen de controls op je scherm ziet wat je voor een bepaald arrangement nodig hebt. Maar goed hierin is nog van alles mogelijk.

Als jullie een digitale versie hebben (of weten te staan) van de Midi implementatie manual van het apparaat dat er volgens jou zeker ondersteund moet gaan worden - kan je me die mailen: obiwanjacobi at hotmail dot com.

@Marf: Kan Ctrlr ook SysEx aan? Of moet je dat per knopje handmatig inkloppen ofzo?
@C: SoundDiver!? Ik kan nergens een download vinden. Heel oud zeker ;-)

BTW: Mijn ervaringen met MidiQuest zijn niet positief. Ik krijg dat spul niet aan de praat. Aangenomen dat het bij andere wel werkt is dit ongeveer de enige 'universele' editor op de markt. Klopt dat?

Sugesties en vooral ervaringsverhalen (over hoe het wel of niet moet) zijn zeer welkom.

VST heeft in eerste instantie niks met SysEx te maken. De VST standaard was initieel gemaakt om audio plugins in een DAW te kunnen integreren. De standaard is later uitgebreid om ook Midi mogelijk te maken. De VST plugin krijgt de midi aangeleverd van de host (DAW). Meestal gaat dit om non-SysEx maar het processen / ondersteunen van SysEx is niet onmogelijk. Sommige VST plugins openen zelf de midi porten (gevaar dat dit clasht met de Host die porten ook al open heeft - zonder multi-client driver krijgt de laatste een error) en communiceren zo rechtreeks met het device.

Als ik zo de omschrijving lees van de MiniHost zie ik niks dat er op duidt dat het iets anders/meer zou zijn dan gewoon een VST host...?

@Marf: Kan Ctrlr ook SysEx aan? Of moet je dat per knopje handmatig inkloppen ofzo?

Ik heb alleen panels van anderen gebruikt, heb nog geen ervaring met zelf templates maken.
Van sysex weet ik zeer weinig, alleen dat het bestaat :D :D

Op de site van Ctrlr is zeker meer info hierover te vinden.
Ze hebben daar ook een forum waarin je kan zoeken, of daar je specifieke vragen te stellen.

Heb je specifieke software (dat misschien werd meegeleverd) of gebruik je een Universele Patch Editor of iets anders?
Ik gebruik een paar synth-specifieke editors, die naar redelijke tevredenheid werken.

Jazeker, dat is al jaren een wens, maar praktisch niet goed te realiseren tot nu toe.

Liefst allebei, maar in ieder geval als plugin. Dat laatste maakt het mogelijk om met de editor te werken, zonder dat er softwarematige MIDI-routing buiten je DAW-host nodig is. Anders heb je software zoals MIDI Yoke nodig, wat het geheel weer complexer maakt.

PC met Windows.

Interessant! Ik hoor er graag meer over.

...
Programma's als MidiQuest werken 'Device' georienteerd. De insteek is het apparaat en je edit per apparaat de settings.
Ik zou meer kiezen voor een 'Song' georienteerde aanpak. Dat betekent dat je alleen de controls op je scherm ziet wat je voor een bepaald arrangement nodig hebt. Maar goed hierin is nog van alles mogelijk.
Sysex is altijd 'Device' georienteerd vandaar systeem exclusive.
Een 'Song' georienteerde aanpak... je wil dus tijdens een song parameters aanpassen met sysex ?
Zo ja, vrees ik dat dit veel problemen zal meebrengen, daar de apparatuur na elke sysex-string of bulkdump 'standaard' 1/3 seconde pauze nodig om zich equivalent goed in te stellen.
Sugesties en vooral ervaringsverhalen (over hoe het wel of niet moet) zijn zeer welkom.
Maak al eens een duidelijker onderscheid tussen de bestaande multi-editors zoals, sounddiver, midiquest en jou opzet, want n.m.i. is het verschil veel groter dan wat je aangeeft, en onderschat je daardoor ook wat nodig is.
Zover ik het begrijp wordt het geen editor, maar iets waarmee je enkele parameters aanpast in reeds aangemaakte klanken, EN DUS is er nog steeds een editor nodig om die klanken eerst te maken en bewaren.
P.s. dit kan je trouwens ook al met mijn gratis MIDI-tool.

Ik gebruik een paar synth-specifieke editors, die naar redelijke tevredenheid werken.

Jazeker, dat is al jaren een wens, maar praktisch niet goed te realiseren tot nu toe.

Liefst allebei, maar in ieder geval als plugin. Dat laatste maakt het mogelijk om met de editor te werken, zonder dat er softwarematige MIDI-routing buiten je DAW-host nodig is. Anders heb je software zoals MIDI Yoke nodig, wat het geheel weer complexer maakt.

+1, vanuit je DAW is praktisch.

Ik herinner me wel een oud maar prima werkende standalone editor voor de W'dorf Pulse, die bijv een extra MIDI-input definieert om extra routing/aanvullende software te voorkomen. Maar uiteindelijk loopt het meeste sowieso altijd via je DAW, dus dan is als plugin het meest elegant. (Geen idee of dit het voor het programmeren echter veel complexer maakt)

Hier ook PC met Windows.

Interessant! Ik hoor er graag meer over.

+1 !

Ja, SysEx is device gerelateerd, maar dat wil niet zeggen dat je er altijd mee hoeft te werken zoals bijv. een MidiQuest dat doet. Een scherm voor een patch, part, timbre of wat je onderverdeling ook mogen wezen. DAT bedoel ik met device georienteerd - hoe de elementen op het scherm zijn geordend.

Ik stel me zo voor dat je een nieuw geluid wil maken (om dat maar even als voorbeeld te nemen) omdat je een muziekstuk aan het maken bent waarbij je dat nodig hebt. Tijdens het fine-tunen van het arrangement heb je niet ALLE controls nodig (die mogelijk in je apparaat zitten) maar misschien alleen de Decay en Sustain settings van die voice - of misschien alleen een aantal parameters van eventuele ingebouwde effecten (reverb, chorus). Ik bedoel met "Song-georienteerd" niet een sequencer automation (daar heb je een DAW en MIDI CC's voor) maar meer de manier waarop je de controls layout maakt en welke controls er (logisch) bij elkaar horen.

Ik denk wel dat er schermen voor device-georienteerde insteek moeten komen - voor 'groot onderhoud' is dat gewoon makkelijker. Maar het kan ook in de weg zitten wanneer je je wilt focussen op maar een paar parameters /settings van dat apparaat. En zelfs het scenario van 'het maken van een nieuwe sound' is IMHO niet geholpen bij het neer plempen van alles wat mogelijk is. Naast een aantal (aanpasbare) schermen die meekomen met de applicatie zal de gebruiker ook instaat zijn zelf schermen te ontwerpen (drag & drop). Althans zo stel ik me dat (nu) voor ;-)

Omdat ik een 'volledige' beschrijving heb van het apparaat (in SysEx) is het voor de gebruiker niet noodzakelijk om technische kennis te hebben. Hij hoeft alleen het apparaat in termen van de handleiding te kennen (weten wat een Patch, Part, Timbre, Envelope etc is). De rest wordt automagically geregeld.

Als alles zou kunnen - hoe zou JIJ dan het liefst met ALLE instellingen van AL je apparaten omgaan?

Als alles zou kunnen - hoe zou JIJ dan het liefst met ALLE instellingen van AL je apparaten omgaan?

Ik zou met hardware synths willen kunnen werken alsof het softsynths zijn. Een vst plugin synth kun je inladen in je DAW, presets kiezen, editen en dan via de host automatiseren. Als precies dit ook met hardware editors kan, dan ben ik zeer tevreden.
Dus: volledige editing en preset- en bankmanagement in een venster dat je als plugin in laadt, maar dat via MIDI met externe apparatuur communiceert.

Ik stoor me er helemaal niet aan dat ik voor het editen van een enkele parameter het hele edit-scherm in beeld krijg. De song-oriëntatie zoals je die beschrijft, voelt voor mij dan ook als overbodig. Device-oriëntatie lijkt mij voldoende, mits alles werkt zoals beoogd.

Back