"Hardware" editors

Ik zou met hardware synths willen kunnen werken alsof het softsynths zijn. Een vst plugin synth kun je inladen in je DAW, presets kiezen, editen en dan via de host automatiseren. Als precies dit ook met hardware editors kan, dan ben ik zeer tevreden.
Dus: volledige editing en preset- en bankmanagement in een venster dat je als plugin in laadt, maar dat via MIDI met externe apparatuur communiceert.

Ik stoor me er helemaal niet aan dat ik voor het editen van een enkele parameter het hele edit-scherm in beeld krijg. De song-oriëntatie zoals je die beschrijft, voelt voor mij dan ook als overbodig. Device-oriëntatie lijkt mij voldoende, mits alles werkt zoals beoogd.
+1 en vooral 'volledig' vind ik belangrijk.

Handig hierbij zou ik vinden dat ook de midi-poorten mee gekoppeld kunnen worden aan de diverse synths.
Bvb. in mijn opstelling heb ik 6 midi poorten met aan elke poort andere hardware. Bij het switchen van een patchselektie in het bankmanagement wordt 'automatisch' de daaraan verbonden midipoort gekozen, zodat de juiste synth of hardware de overeenkomstige sysex krijgt.
(.NET oh nee, liever niet hoor... maar ja.)

Ik denk dat jullie hier wel een krachtig idee hebben. Er zijn echter nog wel een aantal technische uitdagingen die dan moeten worden opgelost.

De manier waarop een (VST) plugin werkt is anders dan hoe hardware werkt. Je zal dus altijd consessies moeten doen op het een of ander. Ik stel me voor dat de plugin een midi-in / midi-out plugin wordt die het Midi poorten management aan de host overlaat. De host moet dan wel SysEx in en uit ondersteunen (en niet alle hosts doen dat - waarom is mij een raadsel want het is alleen maar doorgeven). Tzt kan ik nog een wrapper-plugin maken die eventueel de midi poorten zelf afhandeld zodat ook niet-sysex compatibele Host kunnen worden gebruikt.

Realiseer je ook dat de audio die uit je hardware komt niet binnen dit concept valt. Het zou heel erg veel Audio poorten vragen om ook je audio te integreren in je DAW (maar wat wel een heel cool idee is :-P).

Kunnen we ook nog even uitspecificeren wat volledig editing en preset- en bankmanagement precies is? (om misverstanden te voorkomen). Ik ga er nu vanuit dat wanneer ik het met MIDI SysEx kan aansturen, kan ik het bouwen. Dus uit mijn perspectief is "volledig" gerelateerd aan de SysEx implementatie van het device.

Functioneel zijn er natuurlijk wel selectie en copieer mogelijkheden nodig voor de verschillende gegevens-groepen van een device (patch, parts, timbre etc). Het kunnen schuiven met (bijv.) patches, opslaan op schijf, weer inladen, hernoemen etc hoort daar natuurlijk allemaal bij.

@audiocollage: Je zou per synth een nieuwe instantie van de plugin aanmaken op de track waar je de juiste midi poorten aan hebt gekoppeld. De plugin laat dus maar voor 1 device tegelijk de info zien. Je kan dan dus door meerdere instanties - ieder in te stellen op andere devices - toch al je apparaten bedienen. Meerdere instanties die ingesteld staan op hetzelfde apparaat zouden wel settings (bijv. patches) over en weer kunnen kopieren. Zou dat werkbaar zijn?

Tja, Ik ben .NET programmeur en dit is dus een logische keuze voor mij. Wat is het probleem dat je ziet met .NET?

Ik denk dat jullie hier wel een krachtig idee hebben. Er zijn echter nog wel een aantal technische uitdagingen die dan moeten worden opgelost.

De manier waarop een (VST) plugin werkt is anders dan hoe hardware werkt. Je zal dus altijd consessies moeten doen op het een of ander. Ik stel me voor dat de plugin een midi-in / midi-out plugin wordt die het Midi poorten management aan de host overlaat. De host moet dan wel SysEx in en uit ondersteunen (en niet alle hosts doen dat - waarom is mij een raadsel want het is alleen maar doorgeven). Tzt kan ik nog een wrapper-plugin maken die eventueel de midi poorten zelf afhandeld zodat ook niet-sysex compatibele Host kunnen worden gebruikt.
Vandaar dat m'n voorkeur uitgaat naar een standalone versie. Ik vermoed ook dat niet alle DAW's SysEx ondersteunen, stom genoeg, maar als je met bulks gaat werken, wat n.m.i. een vereiste is, is het soms wel een doorgeven van grote hoeveelheden data.
Realiseer je ook dat de audio die uit je hardware komt niet binnen dit concept valt.
Dat lijkt me niet nodig ook. (Gaat via de mixer van de daw.)
Kunnen we ook nog even uitspecificeren wat volledig editing en preset- en bankmanagement precies is? (om misverstanden te voorkomen). Ik ga er nu vanuit dat wanneer ik het met MIDI SysEx kan aansturen, kan ik het bouwen. Dus uit mijn perspectief is "volledig" gerelateerd aan de SysEx implementatie van het device.
Een editor dient de complete hardware te kunnen aansturen. Zoniet heb je al een gebrek dat voor velen (mij incluis) het gebruik van hun hardware maar deels tot hun recht laat komen. Zoiets kan je niet verkopen n.m.i. (een halve auto koopt ook niemand).
Bankmanagement is het selekteren van klanken maar ook volledige klankbanken en liefst nog voor diverse hardware (gelijktijdig). Sorteermogelijkheden.
De max vind ik : sorteren-, selekteren met/van diverse hardware door elkaar. Bvb. de violen op een NM G2 en/of deze op een DX7.
Om hierbij de juiste data naar de juiste synth te versturen heb je dus die poortselektie nodig (tenzij program change selekties).
Functioneel zijn er natuurlijk wel selectie en copieer mogelijkheden nodig voor de verschillende gegevens-groepen van een device (patch, parts, timbre etc). Het kunnen schuiven met (bijv.) patches, opslaan op schijf, weer inladen, hernoemen etc hoort daar natuurlijk allemaal bij.
Prima.
@audiocollage: Je zou per synth een nieuwe instantie van de plugin aanmaken op de track waar je de juiste midi poorten aan hebt gekoppeld. De plugin laat dus maar voor 1 device tegelijk de info zien. Je kan dan dus door meerdere instanties - ieder in te stellen op andere devices - toch al je apparaten bedienen. Meerdere instanties die ingesteld staan op hetzelfde apparaat zouden wel settings (bijv. patches) over en weer kunnen kopieren. Zou dat werkbaar zijn?
Persoonlijk, veel te lastig denk ik ... beter dan die standalone versie. Desnoods een kleine plugin erbij die enkel dat bankmanagement mogelijk maakt.
Tja, Ik ben .NET programmeur en dit is dus een logische keuze voor mij. Wat is het probleem dat je ziet met .NET?
Ach ja...
Mocht je alles gerealiseerd krijgen wat ook mijn ideeen of wensen omvat, dan ga ik over .NET niet meer struikelen. (250MB MS-software installeren om programmaatjes van 50KB te kunnen draaien dat hekel ik.)

Ik stoor me er helemaal niet aan dat ik voor het editen van een enkele parameter het hele edit-scherm in beeld krijg.

+1, want ik vroeg me af hoe je tevoren weet welke pre-selected parameters je wilt, en hoe je dus die selectie kunt maken voor een kleiner window.

Of dacht je dan aan 'the usual suspects' (freq, reson etc) ?

Juist leuk om voor andere sounds ook de minder gebruikelijke parameters steeds toegankelijk te hebben, dus een heel edit scherm lijkt mij ook niet bezwaarlijk.

Ander ding:
Ik realizeer me dat uniformiteit absoluut z'n voordelen heeft t.o.v. een 'samengeraapt' stel verschillende editors per hardware apparaat. Maar het zou dan wel handig lijken dat elke aparte editor binnen het framework bijv een ander uiterlijk/kleur te geven is, om meteen te weten met welke editor je op dat moment bezig gaat. Ik weet niet of Midi Quest dit bijvoorbeeld gewoon al heeft, maar wegens de uniformiteit van de (default) vormgeving & kleuren aldaar kan ik me goed voorstellen dat je wel eens in het verkeerde window begint te werken.

Goed idee en makkelijk te realiseren.

Bij de song-orientatie was het idee dat je zelf bepaald welke settings er op je layout staan. Maar ik laat dit idee nog even zitten aangezien er duidelijk meer behoefte is aan een device georienteerde aanpak.

Ik ben geinteresseerd of jullie ook software gebruiken om je hardware over (USB-)MIDI te kunnen instellen. Heb je specifieke software (dat misschien werd meegeleverd) of gebruik je een Universele Patch Editor of iets anders?

Ik heb een oude G4 laptop staan met Sounddiver beta. Werkt wel, sort of. Het liefst zou ik deze draaien op mn nieuwe laptop, maar de code is PPC en niet meer ondersteund. Daarnaast heb ik een aantal losse standalone applicaties voor bijv. mn Oberheim Matrix-1000's. Sommige simpelere dingen code ik zelf in Max/MSP. Bijvoorbeeld deze applicatie om een Syntecno TeeBee (met sysex) te configureren voor gebruik van zijn CV/Gate outputs.
Ik heb meerdere malen midiquest overwogen, maar heb daar een slechte gevoel bij en lees teveel mindere ervaringen.

..zou je er dan behoefte aan hebben - om je hardware compleet vanaf je PC te kunnen aansturen/instellen?
jazeker.

- In welke vorm zou dit het meest practische zijn? Zou je een (VST) plugin in je DAW willen of een los programma (of beide)?
Standalone in eerste instantie. VST zou ook fijn zijn, maar AudioUnit ondersteunt helaas geen midi.

- Heb je een PC of een Mac - of heb je Linux?
Mac

Ook ik ben fan van total control in eerste instantie. Wel vind ik de macro aanpak zoals Ableton Live gebruikt een goed idee. Dan heb je een compacte 8 knob setup waaran je verschillende (en ook meerdere tegelijk) functies kunt mappen. Deze aanpak vind je ook terug in de Nord Modular editor en ik meen zelfs voor de D-550 in Sounddiver.

CTRLR heb ik een paar keer bekeken, maar nog niet ingedoken. Het gaat gewoon te ver om voor al mn synths zelf ales te kloppen.

Er was sprake van een editor librarian voor de Alesis Andromeda A6 die ReKon audio zou gaan maken. Er hadden zelfs 1000(?) users zich aangemeld die uiteindelijk interesse hebben in een comeerciele product, maar hij heeft zelf geen A6 en niemand wilt eentje doneren.

Ook is er soundtower die voor Moog de editors verzorgt, maar ga daar maar eens op zoeken. Ik ga de Voyager editor dus echt niet kopen.

Er is dus wat mij betreft (commerciele) ruimte voor een betrouwbare maar ook vooral sociaal, communicatieve developer op dit gebied. Ik hoop dat je dit doorzet.

Ik gebruik ook een Soundtower editor, voor mijn PC3K. Dat is geen overbodige luxe gezien de diepte van programmeren van de Kurzweil en de menuutjes waar je je doorheen moet werken als je dit met het apparaat zelf moet doen. Editor is gratis ter beschikking gesteld door Kurzweil.

Ik ken sounddiver niet. Ik heb het wel voorbij zien komen maar nooit een download kunnen vinden. Ik ken MidiQuest een klein beetje - nooit echt mee gewerkt omdat ik het niet aan de praat krijg - maar die ondersteund dacht ik geen custom screens..?

Ik werk 'altijd' vanuit een 'minimal viable product'. Dat betekent dat de eerste versie een minimale bruilbare versie is - waar custom schermen zeer waarschijnlijk NIET in zitten. Daarmee probeer je dan user-feedback te krijgen en extra features te bouwen en toe te voegen. Je krijgt dan uiteindelijk (denk ik) een beter product en functionaliteit waar mensen ook echt op zitten te wachten (niet wat de developer achter de tekentafel dacht dat een goed idee was).

Maar ja, zover is het allemaal nog niet. Ik maak nu goede voortgang met het technische stuk (het kunnen lezen/schrijven van 'elke' sysex) maar heb nog niks wat op een applicatie lijkt. Wanneer er (hopelijk) nog wat reactie op deze thread binnenkomen, kan ik wel al beginnen met conceptontwerpen van de applicatie en mock-ups (lege schermen die niks doen - maar wel goed laten zien hoe het uiteindelijk zal gaan werken).

Ik moet me ook nog verdiepen in het cross-platform verhaal (voor .NET is dat Mono) en kiezen welke UI technologie ik ga inzetten. Genoeg te doen dus! ;-)

Alle ingevingen en suggesties etc kan je blijven posten en bediscussieren. Er zijn al een aantal zinnige suggesties gedaan waarvoor ik mijn dank wil uitspreken. Keep-m coming.

Ik ken sounddiver niet. Ik heb het wel voorbij zien komen maar nooit een download kunnen vinden.
SoundDiver is een standalone prog, die werkt als een host voor allerlei editors in DLL of ada vorm. De ada-editors kun jezelf aanmaken of aanpassen (adaptation), de DLL niet en werden grotendeels door Emagic zelf gemaakt.
(Ik bezit nog een officiele versie...)
Alle ingevingen en suggesties etc kan je blijven posten en bediscussieren. Er zijn al een aantal zinnige suggesties gedaan waarvoor ik mijn dank wil uitspreken. Keep-m coming.
Omdat het een enorm werk zal zijn, raad ik aan om elke editor in zowel single-stand-alone versie als 'plugin' voor een universele host uit te voeren (dit laatste zoals SD dus).
Zo krijg je per editor er een beetje gebruikers bij... ;)

@obiwanjacobi. Ik lees en lees en probeer het te begrijpen, begrijp ik het nou goed:
Je wilt een (SysEx)-editor maken die vanuit een DAW via SysEx commando's hardware synths gaat aansturen? En dan een soort universele editor die iedere (oudere) synth meteen herkent.

Als de editor die je noemt slaat op het aparaat en niet op de sysex, dan ja - zo iets moet het worden.

1 programma waarmee je editors voor "alle" synths kan 'inladen'. Elke synth heeft dan wel weer zijn eigen scherm - maar het draait allemaal in 1 programma. De bedoeling is dat je heel makkelijk (zelf?) synth's kan toevoegen.

Back