"Hardware" editors

Dus als ik dan een synth uit de jaren tachtig koop die sysex ondersteunt, een @juno bijvoorbeeld, dan heeft jouw programma daar dan meteen een editor voor.

Niet persee. Maar het moet dan wel mogelijk zijn om zelf snel "iets in elkaar te klikken" (vaag - weet ik ;-) zodat het gaat werken. Ik zit te denken aan een community website waar mensen hun 'editors' kunnen uitwisselen, beoordelen, bediscussieren etc. Dan wordt het voor de a-technische mensen al weer een stuk makkelijker om te beginnen of misschien zelfs wel verzoekjes te plaatsen.

Ik kan onmogelijk in mijn eentje alle synths gaan inkloppen / testen etc die mensen allemaal nog thuis hebben staan. Ik begin met mijn eigen setup natuurlijk en er zal ook best af en toe een nieuwe versie van het programma moeten komen omdat er "ineens" een type sysex voorbij komt dat ik nog niet ondersteun.

Langzaam, met kleine stapjes -met (be)hulp van de gebruikers zelf- kan het programma dan uitgroeien tot een volwaardige tool.

Langzaam, met kleine stapjes -met (be)hulp van de gebruikers zelf- kan het programma dan uitgroeien tot een volwaardige tool.
Ik vind daar sounddiver al erg goed ik geslaagd, al is de interface mss wat te groot,

entja, ik heb daar m'n SynthCtrl voor geschreven.... =)

Midiquest kan wel veel, maar werkt niet prettig. Veel te ingewikkeld, ook onnodig ingewikkeld.

http://ctrlr.org/ inderdaad een leuk alternatief. Stuk eenvoudiger en ziet er leuk uit. Nog niet zo veel 'panels' beschikbaar. Wel staat mij bij dat je eerst alle parameters stuk voor stuk een keer moet bewegen om de stand van de knoppen in de software overeen te laten komen met de hardware, echt een dooddoener, laat dus maar. Of heb ik het mis...?

Wat wel een hele goede editor is, maar geen universele(!), is AlphaBase voor de alpha Juno reeks. Werkt perfect, snel, simpel, ziet er leuk uit. Leest sysex banks, parameters op scherm matchen direct met de hardware, ook wanneer je een andere preset kiest, en parameters zijn aan CC's te koppelen. Zo moet het.

Hier stond ooit de link, maar werkt niet meer: http://www.gearslutz.com/board/new-...o-editor-librarian-windows-available-now.html

Op Youtube wel een filmpje:

Ik vind daar sounddiver al erg goed in geslaagd...
Die mening deel ik ook, hoewel de interface voor mij wel voldoet.
En, eerlijk gezegd, verwacht ik niet dat er ooit beter op de markt komt, enkel omwille van de hoeveelheid (flink onderschat) werk.
Maar toch ... change... it can, hoewel er n.m.i. nu veel minder technisch onderlegde mensen zijn die zich hiermee (willen) bezig houden, tenzij betaald zoals ten tijde van SD ...
entja, ik heb daar m'n SynthCtrl voor geschreven.... =)
Welke is dat ?
Dus als ik dan een synth uit de jaren tachtig koop die sysex ondersteunt, een @juno bijvoorbeeld, dan heeft jouw programma daar dan meteen een editor voor.
Sysex is absoluut geen standaard maar uniek voor elk systeem => system exclusive, zodoende dient voor elke synth afzonderlijk een (extra) editor aangemaakt te worden.
Een werkje dat flink wat tijd in beslag neemt, wil het er enigzins bruikbaar uitzien ...
Ik heb er zo al enkele gemaakt in bvb. Logic, zoals je kan zien op m'n website (Environments). Deze behandelen enkel sysexstrings, nog geen complete blukdumps, wat op zich; nog een veel groter werk zou inhouden...
Nou ja, ik vermoed dat dit voor velen veel te technisch gaat en TS dit ofwel te weinig inziet of te min meedeeld in deze topic.

Laatst gewijzigd:
Ja merci, en hehe, idd heel veel grijs werk !!

Da's eigenlk m'n levenswerk, en't concept is mss wel wat waard ???

Maar ik kan alleen maar in Amiga Amos Pro Basic programmeren en 't is alleen mijn muziek dat me iets terug geeft...

Eigenl'k zoek ik mss wel iemand zoals jij die't in 'VST' vorm kan programmeren .. :engel:
en zo ver woon je precies ni van mij ?? :D:D

Ja merci, en hehe, idd heel veel grijs werk !!

Da's eigenlk m'n levenswerk, en't concept is mss wel wat waard ???
Wat houd dat concept juist in ?
Ik zie precies een midi-mixing concole, maar wat is er nog allemaal ?
Maar ik kan alleen maar in Amiga Amos Pro Basic programmeren en 't is alleen mijn muziek dat me iets terug geeft...

Eigenl'k zoek ik mss wel iemand zoals jij die't in 'VST' vorm kan programmeren .. :engel:
en zo ver woon je precies ni van mij ?? :D:D
Die Environments zijn gemaakt met de Logic objecten. Dat zijn eerder scripts die je aanmaakt dan werkelijk programmeren. Het heeft dan ook zijn beperkingen (geen sysex-bulks groter dan 255 bytes).
Het programmeren ligt hier momenteel wel een beetje stil. De taal die ik vnl gebruik (GB32) wordt nog maar in beperkte mate ondersteund, maar wss is die wel voldoende om jou project in over te nemen. Aan VST's ben ik nog niet toegekomen (Reaktor biedt me nog steeds genoeg) maar ik peins dat wel eens in PB, Purebasic of Delphi aan te vatten. Heel mss in C maar dat vind ik zo'n gebruiksonvriendelijk taal als je die ander gewoon bent...

Die Amos draait dat ook onder Steem (atari emulator op PC, die hier is geinstalleerd) ?
Als je wil dat ik of wie ook aan jou project ga werken... wil je die source delen ?

Nou ja, ik vermoed dat dit voor velen veel te technisch gaat en TS dit ofwel te weinig inziet of te min meedeeld in deze topic.

Ik denk niet dat ik de materie te veel onderschat (ik hou er wel rekening mee dat ik nog een aantal keer verrast zal worden).

Ik probeer deze discussie juist niet-technisch te houden zodat iedereen het kan volgen - of op zijn minst kan roepen wat hij/zij lekker en niet lekker vind werken.

Ik wil er best uitgebreid technisch over babbelen maar dan wel in een andere thread.

Ik ben inmiddels de ideeen die zoal langskomen aan het documentern / organiseren. Ik ga er van uit dat ik niet in 1x alles kan/ga bouwen maar dan liggen de ideeen iig vast voor de volgende versie.

>Wat houd dat concept juist in ?

tja, waar moet ik beginnnen,
Het is vooral bedoeld om Midi te automatiseren, en al de synths goed in te stellen..

Het main window is een soort van Track Control zoals in Cubase,
Maar dan één scherm voor 16 midi channels, 4 banks / 5 Programs per channel

Je kan de controller settings saven als patch
en je kan met één knob de 16 channels doorsturen,

>Ik zie precies een midi-mixing concole, maar wat is er nog allemaal ?

De midi mixer is een beetje een gadget, dat ik persé moest hebben maar ni echt gebruik.
Dus 4x16 channels voor MED-SS mixer,
en al de controllers, bv 74 cutoff, van't main window over de 16 channels verspreidt

Sysex mute is om bv channels te muten op een multi channel sound module...
zo kan ik twee MC303's over één midi kabel gebruiken

Er is een program change patchlist window met search functie

Een sysex patchlist window om syx patchen door te sturen naar bv de JP80x0, VirusC, Cs1X

En er zijn enkele sysex sliders om bv de equ te regelen van de VirusC,
De controllers de zetten voor de ROland M- reeks,
de tuning van de CS1X voor elke layer

Het pitch window is om de pitch te regelen van elke channel,

Het tempo window berekend al de delay's,lfo, ext, en ik kan dat doorsturen naar bv de Quadraverb

tja, en wat nog allemaal ???
een window voor de kurzweil,,

't is eigenlk om al je synths goed in te stellen, kwa controllers, prog change en tuning..
en dat in één window over de 16 channels...

> Die Environments zijn gemaakt met de Logic objecten.
> Dat zijn eerder scripts die je aanmaakt dan werkelijk programmeren.
ach zo

> Het heeft dan ook zijn beperkingen (geen sysex-bulks groter dan 255 bytes).
tja, hier ook, maar ik bereken dat in blokken, en ik stuur dat in enkele stukken door,

> Het programmeren ligt hier momenteel wel een beetje stil.
> De taal die ik vnl gebruik (GB32) wordt nog maar in beperkte mate ondersteund,
ach zo, okey,

> maar wss is die wel voldoende om jou project in over te nemen.
tja okey, we zullen wel verder mailen via PB anders ,?

> Aan VST's ben ik nog niet toegekomen
> (Reaktor biedt me nog steeds genoeg) maar ik peins dat wel eens
> in PB, Purebasic of Delphi aan te vatten.

hmmm, okey, basic is mss wel 't gemakkelijkste voor dit soort gui editor ??

> Heel mss in C maar dat vind ik zo'n gebruiksonvriendelijk taal als je die ander gewoon bent...

idd, ik snap er niks van,,

>Die Amos draait dat ook onder Steem (atari emulator op PC, die hier is geinstalleerd) ?

Nee, 't is op amiga, en gebruikt enkele extensies van amos pro
maar 't draait wel op WinUAE, de amiga emulator voor windows

>Als je wil dat ik of wie ook aan jou project ga werken... wil je die source delen ?

tja, echt veel ga je met de source niet kunnen doen, denk 'k
Eerder wel met, hoe noemt dat, een soort van blok diagram ?? de structuur ??
de bedoeling van't program,,

Maar't is zeker een must om te weten wat het allemaal doet.

Dus Ik heb de ganse setup wel in een WinUAE HD image
maar voor een publieke release is dat helemaal uit den boze,

Veel te veel copyrights van allerlei tools zoals een txt editor,
de gui enhancement zoals visual prefs,
en tja, dan amiga worbench OS zelf dat niet 100% gratis is dacht ',

Een installer maken om op een bestaande Workbench te installeren is ni te doen,
Of 't is nog nooit hetzelfde geweest als mijn WB3.1/MED-SS/NSM setup

Soit, PB maar is :)

Ik denk niet dat ik de materie te veel onderschat (ik hou er wel rekening mee dat ik nog een aantal keer verrast zal worden).

Ik probeer deze discussie juist niet-technisch te houden zodat iedereen het kan volgen - of op zijn minst kan roepen wat hij/zij lekker en niet lekker vind werken.

Ik wil er best uitgebreid technisch over babbelen maar dan wel in een andere thread.

Ik ben inmiddels de ideeen die zoal langskomen aan het documentern / organiseren. Ik ga er van uit dat ik niet in 1x alles kan/ga bouwen maar dan liggen de ideeen iig vast voor de volgende versie.

Ik heb ooit geprobeerd om via Sysex mijn Emu XL-1 te besturen met behulp van een Behringer BCR2000. Ik werd helemaal dissy van die Sysex begrippen enzo.

Precies de reden waarom ik ernaar streef om een programma te maken 'waar het gewoon werkt'.
Natuurlijk zal er iemand een keertje door de zure appel heen moeten bijten -en dat voor elk type synth weer- maar het zou mooi zijn als de 'gewone gebruiker' het zonder veel moete kan regelen: hetzij ergens downloaden of met enige vleit zelf iets in elkaar klikken.

Misschien is het wel ineteressant als je kan aangeven wat je wel en niet snapte. Ik zelf heb een technische blik en het is soms moeilijk het nivo van de gebruiker in te schatten. Het zou waardevol kunnen zijn om te horen wat mensen doenlijk vinden en wat ze te veel moeite/te moeilijk vinden.

Ik wou de XL1 aansturen met een BCR2000 via MIDI CC's. Dat lukte niet, omdat de XL1 dat niet volledig ondersteunde. Ik heb toen, als ik het me goed herinner, een document gedownload met Sysex commando's van de parameters van de XL1. Ik kwam er niet uit! En ik zag ook meteen, wat jij al beschreef, dat het me heel veel tijd zou kosten om het allemaal te gaan programmeren.

Maar hoe dan ook, gaaf dat je zo'n programma aan het ontwikkelen bent! Kan een gat in de markt opvullen als het je lukt.

een document gedownload met Sysex commando's van de parameters van de XL1
Ik gebruik sounddiver daarvoor, Ik kijk welke sysex die gebruikt, en ik 'rip' die dan,
Veel gemakkelijker dan die sysex tabels in de handleidingen..

Maar hoe dan ook, gaaf dat je zo'n programma aan het ontwikkelen bent! Kan een gat in de markt opvullen als het je lukt.

Vind ik ook, maar waar wacht je op !! Je verliest krachten !!
Anders ben je mss eerder ingesteld als 'manager' ipv het zelf te klaren. Gewoon aan beginnen !!

Ik ben er einde jaren 90' drie jaar bijna elke dag mee bezig geweest...

tja, voor mezelf wel, voor m'n eigen setup

Maar iedereen heeft een eigen visie daarover toch ??
En iedereen heeft z'n eigen synths met betreffende bediening en gewenste automatisatie...

Ik ben er al mee bezig. Op dit moment ben ik de kern van de SysEx afhandeling aan het maken.

Deze thread is bedoeld om alvast voorwerk te doen voor het programma waar de gebruiker uiteindelijk mee gaat werken. De software die ik nu aan het maken ben zit daar ergens diep in verborgen...

Back