Iemand wel eens een vergelijking gedaan van de geluidskwaliteit van soundcards?

SB-SIX

Ouwe rot
Hallo,

Ik heb het idee dat er enorme bullshit hangt rondom audio interfaces. De prijsverschillen zijn enorm, maar wat krijg je daar voor terug? Als ik bijvoorbeeld een analoge synth luister die opgenomen is met een focusrite van 200,- of eentje opgenomen met een RME babyface van 600,- hoor ik geen verschil.
Ik heb wel gezien dat de latency verschilt en de software etc, maar de geluidskwaliteit kan ik niet ontdekken.
Ik hoor sommige mensen wel eens blaten (bijvoorbeeld dj promo op de ADE) die dan zeggen dat je minstens een geluidskaart van €500,- of meer moet hebben voordat je goeie tracks kan maken.
Iemand wel eens een vergelijking gedaan? Ik ben benieuwd!

Groeten!

goede tracks maak je met je hoofd, daar heeft een converter niks mee te maken. er zit zeker wel verschil tussen interfaces, maar je kan het pas horen als het de zwakste schakel is in je afluistering. je moet dus minimaal speakers hebben die het kunnen weergeven. en zo kom je vrij snel in een kip-ei-situatie uit. je hoort het verschil vooral op complete mixen, doordat daar meer diepte in zit. in een monobron hoor je niet zoveel verschil.

waarschijnlijk ligt het aan de hoeveelheid mogelijkheden en flexibiliteit

als je eentje van 200,- hebt zal je daar niet veel van hebben
imv met ondersteuning voor diverse audio types(asio enzo)
sampelrate (41khz44,192)
en routiring in de kaart of bij geleverde software

ik heb bijv een esi duafire die wasi iets van 200,- euro

daar in zitten nauwlijks routering mogelijk heden als ik die vergelijk met me sonic-core dsp systeem
ik gebruik de esi ook aleen voor opnames

als je bijv kijkt naar een motu audio interface komt er gelijk een mooie mixer en wat dingetjes bij
en de mogelijkheid om direct je aparatuur aantesluiten op de motu
afhankelijk van het model

een audio interface van 200 die zal dat niet snel hebben afgezien van de L/R ingang
Nou heeft sonic-core de mogelijkheid voor bijv adat, en midi
tevens heeft dat deze de mogelijkheid om doormiddel van extra dsp kaarten de boel tepimpen
en heeft een eigen daw met een helezooi dsp plugins
ik heb de oudere versie van dat systeem en heb 3 kaarten aan elkaar

eigenlijk als je een duurde koopt dan zal deze minder snel gaan kraaken of glitchen bij het gebruik van je vsti plugins omdat bij een duurdere er meer rekenkracht heeft of een betere buffer

er zullen ook wel verschillen zijn in de analoog naar digitaal conversie en andersom

goede tracks maak je met je hoofd, daar heeft een converter niks mee te maken. er zit zeker wel verschil tussen interfaces, maar je kan het pas horen als het de zwakste schakel is in je afluistering. je moet dus minimaal speakers hebben die het kunnen weergeven. en zo kom je vrij snel in een kip-ei-situatie uit. je hoort het verschil vooral op complete mixen, doordat daar meer diepte in zit. in een monobron hoor je niet zoveel verschil.
+1
Iemand met verstand die nog verstandig spreekt ook. ;)

Frequency response, ruisvloer, harmonischen die worden bijgekweekt of niet... Hangt ook allemaal van je geluidskaart. Een klein handig tooltje om dat zelf bij je geluidskaart te testen is Rightmark Audio Analyzer. Maar zoals gezegd maakt de gear de muziek niet, zeker als je pas begint met producen moet je nog niet te veel op zo'n dingen letten vind ik. En zeker niet luisteren naar wat DJ's zeggen. 8)

ik kan het hier helemaal mee eens zijn...

:koffie:

Hallo,
Ik hoor sommige mensen wel eens blaten (bijvoorbeeld dj promo op de ADE) die dan zeggen dat je minstens een geluidskaart van €500,- of meer moet hebben voordat je goeie tracks kan maken.

Sebastiaan is dan ook wel een hele erge perfectionist natuurlijk :) (ken hem persoonlijk al wat langer) hij zal echt tot het uiterste gaan qua alles om het beste ergens uit te knijpen qua muziek/kunde en geluid.....

Voor huis tuin en keuken gebruik zou ik geen RME of gelijkwaardig externe bak kopen maar ga je echt heel erg professioneel dan kan ik mij voorstellen dat je alle zwakke schakels zo veel mogelijk probeert te elimineren.

Zelf heb ik een MOTU UL3 hybrid waar ik mee werk maar ik denk dat Presonus, Focusrite of Yamaha ook goede producten leveren.

de lage latency is prettig, spaart cpu ( bij rme doet de kaart veel van het werk )
ook lopen ze erg stabiel, en klinken echt wel beter.
natuurlijk hoor je het verschil niet met een dicht oor en/ of slechte speakers en verserker, maaqr met een beetje koptelefoon hoor je het wel weer.
vind zelfs de rme ff400 beter klinken dan de motu traveler ( zelfde prijsklasse )maar goed , als je het niet hoort, maakt het dus inderdaad ook weinig uit.
( ben inmiddels aan m'n 7de merk geluidskaart toe+ diverse uitgeprobeerd bij vrienden)

Audiokaarten vergelijken op geluidskwaliteit is hetzelfde als auto's vergelijken op de acceleratie van 0 tot 100 km/h.
D.w.z. het is misschien wel belangrijk maar zeker niet de enige factor die mee moet wegen.

Denk bij audio interfaces ook aan stabiliteit, flexibiliteit (routing, opties) en ondersteuning (driversupport!).
Dat zijn dingen die je vaak op wat langere termijn merkt, een beetje goeie audio interface kan zomaar 2 tot 3 pc's mee.
Ik heb vanuit juist vanwege deze items nooit te klagen gehad over m'n RME FF800, een geweldig apparaat. Een volgende keer zou ik bijna blind weer RME aanschaffen.
Maar verschil in geluidskwaliteit? Tja, vergeleken met m'n vorige MOTU 828mk2 *dacht* ik wel dat het iets uitmaakte, maar dat is subtiel en zonder gedegen A/B vergelijking zou ik m'n hand er ook niet voor in het vuur durven steken.

Ik geloof ook niet zo in die techniese prietpraat, maar er zijn wel degelijk verschillen. Ik had tot voor kort een Tascam US-428 (dat leek me handig, al die knoppen) en nu een Steinberg MR816X interface. Het verschil is echt erg groot. Het geluid is....transparanter, opener, meer gedefinieerd...krijg je weer zulke vage termen haha.
Een muziekmaat heeft een M-audio firewire audiophile interface. Die klinkt wat voller, warmer, maar ook wolliger eigenlijk. Als hij daarmee een eindmix maakt van een gezamenlijke track klinkt ie echt anders dan bij mij. Hij moet er standaard 1 of 2 db laag uit draaien.
Ik denk dat de wat duurdere interfaces zoals RME, MOTU en Steinberg niet voor elkaar onder doen.
Ik ben er zeker over te spreken dat ik er nu toch wat meer geld aan uit heb gegeven. Het is eigenlijk ook wel wonderlijk, hoe makkelijk we (ik) geld uitgeven aan goede muziekapparatuur, maar zo makkelijk beknibbelen op randapparatuur zoals een audio interface, kabels, nearfields of zelfs een computermonitor...

Thanks voor de info guys!
Maar toch zou ik graag eens een a/b willen zien van een zelfde opname op verschillende geluidskaarten, is toch apart dat dat nergens te vinden is op internet? En als de verschillen vrij klein zijn, dan lijkt het me na mastering helemaal niet meer hoorbaar? De mogelijkheden en software zijn inderdaad ook erg belangrijk.

Ik heb ooit wel een chart gevonden waarin de latency vergeleken werd van een aantal units (kan de link nu helaas niet vinden) maar die verschillen waren wel groot inderdaad.

Ik heb zelf een focusrite 18i6, wat toch een beetje een low-end kaart is volgens mij, maar hij is bij mij rock-solid op windows8, heeft mixer en routing software, zero-latency monitoring etc. Qua features prima voor mij, maar toch nieuwschierig of ik nu iets mis aan geluidskwaliteit. Volgens de eerder genoemde chart is de latency wel beroerd vergeleken bij andere kaarten.

nou dat mis je dan bijvoorbeeld , als je eens toetsen wilt spelen

Ik geloof eigenlijk alles blind wat hoff zegt. Rude awakening, club r_aw zijn toch wel de ijkpunten van alles wat ik gaaf vind. Die man is een held. Kan me niet voorstellen dat zulk soort onzin door hem word uitgekraamd.

Als je een vette track bouwt zit dat hem toch in het arrangement en sound. Het kleine beetje wat een onboard geluidskaart met asio4all eraf knabbelt of er aan toevoegd is dan te verwaarlozen. Die duurdere geluidskaart kun je altijd nog kopen als je wat serieuzer word.

Mijn laptopje met ableton en wat vst's gooi ik met asio4all via hdmi over een hdmi receiver en het knalt flink, vermaak me er prima mee. Mocht ik die track voor mijn gevoel wat serieuzer willen mixen kan ik hem altijd nog in de studio opnieuw mixen, maar eigenlijk weinig behoefte aan.

Tegen de tijd dat je echt een mix leert maken met je gehoor kun je altijd nog wat geld uitgeven aan een leuke asio kaart met leuke monitors. Tot die tijd vind ik het best wel overrated om daar geld aan uit te geven.

Er is op gearslutz een grote converter test geweest, daar kan je de verschillen exact horen en zien

@vision Erg interessant draadje, bevestigt idd veel van mijn vermoedens.

@sunny pedaal Dat zou je denken idd, maar met zero latency monitoring (geluidskaart het inkomende signaal direct af laten spelen en niet door je DAW) is dat probleem er niet.

@Raphie Heb je toevallig een linkje? Ik zie een hoop discussies op gearslutz maar geen a/b testjes.

twee dingen

1) "groei met je equipment". Ik ben begonnen met een Soundblaster(!) opnames te maken, met een Samson C03 mikrofoon (40eu?)en een paar aktieve Livemonitors ("wedges"). Daar was de verbetering duidelijk naar een Tascam-interface en minder duidelijk naar mijn huidige MOTU (wel qua stabiliteit en mogelijkheden!). Qua mikrofoon ben ik nu bei Rode, en ik twijfel of het de moeite is naar iets beters te gaan, en qua luidsprekers (eerst Behringer Truth, nu Adam A7) ben ik er zeker van, dat het goed genoeg is. Heb steeds geinvesteerd als ik het verschil ook gehoord heb.

2) ik wilde "goed spul" omdat het "grijsvorming" vermijdt. Met "grijsvorming" bedoel ik dat je opnames steeds minder sprankelend worden omdat je telkens 90% oké materiaal over 90% oké materiaal legt. Dat heeft meestal met de speeltechniek te maken (onnauwkeurige timing, licht verstemde gitaren, te druk arrangement, etc etc) soms met de omgeving (kamer-galm op de opname, overspraak,..) en soms met techniek (matige preamps, matige weergave zodat je details mist,...). De laatste kategorie kan ik nu uitsluiten met MOTU/Rode/Adam. Als het vlak begint te klinken, ligt het aan mij en niet aan het equipment.

@SB-SIX: Welke latency heeft je huidige interface dan?
Focusrite maakt op zich prima interfaces.
De latency is imho wel degelijk van belang bij het bespelen van VST instrumenten.

@ Stage73: wat jij nu hebt staan dat zijn allemaal wel absolute topmerken he. Klinkt vast beter dan je oorspronkelijke setup ;)

direct monitoring is handig bij externe instrumenten, niet voldoende als je vst instruments wilt bespelen met een extern midikeyboard , of als je je computer als effectapparaat wilt gebruiken bij andere externe hardware.
ik denk inderdaad dat je geluidskaart moet passen bij het niveau van de rest van je spullen.
anderzijds is het wel een van de belangrijkste klankvomende zaken die in al je nummers meedoet. net als je speakers/ koptelefoon en versterker. dus om er toch een redelijk deel van je geld aan te spenderen betaald zich in alles terug. en eerlijk gezegd kost een beetje geluidskaart ( hoeft niet perse rme te zijn natuurlijk, er zijn ook best heel goede kaarten rond de 200-300 euro( nieuw ) ) , een paar nearfields en een ( samson ) versterker bij elkaar minder dan een synthesizer/ een flink officieel softwarepakket.

Back