Iemand wel eens een vergelijking gedaan van de geluidskwaliteit van soundcards?

Bovenstaande dingen van Stage73 zijn mijns insziens heel waar. Het verschil is pas duidelijk als je het zelf kunt horen. Meegroeien met je spullen is een belangrijk onderdeel van het herkennen van de details in je geluid.

Zelf ben ik van mening dat een geluidskaart wel degelijk heel veel uitmaakt. bijv bij de Digi002/003 is de clocking zo onstrak dat als je iets gaat opnemen wat heel harmonisch complex is of ver in het hoog doorloopt - zoals een vleugel - dan kun je heel duidelijk allemaal vervorming in het hoog horen en allerlei artefacten die er 'in het echt' absoluut niet zijn. Daar hoef je geen enorm goeie oren voor te hebben om dat te horen. Geldt ook op hogere samplerates overigens.

Maar verder is het maar net hoe je het ziet. Aan de ene kant is opnamekwaliteit niet boeiend zolang het liedje te gek is. Aan de aan andere kant kun je ook zeggen dat de opnamekwaliteit een deel is van je compositie omdat dat nu eenmaal het klinkende resultaat wordt.

En de waarheid zal wel ergens in het midden liggen

4ms rme, zet hem meestal op 6-8 ms als ik vst-i bespeel
alles onder de 8-10ms is oke, boven 10 speelt het niet zo lekker meer is mijn mening

Oh dat is niet erg laag idd. Ik heb met mijn Steinberg interface minimaal 4ms. Maar daarmee kan mijn computer soms de zwaardere VSTi's niet aan, dan begint ie te stotteren. Dus zet ik hem meestal op 8ms. Daar merk je vrijwel niets van bij het bespelen van VSTi's met een extern toetsenbord.
Boven de 10ms begin je echt veel vertraging te merken.
Hee terwijl ik dit typ zie ik dat Sunny Pedaal hetzelfde heeft geconstateerd :)

USB 2.0 (!) en Firewire maken in snelheid bijna niets uit. Als je een oudere USB 1.0 interface hebt natuurlijk wel.

Ik kijk in Cubase in VST connections paneel en daar zie ik deze waarden. Als ik wat instellingen wijzig (buffersize geloof ik) dan zie ik de latency gelijk omhoog of omlaag gaan. Geen idee wat mijn interface in Ableton aan zou geven. Kan je in Ableton zelf de latency niet meer wijzigen?

Hallo,

Ik heb het idee dat er enorme bullshit hangt rondom audio interfaces. De prijsverschillen zijn enorm, maar wat krijg je daar voor terug? Als ik bijvoorbeeld een analoge synth luister die opgenomen is met een focusrite van 200,- of eentje opgenomen met een RME babyface van 600,- hoor ik geen verschil.
Ik heb wel gezien dat de latency verschilt en de software etc, maar de geluidskwaliteit kan ik niet ontdekken.
Ik hoor sommige mensen wel eens blaten (bijvoorbeeld dj promo op de ADE) die dan zeggen dat je minstens een geluidskaart van €500,- of meer moet hebben voordat je goeie tracks kan maken.
Iemand wel eens een vergelijking gedaan? Ik ben benieuwd!

Groeten!

Even terugkomend op de topicstarter. Ben bang dat als je het verschil tussen een RME en focusrite niet hoort dat je eerst moet gaan leren luisteren. niet lullig bedoel overigens.

Het is net zoals met monitors kopen. Bij mijn eerste setje wist ik ook niet waar ik op moest letten.

Maar mijn (ruime)ervaringen zijn de volgende:
RME
Motu
Digidesign (digi 003 en HD)
Apogee Duet.

RME en motu zijn erg goed. klinkt goed veel ingangen goed uit te breiden en prijs is goed.
Digidesign is echt ruk. Mist definitie. Gelukkig heb je de hardware neit meer nodig om protools te draaien.
En dan Apogee :luv: echt een wereld van verschil. Alles klinkt zo open en duidelijk.
Wel erg prijzig voor twee kanalen. Maar als je budget het toelaat dan zou ik voor deze gaan.
ik zelf wil graag voor een Apogee Symhony i/o maar moet dit eerst maar eens financieel rond krijgen.

Ook bekend met andere convertors. lynx/focusrite en dergelijke maar altijd in een andere seting gebruikt dan mijn eigen studio. dat maakt het lastig A/B'en.

Maar wat Raphie ook al zei: op gearsluts is hier al heel veel over geschreven.

Even terugkomend op de topicstarter. Ben bang dat als je het verschil tussen een RME en focusrite niet hoort dat je eerst moet gaan leren luisteren. niet lullig bedoel overigens.

Dat is precies de rede dat ik dit topic heb gestart. Er wordt zo ontzettend veel geluld over geluidskaarten, maar nooit bewijs door een a/b testje. Tot nu toe heb ik nog niets gehoord waar ik duidelijk het verschil in hoor, simpelweg omdat ik geen a/b testjes kan vinden.
Ik ben overigens geen nieuwkomer, ik maak vanaf 1993 muziek en hoor eigenlijk nooit negatieve geluiden over de kwaliteit van mijn tracks, ook niet van bekende producers. Niet de bedoeling van mij om hier een beetje tof te gaan doen maar heb toch wel het idee dat ik kan luisteren. Ik sta nog steeds open voor een goeie a/b, en zou ook hartelijk toegeven als ik wel verschil hoor.

groeten!

Hoop geleuter hierover. Betreft de ada converter zal er niet heel veel verschil in zitten zolang je op min 24bit werkt. Het verschil in klank zit altijd in de preamps en de gebruikte electronica na de conversie. En de duurdere hebben over het algemeen betere preamps.

Back