[plugins] Nordlead als softsynth ?

barnez

Ingeburgerd
hallo allemaal,

iemand een idee of er een VST-i bestaat waarmee je de sound van een Nordlead kunt nabootsen, of moet ik toch gewoon voor de hardware gaan

gegroet

paul :doei:

DiscoDSP Discovery en de Synth 1:)

Et tu Fabrie....:(

Maar ja een Nord Lead is niet meer dan software met wat knoppen......eigenlijk moet je met de meeste 2 OSC VSTi's met wat geavanceerde modulatieroutes wel kunnen "Nord Leaden".

Et tu Fabrie....
Maar ja een Nord Lead is niet meer dan software met wat knoppen......eigenlijk moet je met de meeste 2 OSC VSTi's met wat geavanceerde modulatieroutes wel kunnen "Nord Leaden".

Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp:confused: wat heb ik hiermee te maken en over de nord kan ik kort zijn ik vind hem niet bijzonder, ik heb de hardware versie en de softsynths en er zit totaal geen verschil in.

wat de nord toch wel als een nord laat klinken is zijn filter, die heeft iets subtiels wat veel anderen missen vidn ik en die synth1 plugin heeft die eigenschap er ook een beetje inzitten dus een heel leuk alternatief!

yep idd de nord heeft toch echt zijn eigen klank. de architectuur is dan misschien natebootsen maar de klank maken wordt een stuk moeilijker

Origineel geplaatst door faab
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp:confused: wat heb ik hiermee te maken en over de nord kan ik kort zijn ik vind hem niet bijzonder, ik heb de hardware versie en de softsynths en er zit totaal geen verschil in.

Oh nee het stond er een beetje vaag idd. maar ik bedoelde dat het wel lijkt of iedereen tegenwoordig steeds meer aan de software gaat.

Oh nee het stond er een beetje vaag idd. maar ik bedoelde dat het wel lijkt of iedereen tegenwoordig steeds meer aan de software gaat.

Ok,no hard feelings.

Het is inderdaad een trend om veel softsynths te gebruiken, maar persoonlijk vind ik een goede mix van beide wat beter voor geluidskwaliteit en spreiding van het kleurenpalet, dat is gelijk ook weer wat makkelijker afmixen.
De nord heeft een eigen sound maar het blijkt dat het waarschijnlijk de makkelijkste is om na te bootsen in softsynthvorm.

.. en toevallig hebben de gasten van DiscoDSP dat best wel goed gedaan (IMHO beter dan die Japanner met z'n synth1 8o) )!
Check 'n demo van de DiscoveryVST op hun site: DiscoDsp.com

Origineel geplaatst door eZCiD
.. en toevallig hebben de gasten van DiscoDSP dat best wel goed gedaan (IMHO beter dan die Japanner met z'n synth1 8o) )!
Check 'n demo van de DiscoveryVST op hun site: DiscoDsp.com

hmm zou toch nog maar eens luisteren dan hij klinkt vrij bagger en al helemaal als je hem moet vergelijken met een nord

Pfff.. Waarom ga je niet gewoon voor een MicroModular? Zo gek duur zijn ze ook niet meer en ideaal(?) in combo met pc.
Meer mogelijkheden dat een NordLead..

Nord Lead

Nord Lead

Nou nou Faab, sterke uitspraak!

Ik kocht zo ongeveer de allereerste Nord Lead in België. Hoewel ik af en toe wel eens een Nord Lead 1 te koop zie staan is de mijne nooit te koop. Nooit, snappy ? Na al die jaren ken ik het toestel als mijn broekzak, en mensen gaan verbaasd met hun bek tegen de korst zodra ik mijn eigen geprogrameerde 40 user patches laat horen.Je mag daar natuurlijk aan twijfelen, maar dan nodig ik je graag uit voor een demonstratie zodat je alsnog overtuigd raakt van de waanzinnig explosieve sound en mogelijkheden van dit apparaat. Er zijn zeker een aantal 'straffe' VST-plugins op de markt, maar indien je dezelfde dynamiek en kwaliteit wil halen van de Nord Lead, dan kan dat bijna alleen indien je over een professionele audio-kaart beschikt die minstens een dynamisch bereik van 100 db, en liefst meer haalt.
De 'morph' functie op de Nord Lead is zo wat de sleutel tot het geheim van dit toestel en zo je weet hoe deze functie verstandig te gebruiken, kent het apparaat en zijn opvolgers volgens mij nauwelijks gelijken.
Ook de (te) dure voice-expansion is een must voor dit apparaat.

Met alle respect Faab, maar jouw uitspraak doet me vermoeden dat je spijtig genoeg voor jezelf niet helemaal begrijpt wat dit toestel kan en hoe je d'r net die sounds mee maakt die het toestel zo typeren. Je hebt dan de keuze : ofwel ga je aan de slag zodat je alles begrijpt over klanksynthese, ofwel vind je het apparaat niet deugen en verkoop je het 'ding'
Ik ben dan ook naarstig op zoek naar iemand die zijn Nord Rack spuugzat is en hem wil dumpen voor 300 euro.
Of wil je jouw NL ruilen met een Oberheim Matrix 6 keyboard ? ( ik heb er 4 in de studio staan, en 1tje kan weg...)

Om maar te illustreren hoe 'freaky' en half gaar ikzelf ben : Speciaal voor mijn Nord Lead heb ik een errug mooi Ferrari-embleem gekocht dat ik op mijn Nord Lead heb gekleefd...vraag maar aan Jazzman, het is heus geen grap. Niet dat ik zo nodig van alles op mijn apparaten wil kleven...in tegendeel. Maar voor de NL wou ik graag een uitzondering maken. Ikzelf vind het toestel dan ook de één van de Ferrari's onder hardware synths. Niet geheel onterecht kreeg ie ook een rood jasje...

2 sKeLeTvM

Ik heb je hele verhaal eens aandachtig zitten lezen en by the way thx 4 the uitnodiging voor een demo.:)
Ik denk alleen niet dat ik hem nodig heb, de morphfunctie is mij inderdaad al jaren bekend en je zal mij niet horen beweren dat ik het geluidenprogrammeerniveau heb van rob papen of pim.
Maar ik weet wat ik wil en kan met mijn synths en believe me dat is meer dan genoeg.

Het feit dat de nordrack niet zo hoog op mijn lijstje staat heeft gewoon te maken met het feit dat ik veel brutere bakken heb staan.
Ik vind de nordrack gewoon dun klinken en gebruik hem dan ook alleen maar voor stacksounds.
Over de geluidskaart hoef je echt niet in te zitten want dat is een rme die met adatkaart aan de 02r hangt dus ik denk dat dynamiek en geluidskwaliteit hier niet echt aan de orde zullen zijn.

Ik denk dat er wel meer mensen op het forum zullen zijn die een synth in de studio hebben staan waar ze nou niet zo 1,2,3 verliefd op kunnen worden.
Bij mij is dat nou eenmaal de nord, dat voor jou deze machine misschien het summum is is jou goed recht en ik denk dat we allebei onze prioriteiten op andere vlakken hebben.
Over je genereuze aanbod daar kan ik niet op ingaan gewoon omdat ik domweg geen synth met keyboard meer kwijt kan, ik heb een nordrack dus als je met iets in rackvorm aankomt dan valt er misschien te praten.

Mzzl:)

Faab

Re: Nord Lead

Re: Nord Lead

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nou nou Faab, sterke uitspraak!

Ik kocht zo ongeveer de allereerste Nord Lead in België. Hoewel ik af en toe wel eens een Nord Lead 1 te koop zie staan is de mijne nooit te koop. Nooit, snappy ? Na al die jaren ken ik het toestel als mijn broekzak, en mensen gaan verbaasd met hun bek tegen de korst zodra ik mijn eigen geprogrameerde 40 user patches laat horen.Je mag daar natuurlijk aan twijfelen, maar dan nodig ik je graag uit voor een demonstratie zodat je alsnog overtuigd raakt van de waanzinnig explosieve sound en mogelijkheden van dit apparaat. Er zijn zeker een aantal 'straffe' VST-plugins op de markt, maar indien je dezelfde dynamiek en kwaliteit wil halen van de Nord Lead, dan kan dat bijna alleen indien je over een professionele audio-kaart beschikt die minstens een dynamisch bereik van 100 db, en liefst meer haalt.
De 'morph' functie op de Nord Lead is zo wat de sleutel tot het geheim van dit toestel en zo je weet hoe deze functie verstandig te gebruiken, kent het apparaat en zijn opvolgers volgens mij nauwelijks gelijken.
Ook de (te) dure voice-expansion is een must voor dit apparaat.

Met alle respect Faab, maar jouw uitspraak doet me vermoeden dat je spijtig genoeg voor jezelf niet helemaal begrijpt wat dit toestel kan en hoe je d'r net die sounds mee maakt die het toestel zo typeren. Je hebt dan de keuze : ofwel ga je aan de slag zodat je alles begrijpt over klanksynthese, ofwel vind je het apparaat niet deugen en verkoop je het 'ding'
Ik ben dan ook naarstig op zoek naar iemand die zijn Nord Rack spuugzat is en hem wil dumpen voor 300 euro.
Of wil je jouw NL ruilen met een Oberheim Matrix 6 keyboard ? ( ik heb er 4 in de studio staan, en 1tje kan weg...)

Om maar te illustreren hoe 'freaky' en half gaar ikzelf ben : Speciaal voor mijn Nord Lead heb ik een errug mooi Ferrari-embleem gekocht dat ik op mijn Nord Lead heb gekleefd...vraag maar aan Jazzman, het is heus geen grap. Niet dat ik zo nodig van alles op mijn apparaten wil kleven...in tegendeel. Maar voor de NL wou ik graag een uitzondering maken. Ikzelf vind het toestel dan ook de één van de Ferrari's onder hardware synths. Niet geheel onterecht kreeg ie ook een rood jasje...

dit is echt weer zo'n post hoor..
ten eerste wat jij er uit krijgt, hoeft een ander niet te lukken. het is geheel persoonlijk wat iemand met een synth kan. mijn grote favoriet is de ms20 maar iedereen om me heen vindt dat maar een brak kut ding(is ook volgens mij een beetje mode om te zeggen). een vriend van mij die kan echt alles met zijn kurzweil. ik snap en wil ook dat hele ding niet snappen. zo heeft iedereen zijn eigen bak waar die mee kan lezen en schrijven.

zelfde geld dus voor een een nord heb ook de meest bizare patches gehoord. maar voor mij is de klank het net niet de mogelijkheden zijn echt onbegrenst(en zo ingewikkelde architectuur heeft dat ding niet)

maar ik heb echt nog geen softsynth gehoord die zijn klank kan evenaren

Maar toch, als je 1 van die bizarre patches in hardware zou moeten omzetten ben je gelijk arm.
en die 'te dure' voice expansie vind ik helemaal niet te duur v.w.b. de meerwaarde die het levert.

Bedenk je een dikke vocoderpatch, zonder voice expansie zou die monofoon zijn, met VE kan je een 12-klank pakken!

Maar over die vsti, er zijn toch zeker wel vsti's waarmee je ook zo kan patchen? zelfs met morph-functie als ik met niet vergis dus ik begrijp het probleem niet. en ja, dat die vsti dan niet hetzelfde klinkt als een Nord tsja, wat mensen allemaal niet uitgeven voor een 'sound' :D (en als die vsti er was, zou je hem dan eerlijk kopen?) Je kan niet alles hebben...

ps: ik verwijs telkens wel naar de nord modular ipv de nordlead, maar de nordlead is een modular maar dan in een ander jasje die gebruiksvriendelijk is en waarbij je zeker weet dat onder elke knop zit wat er bij staat. :)

toch fijn...

toch fijn...

...als zo'n eenvoudige vraag zo'n discussie uitlokt..:) ik heb er nog wel een paar, grinnik !

In elk geval bedankt aan allen met goede adviezen, morgen ga ik weer lekker met een echte nordlead spelen.

Hoi

:P

vond de synth1 al best aardig, maar heb nu die discodsp discovery geprobeert en kan nu wel stelen dat dat met recht een emulatie genoemd mag worden , denk niet dat je cihter bij het origineel zal komen met software..........

(en nee wil ik niet mee zeggen dat software beter is ofzo, gewoon dat die het dichtst in de buurt van de nord komt 8o)

Ik denk dat er wel meer mensen op het forum zullen zijn die een synth in de studio hebben staan waar ze nou niet zo 1,2,3 verliefd op kunnen worden.
Bij mij is dat nou eenmaal de nord, dat voor jou deze machine misschien het summum is is jou goed recht en ik denk dat we allebei onze prioriteiten op andere vlakken hebben.
Over je genereuze aanbod daar kan ik niet op ingaan gewoon omdat ik domweg geen synth met keyboard meer kwijt kan, ik heb een nordrack dus als je met iets in rackvorm aankomt dan valt er misschien te praten.

Mzzl:)

Faab
Ruilen voor een Virus rack? ;)

Back