Goede Pitch Shifter Plugin

Het is maar hoe je je hardware verwerkt in je setup. Dit is hoe ik om ga met mijn hardwaresynthesizers:
Ik sample ze allemaal over 49 tonen. Ik maak een preset op mijn synthesizer, laten we zeggen een Supersaw op mijn An1x. Ik sample de 49 tonen in 24 bit 48 kHz en stop ze in Halion. De basis (oscillatoren) zijn dan die Supersaw samples en de synthese wordt dan Halion. En goede samples maken kan ik, en ik heb ook hele goede converters in mijn Emu geluidskaart.

Met het risico om totaal offtopic te gaan, toch maar even een vraag hierover:

Waarom gebruik je niet de hardware synth zelf om de hele melodie mee in te spelen? Je gebruikt nu alleen de oscillator en de rest van de mogelijkheden van de hardware gaat dan 'verloren'. Specifieke filtereigenschappen of wellicht modulatiemogelijkheden die Halion niet heeft (kan in bepaalde gevallen natuurlijk ook zo zijn dat Halion juist meer modulatiemogelijkheden heeft).

Zeker bij de wat modernere synths zoals de AN1X zijn alle parameters via Midi ook in je DAW aan te sturen (althans daar ga ik vanuit, mijn JP-8080 kan dat in ieder geval wel). Ik zou het zonde vinden om alleen de kale osc;s van mijn JP te samplen en die te gebruiken in een software sampler. Juist het karakter van de filters, andere modulatiemogelijkheden en hands-on controle van de JP maken het leuk om er geluiden op te maken.

Kortom, ben erg benieuwd waarom je voor die werkwijze gekozen hebt!

Keuzes, keuzes, keuzes. Ik zal even een ander voorbeeld geven:

Op de An1x is het niet mogelijk om de PW van de Saw te controleren met KeyBoardTracking.

Ik maak dan 49 verschillende presets in mijn An1x. De basis is de Saw bij elke preset. Maar ik zet dan van preset 1 tot 49 de PW van de Saw steeds 1 stapje hoger. Ik sample dan preset 1 in een C1 noot, en laat dat oplopen tot preset 49 die dan de C5 noot wordt.

Ik krijg dan in Halion een basis die nog niet eens mogelijk is met een An1x!

Het is een soort van Wavetable synthese eigenlijk die je op elke synth kan toepassen.

Je kunt dit ook toepassen op een Alpha Juno van Roland. Die heeft ook een variabele PW op zijn Saw, maar heeft niet de modulatiemogelijkheden om KBT erop toe te passen.

Laatst gewijzigd:
Meer een uitbreiding van de synthesemogelijkheden dus? Creatieve oplossing! Ik zou denk ik gezocht hebben naar bijvoorbeeld een software synthesizer die de mogelijkheden wel heeft en dan waarschijnlijk halverwege de zoektocht zijn afgehaakt omdat ik geen zin heb om demo's te proberen etc. :D

Het lijkt mij dat de levendigheid van een analoge of VA hierdoor verloren gaat. Als je op een hardware synth de C een paar keer achter elkaar aanslaat, zitten er steeds hele subtiele verschillen in de klank, terwijl een sample dan statisch gaat klinken.

Wat je met Halion ook kan toevoegen.

Yep, je kunt het heel levendig maken met Halion.

En vergeet ook niet dat je een lichte random lfo kunt toepassen op de 49 tonen. Hang de random lfo licht aan de pitch van de tonen en je bent al af van het statische. Verwerk het daarna verder in Halion en voila!

Ik bedoelde, Vari-audio werkt alleen op audio files/tracks, maar ik zoek een plugin die ik overal op kan gebruiken, vst synths ed. Uiteraard is dat ook audio, dus ik verwoordde het niet zo handig.
Ik gebruik meestal een lfo op de pitch van de synth zelf, dat werkt natuurlijk ook op hardware. Zo kon ik ook de pitch shiften (of langzaam te benden is een accurater definitie) op een groovebox, énig nadeel met de groovebox is dat je natuurlijk veel midi data verbruikt en je veel vlugger de limieten van het intern geheugen bereikt. Met een vst heb je daarvan natuurlijk geen last.

Back