MC909 vs RS7000

Origineel geplaatst door Roonan
Ben ik met je eens, ik denk bijna dagelijks nog aan een laptoppie en wat er dan allemaal mogelijk is maarrr,
Vergeet niet dat beperking je juist tot creativiteit dwingt.
Ik ben gewoon bang dat ik met al die mogelijkheden op een laptop weer dezelfde fout maak;
nl. verzanden in de mogelijkheden. (heb vroeger een aardig uitgebreide studio gehad)

Ben nu bezig met een Live set op enkel een Machiendrum + Evolver.
Lijkt heel beperkt maar doordat je dan moet graven in die bakkies komen de meest bizarre dingen naar boven.
Bovedien werkt het supersnel en hoef je niet zo na te denken.

Maar het is jou dingetje en die moet je natuurlijk gewoon op je eigen manier doen.

Grtz. Ronald.

Oja, een laptoppie staat ook niet zo leuk on stage.

ben ik met je eens hoor, beperkingen dwingen tot creativiteit..daarom hou ik de RM1x ook ;)
en als ik er nou een MPD16, midikeyboard en controller en korg kaospad2 en dj-mixer en live vocalist bijknal, is het dan wel leuker om te zien? ;)

Ben ik met je eens, ik denk bijna dagelijks nog aan een laptoppie en wat er dan allemaal mogelijk is maarrr,
Vergeet niet dat beperking je juist tot creativiteit dwingt.
Ik ben gewoon bang dat ik met al die mogelijkheden op een laptop weer dezelfde fout maak;
nl. verzanden in de mogelijkheden. (heb vroeger een aardig uitgebreide studio gehad)

Ben nu bezig met een Live set op enkel een Machiendrum + Evolver.
Lijkt heel beperkt maar doordat je dan moet graven in die bakkies komen de meest bizarre dingen naar boven.
Bovedien werkt het supersnel en hoef je niet zo na te denken.

Maar het is jou dingetje en die moet je natuurlijk gewoon op je eigen manier doen.

Grtz. Ronald.

Oja, een laptoppie staat ook niet zo leuk on stage.

ik zou wel willen weten hoe dat klinkt....hebbie een mp3 ergens staan? (effe tussendoor)

Om het af te sluiten ben ik ondanks/dankzij al jullie goed advies toch voor de mc909 gegaan. Heeft oa. te maken met usb en het fijne grote display als pre, mocht de mc mijn achteraf niet bevallen kan ik altijd nog terug naar een rs7000 :)

Jullie krijgen het vast en zeker te horen......

gr. Mario

beperkingen.

beperkingen.

Om even terug te komen op het feit dat beperkingen stimulerend kunnen werken. Enkele maanden geleden had ik nog bijna niks van matheriaal. Wat gitaar efektpedaaltje, 2 speelgoed keybordjes een casette 4-track, een eq....
hiermee ben ik er echter in geslaagd heel wat supper vette geluiden te creëren. Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar een vocoder(als ik geld heb) die dezelfde vette en controleerbare klank heeft dan mijn opstelling met effectpedaaltjes van toen. (dist, thremelo, phaser, dophler, noise gate en soms een envelop filter) 1 ding is zekert de vocoder uit de microkorg van een van men companen kan hier in ieder geval niet aan tippen.

"It ain't the desk but the man behind it"

btw ik zou echter nooit men dps24 weer willen teruggeven, maar toch, het is niet omdat je wijnig hebt of alles niet pro is dat je er niets mee kan aanvangen.

mmm... dat usb op de mc-909 was ik niet echt tevreden over. Dat lag misschien ook aan mijn verwachtingen.
Ik dacht ik gooi even 100 samples van een bassdrum naar de mc-909. Ok, dan staan ze bv in het geheugen van de mc, maar dan kan je er nog niks mee. Dan moet je er eerst nog patches van maken. Dit houd in dat je per sample iets van 5 knoppen moet bedienen, voor 1 basdrum. Tijdrovend! Eigenlijk had ik verwacht dat ie ze automatich zou converteren naar een patch. En dan is het leuk om 100 verschillende basdrums uit te proberen.

Hoe doet de Akai Z4/Z8 dit eigenlijk? Die had je toch ook Mario?

Gr, Joeri

Origineel geplaatst door bazziman
ik zou wel willen weten hoe dat klinkt....hebbie een mp3 ergens staan? (effe tussendoor)

Het is nog lang niet af maar hier alvast een voorproefje:

Korte impressie Live set Sweetvalley 16 Aug.

Evolver heb ik nog lang niet onder de knie en de MD begin ik net een beetje door te krijgen.
Wel een hele vette sound zo samen btw.
Soundstage kan nog veel beter, dat komt later, moet even mijn Kenton control freak zo instellen dat ik de MD patterns een beetje kan masteren wat pan / volume en EQ betreft.

Grtz. Ronald.

Hoe doet de Akai Z4/Z8 dit eigenlijk? Die had je toch ook Mario?

Klopt inderdaad Joerie!

De Z4/Z8 werken fantastisch maar ook hier moet je er wel een multi van maken wil je 'm kunnen gebruiken onder toetsen met midi maar dat lijkt me vrij gebruikelijk! Voor mij de meest flexibele en snelste sampler die ik ooit heb gehad, en dat zijn er aardig wat geweest.. :)

gr. Mario

om ff in te haken op die sample handling.. Bij de RS7k is er ook geen functie die in ene keer al je samples in een patch zet, maar je kunt wel snel met 2 knoppen om en om klikken om samples te laden dus dan is het zo gebeurd.

ARv

kort samengevat de mc909 goede tool voor in de studio

wil je live en onthe fly wat doen is de rs 7000 beter geschikt

voor my persoonlyk de rs hou nu eenmaal van het ranzige /cheesy geluid van de yammaha's "persoonlyke vooorkeur ""

ik heb de 909 geprobeerd in de winkel maar vond m omslachtig in het gebruik. Op de RS gaat het gewoon sneller! bijvoorbeeld met reverb regelen als ik het me goed herinner

misschien dat je dat kan ondervangen met een midicontroller, maar ja das toch weer een extra kastje.

Ook leuk bij de RS (ik weet niet of de mc909 dat ook kan): per track/song kan je de 18 knoppen en sommige toetsen instellen naar eigen voorkeur. dus je kunt dan bv een externe synth aansturen voor song1 en in song2 stuur je een andere synth aan bij wijze van spreken. Just with a flick of a switch.. :D

Arv

heb m'n mc909 en 1 woord......... GEWELDIG. Damn wat zit daar veel in zeg!!! Zelfs de filters klinken fantastisch waarvan ik juist dacht dit gedeelte veel minder was.

gr. Mario

schop.

ondertussen heeft mario nog wat kunnen spelen op zijn 909, en hebben de rs7000-eigenaars de update gehad, net als de mc909-eigenaars.
ben nog altijd aan het twijfelen op welk van de twee ik me moet richten, en of die nieuwe mpc1000 een concurrent kan zijn.

waar ik naar op zoek ben is 1 doos waarin:

- een erg strakke sequencer zit (heb gezien dat de mpc1000 maar 96ppqn heeft tegenover 480 bij de rs en de mc, en heb slechte ervaringen met de 96ppqn timing van de 505)

- de sequencer erg vlotjes live bediend kan worden zodat er ook echt iets live kan gedaan worden en niet gewoon altijd hetzelfde nr wordt gespeeld. daar lijkt me de rs sterk in. maar ik hou ook wel van de manier waarop ik met de 505 sliders te werk kan gaan en vraag me af of de 909 ook sterk in zijn schoenen staat in live-tweakability.

- een sampler zit die sterk genoeg is om eventueel 8 tot 16 maten synth te samplen, en niet maar 1 trackje maar verschillende, want de bedoeling is dat ik minder moet meesleuren voor een optreden. ik zou graag de synths zonder knoppen en de synths waar live toch niet aan getweakt moet worden gewoon samplen en thuis laten. dat bespaart me veel patch-kommer-en-kwel en gesleur. en veel tijd. maar dat houdt ook in dat ik behoorlijk wat geheugen moet hebben, denk ik. ik sample zelden of nooit dus ik heb er weinig of geen idee van hoeveel ik met die 64 mb max van de rs kan. die 256 mb van de 909 lijken me iets realistischer, maar ik kan me altijd vergissen.

- een machine die ook als midi-controller voor mijn zuinig ge-interfacete synths kan dienen voor in de studio. ik weet dat de knoppen van de rs programmeerbaar zijn, maar van de 909 weet ik dat niet. aan de non-standaard cc's die de knoppen van de 505 uitzenden heb ik me in ieder geval al doodge-ergerd.

bedankt voor de tips!

Origineel geplaatst door feindbild
- een erg strakke sequencer zit (heb gezien dat de mpc1000 maar 96ppqn heeft tegenover 480 bij de rs en de mc, en heb slechte ervaringen met de 96ppqn timing van de 505)

Tja, dat meer ppqn maakt een timing niet strakker hoor. Denk aan de oudere mpc's. Strakker dan een gabber in z'n strakke trainingspak en een dubbele dosis xtc kan stampen op de maat van z'n strakke gabbermuziek ;)

hee - een iemand die net met een super goed idee kwam -

Ik had laatst ook een thread over de rs 7000 aangemaakt - en toch eigenlijk niet echt verder gekomen -
Aangezien we meestal erg slechte winkels in ditland hebben met verkopers die je alleen het apparaat willen verkopen en je dan zo snel mogelijk willen laten oprotten, of niks van het apparaat weten, of ,of ,enzenz..

Ik dacht isewr misschien niet een mogelijkheid om bij iemand evne langs tekomen (als het niet te brutaal is) die de rs 7000 evenwil laten horen - ik heb Zelf een paarspecifieke vragen over het dingetje waar ik mee zit- en het is erg omslachtig om de hele tijd te zoeken op fora en dergelijke - het beste is om eigenlijk iemand te hebben die het je even laat zien - en horen - iemand die ook thuis is in het apparaat. - ik twijfel overeen aanschaf van de rs, en misschien met mij ook een paar anderen. Lijkt het iemand wat om mij en misschien een paar anderen op een vrij middagje ofzo de kracht van de rs te laten zien? (liefst in de randstad aub :)) - we kunnen hier desnoods een thread over aanmaken?

> een erg strakke sequencer zit (heb gezien dat de mpc1000 maar 96ppqn heeft tegenover 480 bij de rs en de mc, en >heb slechte ervaringen met de 96ppqn timing van de 505)

RS7000 sequencer is rete strak! Heeft ook realtime midi effecten wat heel bruikbaar blijkt te zijn.

>de sequencer erg vlotjes live bediend kan worden zodat er ook echt iets live kan gedaan worden en niet gewoon altijd >hetzelfde nr wordt gespeeld. daar lijkt me de rs sterk in. maar ik hou ook wel van de manier waarop ik met de 505 >sliders te werk kan gaan en vraag me af of de 909 ook sterk in zijn schoenen staat in live-tweakability.

Heb ook een 505 gehad en de Live tweakbaarheid is dus afgenomen op de 909.
De RS bevalt zeer goed op dit punt. (keb wel een sliderbak voor de volumes genomen maar is niet noodzakelijk)

>een sampler zit die sterk genoeg is om eventueel 8 tot 16 maten synth te samplen, en niet maar 1 trackje maar >verschillende, want de bedoeling is dat ik minder moet meesleuren voor een optreden.

Dat samplen op de RS is me een beetje tegengevallen. Gebruik ik minder dan geplanned.
Slicen/ saven/ loaden duurt lang en hij wil nog wel eens crashen tijdens slice.
(Slicen is noodzakelijk als je tempo changes in petto hebt)

>een machine die ook als midi-controller voor mijn zuinig ge-interfacete synths kan dienen voor in de studio. ik weet dat >de knoppen van de rs programmeerbaar zijn, maar van de 909 weet ik dat niet. aan de non-standaard cc's die de >knoppen van de 505 uitzenden heb ik me in ieder geval al doodge-ergerd.

Tja, daar zeg je het zelf al. De RS is flexibeler op dit punt.

Mijn conclusie:
De RS is beter geschikt voor Live, heb zelf ook voor de keuze gestaan en na allebei de manual's gelezen te hebben, meerdere demo's gehad te hebben en veel te plussen en minnen heb ik uiteindelijk voor de RS gekozen.
Maar als je veel thuiswerk wilt samplen voor Live ondersteuning kun je ook aan een laptop met Ableton denken natuurlijk.
Werkt zeker veel makkelijker met grote hoeveelheden audio.......

Ronald.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Tja, dat meer ppqn maakt een timing niet strakker hoor. Denk aan de oudere mpc's. Strakker dan een gabber in z'n strakke trainingspak en een dubbele dosis xtc kan stampen op de maat van z'n strakke gabbermuziek ;)

:)
ok goed.
maar dan blijft nog de vraag:
kan een mpc langere stukken samplen?
op de akai site voor de mpc1000 staat er 'drum sampler'. dat is dus wat ik niet nodig heb.

Origineel geplaatst door feindbild
:)
ok goed.
maar dan blijft nog de vraag:
kan een mpc langere stukken samplen?
op de akai site voor de mpc1000 staat er 'drum sampler'. dat is dus wat ik niet nodig heb.

Je kunt er net zo goed iets anders ingooien en hij is uitbreidbaar tot 128Mb Ram, en da's best aardig om lekker stukkie mee te samplen dacht ik zo.....

RS7000 sequencer is rete strak! Heeft ook realtime midi effecten wat heel bruikbaar blijkt te zijn.

hah, dat hoor ik graag want dat zoek ik.

Heb ook een 505 gehad en de Live tweakbaarheid is dus afgenomen op de 909.
De RS bevalt zeer goed op dit punt. (keb wel een sliderbak voor de volumes genomen maar is niet noodzakelijk)

dat zou ik op de rs missen, de sliders op de 505, daar doe ik heel veel mee
en om dan nog een extra doosje bij te kopen. dan hebben we rs+geheugen+midi controller en hier in belgië heb je de 909 voor 1700 euro, en 256 mb geheugen daarvoor kost niet veel en is dan uiteindelijk goedkoper. tweedehands op ebay.com heb je hem voor een 600 euro, en ik ken volk in de vs dat regelmatig naar europa overkomt...

Dat samplen op de RS is me een beetje tegengevallen. Gebruik ik minder dan geplanned.
Slicen/ saven/ loaden duurt lang en hij wil nog wel eens crashen tijdens slice.
(Slicen is noodzakelijk als je tempo changes in petto hebt)

zie, ik weet dus niet of ik dan niet belangrijker vind dan de paar extra sequencersnufjes op de rs.

Tja, daar zeg je het zelf al. De RS is flexibeler op dit punt.

daar ben ik zeker van dat ik het wil. maar daarvoor zou ik ook wel zo'n evolution controller willen kopen met sliders en knoppen, want dat heb ik thuis in de studio nodig. ik bedien er synths mee die ik live niet zou meenemen...

Mijn conclusie:
De RS is beter geschikt voor Live, heb zelf ook voor de keuze gestaan en na allebei de manual's gelezen te hebben, meerdere demo's gehad te hebben en veel te plussen en minnen heb ik uiteindelijk voor de RS gekozen.
Maar als je veel thuiswerk wilt samplen voor Live ondersteuning kun je ook aan een laptop met Ableton denken natuurlijk.
Werkt zeker veel makkelijker met grote hoeveelheden audio.......

voor een laptop kies ik bewust niet, want ik zit voor mijn werk al 8 uur per dag achter het scherm, en dan thuis ook nog eens niet muziek-gerelateerd... heb al wat last van mijn rug, schouders en polsen van het beeldschermwerk. en bovendien maak ik liever muziek met de oren dan met de ogen. hoewel ik de display van de 909 zou kunnen appreciëren om samples te editen bv, zonder muis, ook heerlijk.

In hoeverre is de sequencer van de RS het zelfde als die van de RM1X?

Mijn live setup bestaat uit een rm1x en A5000 en micro Q, ik had het idee om te sparen (ha druid en sparen...) voor geld voor een RS ter vervanging mocht er iets gebeuren met m'n huidige setup.

Druid

Back