Ik zal ook mijn mening maar eens geven hier.
Jezelf beperkingen opleggen tijdens het maken van muziek kan zorgen dat je tot creatieve oplossingen en daarmee nieuwe inspiratie komt. Dat is prima en juich ik van harte toe. Alleen besef je wel dat de beperkingen die jij jezelf oplegt, niet een betere manier van muziek maken zijn dan de manier van muziek maken van een ander en het is zeker niet de enige manier.
Dus, leg jezelf beperkingen als je je daar prettig bij voelt op maar verkondig die alsjeblieft niet als de waarheid en ga niet willekeurig mensen veroordelen tot het maken van muziek op een verkeerde of minderwaardige manier. Dit natuurlijk vooral aan de hand van je regelmatig terugkerende standpunt met betrekking tot loops en construction kits, maar dat had je denk ik wel door
Om je nog wat extra inspiratie te geven: je legt jezelf een aantal beperkingen op waar je over het algemeen zeer stevig aan vast houdt. Maar je laat ook zien te zoeken naar iets anders, getuige de track die je volledig ITB wil maken. Je zou jezelf ook op een andere manier beperkingen op kunnen leggen:
probeer eens een track te maken waarbij je niet alles als midi opneemt, maar als audio. Dus geen midi-patterns intekenen, geen keyrolls en geen midi-quantising van wat je hebt ingespeeld. Dan ga je waarschijnlijk ook tegen beperkingen aanlopen, want je bent gewend het anders te doen. Misschien vind je daar inspiratie of creatieve oplossingen die net dat beetje extra kunnen geven?
Dan als laatste, je deelt regelmatig snippets waar je feedback op vraagt en die dan langzaam een track gaan vormen. Je hebt in het begin natuurlijk al een idee waar je heen wilt, maar je laat je daarna ook sturen door de opmerkingen die je krijgt, omdat je (denk ik) graag wilt dat mensen je muziek leuk vinden. Daardoor lijkt het wat mij betreft vaak een compromis te zijn, waardoor het allemaal heel veilig is. Je zou een nummer ook voor jezelf kunnen houden en kijken hoe de track zich dan ontwikkeld? Weet je even niet hoe je ermee verder moet, laat het een dagje liggen en kijk er dan met frisse blik weer naar. Volg je eigen idee en zet het online als het af is. Of misschien nog beter, maak een track zonder de intentie hem ooit online te zetten en kijk hoe dat het resultaat beïnvloedt.