DE Raphie thread

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Luister maar eens naar de omnisphere presets, bijvoorbeeld de soundscape die gemaakt is op basis van een sample van een brandende piano (echt waar, ze hebben een piano in brand gestoken en dat geluid opgenomen) en vervolgens daar een soundscape van gemaakt. Dat zijn de mensen die creatief met samples kunnen omgaan. Die kunnen denken als echte synth sound designers.

Wat stel je precies voor? Raphie moet zijn studio in de fik steken?

Ik zal ook mijn mening maar eens geven hier. 8)

Jezelf beperkingen opleggen tijdens het maken van muziek kan zorgen dat je tot creatieve oplossingen en daarmee nieuwe inspiratie komt. Dat is prima en juich ik van harte toe. Alleen besef je wel dat de beperkingen die jij jezelf oplegt, niet een betere manier van muziek maken zijn dan de manier van muziek maken van een ander en het is zeker niet de enige manier.

Dus, leg jezelf beperkingen als je je daar prettig bij voelt op maar verkondig die alsjeblieft niet als de waarheid en ga niet willekeurig mensen veroordelen tot het maken van muziek op een verkeerde of minderwaardige manier. Dit natuurlijk vooral aan de hand van je regelmatig terugkerende standpunt met betrekking tot loops en construction kits, maar dat had je denk ik wel door 8)

Om je nog wat extra inspiratie te geven: je legt jezelf een aantal beperkingen op waar je over het algemeen zeer stevig aan vast houdt. Maar je laat ook zien te zoeken naar iets anders, getuige de track die je volledig ITB wil maken. Je zou jezelf ook op een andere manier beperkingen op kunnen leggen:
probeer eens een track te maken waarbij je niet alles als midi opneemt, maar als audio. Dus geen midi-patterns intekenen, geen keyrolls en geen midi-quantising van wat je hebt ingespeeld. Dan ga je waarschijnlijk ook tegen beperkingen aanlopen, want je bent gewend het anders te doen. Misschien vind je daar inspiratie of creatieve oplossingen die net dat beetje extra kunnen geven?

Dan als laatste, je deelt regelmatig snippets waar je feedback op vraagt en die dan langzaam een track gaan vormen. Je hebt in het begin natuurlijk al een idee waar je heen wilt, maar je laat je daarna ook sturen door de opmerkingen die je krijgt, omdat je (denk ik) graag wilt dat mensen je muziek leuk vinden. Daardoor lijkt het wat mij betreft vaak een compromis te zijn, waardoor het allemaal heel veilig is. Je zou een nummer ook voor jezelf kunnen houden en kijken hoe de track zich dan ontwikkeld? Weet je even niet hoe je ermee verder moet, laat het een dagje liggen en kijk er dan met frisse blik weer naar. Volg je eigen idee en zet het online als het af is. Of misschien nog beter, maak een track zonder de intentie hem ooit online te zetten en kijk hoe dat het resultaat beïnvloedt.

een sample is altijd iets wat al bestaat, je kopieert immers een moment opname van een bestaand geluid. Maar dan komt de ware synth tweaker in actie. Die gebruikt dat bron materiaal (de sample) om dit om te vormen tot een compleet nieuw iets. Luister maar eens naar de omnisphere presets, bijvoorbeeld de soundscape die gemaakt is op basis van een sample van een brandende piano (echt waar, ze hebben een piano in brand gestoken en dat geluid opgenomen) en vervolgens daar een soundscape van gemaakt. Dat zijn de mensen die creatief met samples kunnen omgaan. Die kunnen denken als echte synth sound designers.

Overigens, wat denk je van synthesizers die gebaseerd zijn op samples van bestaande geluiden (de rom libraries), zoals de motif XS, of de HD1 module van de korg kronos. Die werken ook allemaal op basis van samples. Maar in het synthese proces daarna gaat dat pas echt leven.

Er is dus een hele creatieve wereld buiten het plakken van een magix library loopjes en die muzikanten groep die zo omgaat met bron materiaal is echt heeeeeeeeel erg groot. Zeker de nieuwe generatie is daar heel inventief mee bezig, zoals die met granulaire synthese omgaan of met glitch tools op samples is echt heel erg gaaf om te horen.
Hier ben ik het wel mee eens hoor. Maar dat lijkt me voor iedereen duidelijk, beetje een open deur IMHO

Ik heb het veel over wat jij noemt de magix loops. dus het de kickdrum, het percussieloopje, het bassrifje de pianokoordjes in dezelfde key etc etc....
en dat mensen dan het schema in vieren knippen en II & IV andersom plakken en dat dan een track noemen, dat bedoel ik meer, maar dát begrijp jij ook héél goed quifster.... ;)

goede feedback, vooral direct naar audio is ook wel een leuke, buiten mijn comfort zone, ik vind het delen juist leuk, maar je hebt misschien wel een punt om zaken wat langer onder de pet te houden.

Ik zal ook mijn mening maar eens geven hier. 8)

Jezelf beperkingen opleggen tijdens het maken van muziek kan zorgen dat je tot creatieve oplossingen en daarmee nieuwe inspiratie komt. Dat is prima en juich ik van harte toe. Alleen besef je wel dat de beperkingen die jij jezelf oplegt, niet een betere manier van muziek maken zijn dan de manier van muziek maken van een ander en het is zeker niet de enige manier.

Dus, leg jezelf beperkingen als je je daar prettig bij voelt op maar verkondig die alsjeblieft niet als de waarheid en ga niet willekeurig mensen veroordelen tot het maken van muziek op een verkeerde of minderwaardige manier. Dit natuurlijk vooral aan de hand van je regelmatig terugkerende standpunt met betrekking tot loops en construction kits, maar dat had je denk ik wel door 8)

Om je nog wat extra inspiratie te geven: je legt jezelf een aantal beperkingen op waar je over het algemeen zeer stevig aan vast houdt. Maar je laat ook zien te zoeken naar iets anders, getuige de track die je volledig ITB wil maken. Je zou jezelf ook op een andere manier beperkingen op kunnen leggen:
probeer eens een track te maken waarbij je niet alles als midi opneemt, maar als audio. Dus geen midi-patterns intekenen, geen keyrolls en geen midi-quantising van wat je hebt ingespeeld. Dan ga je waarschijnlijk ook tegen beperkingen aanlopen, want je bent gewend het anders te doen. Misschien vind je daar inspiratie of creatieve oplossingen die net dat beetje extra kunnen geven?

Dan als laatste, je deelt regelmatig snippets waar je feedback op vraagt en die dan langzaam een track gaan vormen. Je hebt in het begin natuurlijk al een idee waar je heen wilt, maar je laat je daarna ook sturen door de opmerkingen die je krijgt, omdat je (denk ik) graag wilt dat mensen je muziek leuk vinden. Daardoor lijkt het wat mij betreft vaak een compromis te zijn, waardoor het allemaal heel veilig is. Je zou een nummer ook voor jezelf kunnen houden en kijken hoe de track zich dan ontwikkeld? Weet je even niet hoe je ermee verder moet, laat het een dagje liggen en kijk er dan met frisse blik weer naar. Volg je eigen idee en zet het online als het af is. Of misschien nog beter, maak een track zonder de intentie hem ooit online te zetten en kijk hoe dat het resultaat beïnvloedt.

Hier ben ik het wel mee eens hoor. Maar dat lijkt me voor iedereen duidelijk, beetje een open deur IMHO

Ik heb het veel over wat jij noemt de magix loops. dus het de kickdrum, het percussieloopje, het bassrifje de pianokoordjes in dezelfde key etc etc....
en dat mensen dan het schema in vieren knippen en II & IV andersom plakken en dat dan een track noemen, dat bedoel ik meer, maar dát begrijp jij ook héél goed quifster.... ;)

Ik denk niet dat je mensen die alleen maar nummers bouwen met construction kits veel op een synthforum zal vinden, dus om daar maar dag en nacht op af te geven is naar mijn mening complete onzin.

Bovendien, ik vind het persoonlijk top als mensen op die manier beginnen met muziek maken. Dat de tracks misschien niet super origineel zijn maakt het voor mij niet mindere muzikanten. We moeten allemaal ergens beginnen en ook al kijk jij neer op mensen die bestaande loopjes gebruiken uit construction kits om nummers te maken. Die mensen leren wel tijdens dat proces een hoop over het arrangeren van nummers en wat bij elkaar past en niet. Dan komt vanzelf de drang om een loop zelf te maken zodat ze er meer invloed op krijgen en wat minder afhankelijk worden van die construction library. Maar ondertussen zijn ze wel leuk met hun hobby bezig, hebben ze plezier erin en ze leren er superveel van en het klinkt vaak ook nog eens top doordat de loops van goede kwaliteit zijn.

Hoewel dat niet mijn werkmethode is kijk ik absoluut niet neer op mensen die zo muziek maken. Ik vind het juist top dat iedereen op zijn eigen niveau of wens muziek kan maken, belangrijkste van muzikanten vind ik dat ze enthousiast zijn en plezier hebben in wat ze doen. En of dat nou met een pollepel en een pan is, of met een loopje of met een hardware workstation van 4000+ euro, who cares?

Misschien dat waar de schoen wringt, ik kom misschien over alsof ik er op neer kijk, door de manier hoe ik er over schrijf, maar dat komt meer omdat een aantal mensen zich hier in het kruis gezeken voelen omdat dat exact is wat zij doen.

Kijk, ik vind dat een ieder moet doen waar hij gelukkig van wordt, ik veroordeel dus nemand maar ik mag er wel een mening over hebben toch?

Het ultieme voorbeeld:

Is gewoon de complete Capone constructionkit van VEC2 onder elkaar gelegd en hij komt er mee weg. hulde daarvoor hoor, maar Angelo is dus hier niet de producer, maar Schleisch van Vengeance Sound.
En zo lopen hier ook een aantal mensen hip te doen met andermans muziek en als ik daar dan wat van zeg dan worden ze boos :engel:

Is gewoon de complete Capone constructionkit van VEC2 onder elkaar gelegd en hij komt er mee weg. hulde daarvoor hoor, maar Angelo is dus hier niet de producer, maar Schleisch van Vengeance Sound.
En zo lopen hier ook een aantal mensen hip te doen met andermans muziek en als ik daar dan wat van zeg dan worden ze boos :engel:

dat weet jij dan toevallig, en misschien andere synth-mensen, maar het breezerplebspubliek wat hierop feest met een zonnebril en handen in de lucht springt zou dat worst zijn...

Ik heb de verschillende versies even beluisterd, maar vind de tweede versie verreweg de beste. Die tettert letterlijk uit je speakers en heeft t in zich om een dikke stampplaat te worden. Of dat een extreem foute afrojack achtige plaat is of niet doet er niet zoveel toe, want het stampt en klinkt lekker en dus is t goed. Dat je door zelf altijd af te geven op dit genre je eigen geloofwaardigheid een beetje op losse schroeven zet is uiteraard beetje beschamend, maar dat neemt niet weg dat dit potentie heeft om een hitje te worden en ik me zelfs daardoor niet zou laten weerhouden.

Echter, je versies daarna vind ik snel bergafwaarts gaan. Ze leveren duidelijk aan energie in tov de vorige versie. Die slowdown sectie is uiteraard grapsig maar ik zou zeggen hou het zo simpel en droog mogelijk. Volgepakte, volgesmeerde tracks zijn er genoeg. Hier is de kunst volgens mij om juist een beetje ruimte te laten zodat t nog harder kan stampen :-)

Waarom niet gewoon toegeven dat dit t soort "fout" spul is waar je goed in bent of kunt zijn, ipv het als een grapje te presenteren en daarna af te zwakken? Wees gewoon lekker jezelf en maak foute commerciele stamptracks ipv hier als de volgende JMJ te boek willen staan :-P

Ja maar goed, waar wil je nu heen met dit verhaal?

Iedereen die een drumcomputer gebruikt zit met voor geprogrammeerde sounds..
Ik zie het probleem niet, als sounddesigner weet je dat je sound door anderen gebruikt gaat worden.

Is het heel gek als ik zeg dat ik (goed) arrangeren vaak nog moeilijker vind dan zelf geluiden maken?

Dat laatste heb ik de afgelopen tijd aardig onder de knie gekregen, maar arrangeren vind ik gewoon echt f#kking moeilijk.

...maar dat komt meer omdat een aantal mensen zich hier in het kruis gezeken voelen omdat dat exact is wat zij doen.

Jongen hou hier nu toch eens mee op.. die aannames van je.. Wie bedoel je nou??? :stupid

Ik ben altijd zo blij dat er in de mailnotificatie een makkelijke optie staat om je abonnement op een thread op te zeggen

Is het heel gek als ik zeg dat ik (goed) arrangeren vaak nog moeilijker vind dan zelf geluiden maken?

Dat laatste heb ik de afgelopen tijd aardig onder de knie gekregen, maar arrangeren vind ik gewoon echt f#kking moeilijk.

dat is helemaal niet gek om te zeggen, arrangeren is heel erg moeilijk inderdaad. Overigens is daar wel een truukje voor hoor om het te leren. Pak gewoon een track die je leuk vindt, kopieer die in je DAW en zet hem op het tempo van je eigen track. Maak dan je eigen arrangement volgens de opbouw van die track. Dan heb je al spelenderwijs een track en je leert er ook nog veel van. Als je dat een aantal keer doet dan ontdek je wel een bepaalde lijn in de stijl die je leuk vindt. Want elke stijl heeft zijn eigen arrangement kenmerken (en soms ook chord progressies).

Wat ik zelf heb gedaan is een aantal arrangement presets gemaakt in cubase per stijl. Dan vul ik daarna even de patterns (bijvoorbeeld A, B, C en D). Daarna luister ik de track in elke arrangement stijl (dus bijvoorbeeld AA, B, AAA, C, AA, B, D en zodra ik 1 vind die me aanstaat flatten ik die en heb ik mijn basis arrangement (opbouw staan). Vervolgens is het een eitje om je track helemaal af te maken door de onderdelen te verbinden en eventuele chord progressies in te bouwen.

Wat ook een hele lekkere manier van werken is, is bijvoorbeeld gebruik te maken van ableton of een MPC, en dan zo met je patterns een live set neer te zetten en die in song mode op te nemen, dan zul je zien dat er ook vanzelf vaak wel een lekker arrangement ontstaat. In cubase is dat lastiger omdat je daar niet interactief je set kan doen, maar daar kun je die arrangement templates die je 1 keer klaar maakt weer gebruiken om verschillende arrangementen te testen om te zien wat werkt bij je eigen track.

exact mijn probleem, bedankt voor de tip quif, ga het vanavond proberen

Arrangeren vind ik dan weer niet zon probleem, een boeiende progressie maken met een pakkende melodie vind ik veel moelijker, op het moment dat ik een thema heb, dan kan ik er redelijk snel een track van bouwen,

Maarrrr.... gezien de paar voorgaande posts over arrangeren, is het dan niet stiekem toch nog een klein beetje knap als iemand wat leuks gemaakt heeft met Magix Loops, Sample CD's e.d.?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back