DX 7 MIDI ERROR

larker

Ingeburgerd
Hopelijk kan iemand mij helpen. Mijn DX7 midi note on en off werkt niet goed.

Midi out werkt, ik kan in ieder geval gespeelde noten en velocity in Live opnemen. Sysex dumps heb ik mij nog niet aan gewaagd.

Midi in geeft vlg mij de problemen. Als ik noten vanuit Live naar de synth stuur, dan hoor ik elke twee maten een lage toon (die niet van de sequencer komt). Ook pakt de synth niet elke keer de noten.

In het scherm krijg ik deze boodschap: MEMORY PROTECT MIDI DATA ERROR.

Ook mijn zoektocht op google heeft niets opgeleverd dat het probleem oplost.

Ik heb het geprobeerd op midikanaal 1 en 7. Maakte geen verschil
Het midi kanaal staat in live en dx7 beide goed, hij ontvangt en stuurt nl wel midi.
Memoryprotect aan en uit gezet zonder resultaat.
Ook heb ik SYSEX aan en uit gezet zonder resultaat.

Als ik gewoon speel op de DX7 werkt alles perfect. Als ik de midikabels erin heb zitten dan geeft de synth ook bij het spelen op eigen klavier de lage noten. Dit is niet het geval als ik er slechts een in doe.

De midikabels zijn goed, met mijn andere synths werken ze perfect.

Misschien dat iemand hier weet wat ik hier aan kan doen?

Misschien heb je wat aan deze suggesties:

- staat local on/off in de goede stand? (ik denk niet dat dit tot de oplossing leidt maar ge wit nooit nie eej)
- de DX7 heeft een functie waarmee hij enkel even of oneven noten speelt (zodat je met twee DX7's aan elkaaar meer polifonie kan hebben). Staat deze functie aan?

Waarschijnlijk zal live toch wel midi data sturen zonder dat je het ziet. Als je andere midi apparatuur hebt kun je het hier misschien eens mee testen.
Verdere opmerking is dat de DX7 geen volledig juiste midi implementatie heeft. Velocity waardes kloppen bijvoorbeeld niet. Die gaan bij de DX7 maar van 0-100 en bij de midi standaard tot 127.

Misschien heb je wat aan deze suggesties:

- staat local on/off in de goede stand? (ik denk niet dat dit tot de oplossing leidt maar ge wit nooit nie eej)
- de DX7 heeft een functie waarmee hij enkel even of oneven noten speelt (zodat je met twee DX7's aan elkaaar meer polifonie kan hebben). Staat deze functie aan?

Is die functie hierboven niet voor het aansluiten van een TX7? die was toch als expansie module bedoeld?

local on/off zit er idd niet op.

Ik heb het geprobeerd via een andere synth. Werkt beide kanten op.

Ik heb het via MIDI thry van de andere synth geprobeerd via Live maar dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

Is het mogelijk dat de Midi gewoon kapot is?

bizar. De midi kanniet kapot zijn want die werkt gewoon van synth naar synth zonder problemen.

Dus de midi note on/off werkt niet in Live. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Is er iemand met een DX7 die wel werkt in Live?

Check ook even of je niet allerlei controllers en aftertouch zooi meestuurt. Daar kunnen oudere synths niet altijd even goed tegen. Dit is ook de manier om een tx81z vast te laten lopen met een midi data error. Misschien heeft een dx7 hetzelfde. Heb er helaas even geen meer staan om dit uit te proberen. Live gebruik ik verder ook niet.

Alles gecheckt en alle overige midi data (after, foot, breath, wheel) uitgezet. Midi blijft onzuiverheden vertonen binnen Live.

Ik heb hem nu aan mijn Electribe EMX gehangen en dan werkt de midi gewoon goed en zuiver.

Mijn DX7 komt uit 1983 dat kun je zien omdat er bij knop 8 vergeten is om MIDI er bij te zetten. Er is een upgrade rom voor deze DX7 verkrijgbaar.

http://faq.yamaha.com/us/en/article...es_of_the_special_edition_rom_ser-7_for_a_dx7

Zou deze upgrade het probleem verhelpen?

Laatst gewijzigd:
Ok, als de controllers filteren ook niet helpt ligt het probleem dus ergens anders. Ik kan dan even snel aan twee dingen denken, als het met een denelectribe wel werkt. Is alletwee hardop denken maar wie weet.
1. Midikabel: check of je kabel gebruikt waar de buitenste twee niet aangesloten zijn. Sommige midikabels hebben hier wel draden lopen, en dit leverde af en toe problemen op met synths en De atari st's en macs van die tijd.
2. Active sensing. Lang verhaal om uit te leggen wat het doet(even googlen). Bij oudere sequencers kon je deze functie uit zetten om problemen te voorkomen. Aangezien de dx7 uit de eerste midi generatie is zou het zo maar kunnen dat dit bij jouw softwareversie nog niet geimplementeerd is. Zou in de originele handleiding moeten staan bij de midi protocol kaart, maar die zul je vast niet meer hebben. Nieuwere OS zou dit opgelost kunnen hebben. zie ook
http://forum.cockos.com/showthread.php?t=40509

Verder is €15 voor een nieuwere OS ook geen slecht plan.

Nieuwe ontwikkelingen. Ik heb vandaag gesproken met iemand met een DX7 special rom edition. Bij hem werkt de synth gewoon met ableton. Hij speelt de noten dus goed af.

Nog een interessant detail. Ik heb een mail gestuurd naar DX7.nl en het antwoord was dat het Midi protocol van de eerste DX7 gewoon niet compatibel is met Ableton omdat Ableton te nieuw is.

"Bedankt voor je bezoek aan mijn site www.DX7.nl ,probleem even met collega's
in studio besproken,die Ableton kennen en onderstaande is de conclusie,
vreemd dat niemand dat op synthforum je daarop gewezen heeft.

De bruine DX7 was de EERSTE MIDI aanstuurbare synth OOIT.

Ableton is veel te modern voor die oudjes, er is niks mis met de DX7, alleen
de MIDI code van Ableton bevat data die niet klopt met het oermidi protocol
van de DX7.

De MIDI protocollen waren nog niet uit-ontwikkeld in de eerste DX7 tijd,
wees vooral blij dat IETS werkt.

Het is niet mogelijk om zulke moderne aanstuurtechnieken toe te passen op
zulke oude synths als de DX7.

Probleem is dus ABLETON IS TE NIEUW.

En een DX7 is NOOIT TE OUD! "

Ik ga dus maar die Rom scoren en kijekn of ik hem dan ook aan de praat krijg. Heb trouwens naar DX7.nl terug gemaild dat het bij die andere jongen met de special rom dus wel werkt. Ik zal zijn reactie nog wel even laten horen.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!

Leuke info Larker!
En tof dat je het hier op synthforum post.

Volgens mij is er in deze thread nog geen melding gemaakt van het expansion board wat geschikt is voor de DX7.
De naam van deze toevoegin is: " Supermax "
Hier een directe link naar de manual: http://www.scribd.com/doc/33275293/Yamaha-Supermax-English-Manual
(met dan aan dr. Dre die mij er weer op attent heeft gemaakt).

Ik heb dit board nog niet zelf aangeschaft, maar overweeg het wel ivm de arpegio.
Maar voor jou kan het misschien ook interressant zijn want ik meen me te herinneren dat er in de manual ierts gezegd wordt over midi uitbreidingen/bug fixes.
Maar dat moet je ff zelf opzoeken.

Succes met deze mooie synthesizer!

...
Ableton is veel te modern voor die oudjes, er is niks mis met de DX7, alleen
de MIDI code van Ableton bevat data die niet klopt met het oermidi protocol
van de DX7.

De MIDI protocollen waren nog niet uit-ontwikkeld in de eerste DX7 tijd,
wees vooral blij dat IETS werkt.

Het is niet mogelijk om zulke moderne aanstuurtechnieken toe te passen op
zulke oude synths als de DX7.

Probleem is dus ABLETON IS TE NIEUW.

En een DX7 is NOOIT TE OUD! "[/I]

Ik ga dus maar die Rom scoren en kijekn of ik hem dan ook aan de praat krijg. Heb trouwens naar DX7.nl terug gemaild dat het bij die andere jongen met de special rom dus wel werkt. Ik zal zijn reactie nog wel even laten horen.

In ieder geval bedankt voor alle hulp!
Wat een bullshit zeg.

Post die midi-file, waar je die problemen mee hebt, hier eens (=> Als ik noten vanuit Live naar de synth stuur...).

ik had ooit een DX7 aan het einde van mn MIDI chain en kreeg ook errors...
toen deed ik hem direct na mn sequencer en toen deed hij het goed... hij moet gewoon een krachtig MIDI signaal ontvangen!
klinkt misschien raar maar het werkte wel

nee hoor, dat klopt helemaal.
de dx serie is erg gevoelig voor wat voor midi signaal je erinpropt.

zeer waarschijnlijk is de midi IF van TS niet helemaal fris.

:koffie:

@audiocollage

heb jij een DX7 zonder special upgrade die wel Ableton Note On/Off messages zuiver ontvangt?
De midi file is niets bijzonders gewoon een loop met twee willekeurige 16de noten.
Mijn DX7 werkt we via de electribe, hij kan bespeeld worden met mijn polyevolver en oook kan de poly evolver met de DX7 bespeeld worden.

Maar dat ding moet via Ableton werken anders heb ik er niks aan. Hopelijk weet audiocollage of dat nuwel of niet met Ableton kan met een originele DX7.

@audiocollage

heb jij een DX7 zonder special upgrade die wel Ableton Note On/Off messages zuiver ontvangt?
De midi file is niets bijzonders gewoon een loop met twee willekeurige 16de noten.
Mijn DX7 werkt we via de electribe, hij kan bespeeld worden met mijn polyevolver en oook kan de poly evolver met de DX7 bespeeld worden.

Maar dat ding moet via Ableton werken anders heb ik er niks aan. Hopelijk weet audiocollage of dat nuwel of niet met Ableton kan met een originele DX7.
Het gaat er net om hoe die loop is samengesteld en afgespeeld wordt.
Als een note-off buiten de loop-lus komt te staan, heb je een hangende noot.
Als deze dan nog bij elke loop herhaald wordt heb je helemaal onvoorspelbare dingen afhankelijk van elk toestel.
Verder... ik heb geen DX7.

er hangt een roland Um One aan. De persoon die ik heb gesproken met de DX7 special rom heeft ook deze midi interface gebruikt.. Bij hem werkte het dus wel met Ableton.

Is hier iemand die een DX7 heeft en Ableton die kan testen of de midi werkt?

Back