Ervaring met ondiepe Jaspers etage standaards?

grandaddy

Modulator
Heeft iemand zo'n ondiepe (52 cm.) Jaspers keyboard stand met vier, vijf of zes etages in gebruik?

Ik heb een smalle ruimte, en wil toch graag zoveel mogelijk van m'n spul speelklaar hebben staan. Die wijdbeniger Jaspers stands zijn eigenlijk te diep voor mijn hok, en ik vind ze ook erg lelijk.

Nu zijn er ook ondiepere modellen, als op de foto. Zeslaags lijkt me in de praktijk onpraktisch, want je moet dan zo ongeveer op je rug gaan liggen om de onderste keys te kunnen bespelen (wanneer je ze niet met Midi ofzo aanstuurt). Maar van kleinere synths kun je er twee naast elkaar op een etage kwijt, dus dan zijn zes setjes van die dragers weer handig om bijv. vier speellagen te maken. Twee etages met 1 synth elk en twee etages met elk twee kleine synths :P

Nu zijn die dingen nogal prijzig. En ik vraag me af hoe dat ondiepe van die etages in de praktijk werkt. Je zult de bovenste lagen nogal moeten kantelen om ze een beetje redelijk te kunnen bespelen. Nu vermoed ik dat bij het kantelen van de synths de verschillende behuizingen elkaar al heel snel in de weg zullen zitten. Je ziet dan knoppen, sliders e.d. van de synth onder de gekantelde niet meer. Dan kun je dus eigenlijk maar weinig kantelen. En dan is het een dure stand die in de praktijk helemaal niet zo praktisch is.

Ik kan jammergenoeg geen foto's vinden van deze ondiepe stands gevuld met synths.

Iemand hier die er zo eentje gebruikt en kan melden hoe -ie bevalt? Misschien een paar foto's plaatsen van een gevulde stand?

http://www.thomann.de/nl/jaspers_6d150b.htm

Attachments

• Jaspers 6D-150B.jpg
    Jaspers 6D-150B.jpg
    12,1 KB · Bekeken: 167
Ik heb een Jaspers rack met drie verdiepingen en dat werkt prima voor mij.
Het heeft wel even geduurd voor ik de perfecte indeling en afstelling had.
Het blijft een compromis oplossing. Het beste werkt toch als alle instrumenten op de ideale hoogte staan opgesteld, maar dan zou ik een veelvoud van de beschikbare ruimte moeten hebben.

Zoals ik het nu heb:
Onderste laag staat m'n masterkeyboard.
Middelste laag heb ik wat modules die ik bespeel met het masterkeyboard en zittend kan editen.
Bovenste laag staan de instrumenten die ik minder gebruik en die ik ook met het masterkeyboard bespeel.

Hoi Tom,

Dank.

Maar gebruik jij zo'n ondiep model (zie foto) of zo'n wijdbenige? Ik vermoed eigenlijk het laatste wanneer je maar drie lagen gebruikt?

Ik ben er nml. al uit dat het wijde model 'm niet wordt. Die neemt teveel ruimte in. Mijn spullen staan er momenteel allemaal 'bij' in de ruimte van iemand anders.

Maar gebruik jij zo'n ondiep model (zie foto) of zo'n wijdbenige? Ik vermoed eigenlijk het laatste..

Ik eigenlijk ook, dus goed beschouwd heb je helemaal niets aan mijn reactie. ;)

Is zo'n rack waar jij op doelt ook niet meer bedoeld voor showrooms?

Ik eigenlijk ook, dus goed beschouwd heb je helemaal niets aan mijn reactie. ;)

Is zo'n rack waar jij op doelt ook niet meer bedoeld voor showrooms?

:dubbel: Toch zeker wel nuttig, omdat ik eruit begrijp dat het zelfs met zo'n diep exemplaar al lastig is om er veel praktisch voordeel uit te halen (vooral wat betreft hoogte en indeling).

Dan zal een ondiep exemplaar, dezelfde hoogte maar met meer lagen, in de praktijk veel onhandiger blijken te zijn dan wat ik er graag op projecteer. De verschillende synths zitten dan nog dichter op elkaar, en bij een beetje kantelen van de ene synth worden de knoppen van de ander dan eigenlijk al onbereikbaar.

De ondiepe versies zijn volgens mij niet speciek voor winkels e.d. bedoeld. Thomann en andere webwinkels hebben ze alle maten in het assortiment.

Ik denk dat ze eigenlijk vooral handig kunnen zijn wanneer je bijv. veel kleine synths hebt, zoals MiniKorg 700 en Roland SH-1000/ SH-2000. Die zijn ondiep, hebben veel knoppen e.d. aan de voorkant. Daar kunnen er ook net twee van naast elkaar op een etage. Aan de andere kant hebben synths die standaard geen Midi e.d. zodat je ook die meestal niet met een masterkeyboard aanstuurt.

ik heb een wijdbenige, die kan je ook smaller zetten.
tot ca 3 keyboards zijn goed bespeelbaar, bij meer wordt het toch eerder een midiaanstuurverhaal
wel fijne stevige racks , da's zeker

heb idd ook een wijdbenige met 4 niveau's. Onderop een mixer en daarboven 3 synths. Waar je dan wel mee zit is als je meer dan drie synths er op hebt staan dat je minder tussenruimte hebt en ze dus ook minder ver kan kantelen. Heb je dus synths met veel knopjes, kun je er lastiger bij.

heb idd ook een wijdbenige met 4 niveau's. Onderop een mixer en daarboven 3 synths. Waar je dan wel mee zit is als je meer dan drie synths er op hebt staan dat je minder tussenruimte hebt en ze dus ook minder ver kan kantelen. Heb je dus synths met veel knopjes, kun je er lastiger bij.

Dank, dat bevestigd eigenlijk wat ik vermoedde. Het zal bij het ondiepere exemplaar dan nog sterker optreden.

ik heb een wijdbenige, die kan je ook smaller zetten.
tot ca 3 keyboards zijn goed bespeelbaar, bij meer wordt het toch eerder een midiaanstuurverhaal
wel fijne stevige racks , da's zeker

Sunny, begrijp ik je nu goed in dat de diepte van de staanders aangepast kan worden?

als je de achterste paal lager ( aan de bovenkant) vast maakt, de ring ahw wat laat zakken ( alleen aan de achterste palen boven ) , dan kan je hem tot recht laten staan, met alleen de voorpalen scheef, en wordt hij minder diep
zo bedoelde ik dat

Je kan ook overwegen van hout zelf iets te maken.
Wat ik zou doen als ik een hele smalle ruimte had is van hout een frame maken en in dat frame "lades" maken.
Schuifgeleiders zijn los te koop.

Als als je synth ongekantelt blijven kan je meer kwijt op een klein oppervlak.
Nadeel is wel dat de bespeelbaarheid van de bovenste synth matig/slecht wordt.
Dus daar zou je midi aanstuurbare synths moeten zeten.

Een moeilijk probleem waar je mee te maken krijgt is: doorbuigen van de planke/lades

dan kan je er een 2X3cm latje met de smalle kan onder zetten bv , dat kan helpen

andere mogelijkheid is om de synht's naar boven toe meer te kantelen, iets waar de jaspers goed in zijn.
heb zelf bovenste deel inderdaad uitgebouwd dmv hout, kan er een 19 inch houten rack in kwijt met patchbay
op onderste twee staanders staan a6 en voyager, tevens nog ruimte erin voor 2 nearfields op standaards.

Back