Iemand ervaring met Akai Ewi USB midi wind controller?

witteredink

Belgisch lid
Heeft er iemand ervaring met de Akai Ewi USB midi wind controller?

Ik speelde vroeger trompet en tuba op een ver gevorderd niveau, maar sinds ik overgeschakeld ben naar elektronische muziek ervaar ik, ook wegens tijdsgebrek, een te trage leercurve met een midi klavier om de noten in mijn hoofd vlot om te zetten naar mijn software... Ik kan gewoon geen piano spelen.. Jawel met drie vingers dan :stupid

Daarom was ik in mijn zoektocht naar een 'digitale trompet of tuba' op de akai Ewi gestoten, lijkt me wel interessant om mijn vroegere kennis en ervaring opnieuw te kunnen inzetten bij het maken van elektroniek.. Iemand ervaring mee??

Moet geen probleem zijn denk ik, ik speel al jaren met veel plezier op de ewi 4000s en daar is de mogelijkheid om een trompetachtige toetsenindeling op te maken, van de usb weet ik dat niet . Ik heb juist gekozen voor de ewi 4000 s omdat die ook nog een ingebouwde synth heeft en gewoon midi in en uit .
De leercurve is niet al te stijl als je een blaasinstrument gewend bent, op www.patchmanmusic.com vind je de meeste informatie denk ik over windcontrollers over het algemeen en ook de faq .

Bedankt, heb daar net eens even alles gelezen op patchmanmusic en ben nog meer geboeid :-)

Enkele praktische vraagjes:
Hoeveel mondstukjes heb je zo al versleten over de jaren heen?
Als je een avondje biertjes drinkt terwijl je muziek maakt (en die kans is hier groot) welk effect heeft dat op het mondstukje?

Ik heb die Ewi al sinds die uitkwam en nog nooit het mondstukje hoeven vervangen, maar ik drink dan ook zelden alcohol :). Om de zoveel tijd schoonmaken en dat is alles,je moet er ook met een speciale techniek in blazen .
De lucht moet een klein beetje ontsnappen aan de zijkant van je mond, maar daar is van alles over te vinden bij patchman .
Het is mijn lievelings instrument en ik heb indertijd ook de yamaha vl70 m op de kop getikt , alleen is die niet te bespelen met de usb versie omdat die alleen usb heeft en geen midi in en uit.
Als midi controller voor de pc of mac is die ewi usb een prima alternatief.
Ik wil alleen ooit nog eens een wx 11 of een wx 5 van yamaha hebben als ik later groot ben .

En voelt zoiets ook het verschil tussen staccato en legato bvb?
Ja, dat is een kwestie van speeltechniek en knoppen, maar ik heb geen ervaring met de usb versie dusdat geldt voor mij alleen maar voor de ewi 4000 s . Die laatste is ook meer dan alleen maar een midicontroller, het expressieve zit ook meer in de eigen geluiden is mijn ervaring er zijn op youtube wel filmpjeste vinden van matt traum de eigenaar van patchman music en de mede ontwikkelaar van de ewi .

Op zoek naar wat informatie heb ik ook een vraag.

Kan ik een EWI USB ook met een standaard USB naar MIDI interface kabel ook rechtstreeks op MIDI modules aansluiten?
Dus zonder tussenkomst van een USB host computer!

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Leuk om dit onderwerp te lezen. Ik speel altijd al toetsen en ben pas sinds een half jaar voorzichtig op saxofoon begonnen (gelukkig heb ik dankzij blokfluitles van vroeger weinig over de grepen hoeven te leren). Mijn vraag: is zo een wind controller een goed alternatief voor een echte sax ? Uiteraard bedoel ik niet qua sound, maar ik schat in dat je niet onwijs op de embouchure hoeft te oefenen ? Maar gewoon qua spelen, en met een 'sax' geluid spelen vanuit synth/module/plugin ?

Ik ben geen blaasinstrument speler maar een keyboard speler.

De embouchure voor een EWI of WX is toch wel een beetje anders omdat blaast tegen een druksensor en een een deel van de lucht langs het mondstuk wegblazen. Dit in tegenstelling tot een echte saxofoon of clarinet.
Bij echte wind instrumenten blaas je alle lucht door het mondstuk en het instrument heen.

Back