Qua specs is de MO6 de meerdere: twee keer zoveel wave rom, twee keer zoveel preset voices en twee keer zoveel user voices. Qua 'looks and feel' zal de Motif waarschijnlijk beter scoren, de MO6 is een soort 'light' uitvoering van de ES7, weegt ook een stuk minder. De MO6 heeft echter geen sampler, de Motif wel. De MO6 mist ook een 'audio in' (behalve voor samplen ook leuk om een 2e synth zonder effects doorheen te routen en deze van de effects van de Motif te voorzien). En ik dacht ook geen aftertouch. Qua sound kan ik er niet zoveel over zeggen. Tussen de Motif ES en de MO is het verschil nog vrij goed merkbaar, maar dat komt vooral omdat de ES 128 stemmig is.
Er zullen vast puristen zijn die beweren dat de goedkopere MO minder goede componenten heeft, maar of het verschil ook te horen is? Denk dus vooral dat je moet kijken naar belang van de sampler, wel/niet lichtgewicht, aftertouch, 'feel'. En misschien is het gebruiksgemak van de MO6 iets groter (OS zal op ES gebaseerd zijn). Samples laden gaat met de Motif behoorlijk traag, dus als je hem live gaat gebruiken is dat voordeel misschien niet zo groot (vooral bij een tussentijdse stroomstoring heb je een probleem). Als je vooral veel gebruik maakt van de sequencer (meer sporen opnames) dan zou ik zeker overwegen om voor 128 stemmige ES te gaan. Misschien is de optie van andere klanksynthse (DX of AN) nog interessant, daar heeft Yamaha plugin boards voor die je in de Motif (ES) kunt stoppen, in de MO6 is die optie er geloof ik niet. Hoe dan ook is de MO6 veel waar voor je geld, of je de extra opties van de Motif nodig hebt moet je afzetten tegen het extra gewicht, looks/feel en als je voor de Motif gaat, overweeg dan de ES voor 128 stemmige polyfonie.