Opnieuw opbouwen, kabeltips!

154

Lid van de week
Wil in de nieuwe setup de mixer handig kabelen, met wat patchbays. Heb ooit zo'n multicore-kabel gekocht(bij Dijkman, mind you) en dat was een en al ellende, ruis, wegvallende kanalen, etc. Maar alles met losse instrument-cables is ook weer zoiets...

Iemand goeie tips en ervaringen, wlke kabels, waar te verkrijgen? Het gaat om een Soundtracs Solo Live 24/4/2, en de patchbays wil ik onder de mixer plaatsen, dus 3 meter is denk ik maximaal wat nodig is?

- Welke kabels(Snake, cordial, anders)? en van welke winkel? Gebalanceerd voor lengte 3 meter?
- Welke insertcables? Moet in ieder geval 2 jack naar xlr voor de mastercompressor.
- Welke patchbay?
- Andere tips?

Ook een mixermeubel moet ik nog kopen, dacht aan een millenium http://www.thomann.de/nl/millenium_mx2001.htm maar misschien is er een suggestie voor een meubel met mogelijkheid de patchbays in te bouwen.

Betaalbaar is ook belangrijk, dit gaat wel wat kosten maar het moet niet te gek worden er komt ook nog een kleine aan en zo :)

Ben vooral benieuwd naar ervaringen met diverse multicore-kabels van verschillende merken. Het zou toch fijn zijn als er ook goede te koop zijn(jack-jack). Ook het gebalanceerd-verhaal, met korte kabels, maakt dat echt een verschil?

heb al een paar jaar een sssnake 8jack-8jack (thomann) tussen m'n mixer en drumcomputer en nog nooit problemen mee gehad.

128540.jpg

Ik gebruik een zooitje van deze. weinig problemen mee gehad:

http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_skb_174-3m_8_snake_steste.htm

deze is trouwens erg handig, iets goedkoper dan jouw voorbeeld en op verschilende breedtes in te stellen. ook handig voor bedienen apparatuur in skb cases op lokatie:

http://www.thomann.de/nl/millenium_mx1000_mixerstaender.htm

wel netjes, maar je moet zelf solderen en je bent duurder uit dan de 8 multis hierboven:

http://www.thomann.de/nl/cordial_cms_24_studiocore.htm

Solderen is niet m'n sterkste kant, en dat is erg jammer want dat ziet er prima uit. Wil echt voorkomen dat bekabeling de zwakke schakel word, want dat is tot nu steeds de grootste bron van ellende geweest en door de patchbays verdriedubbel ik de hoeveelheid kabels in de studio. Frustratie ligt op de loer met dit soort grollen.

Ga wel even graven naar de oude multicore welk merk het was, dat wil ik echt niet nog een keer.

Rekje oogt handig, maar ga even meten of het wel echt nodig is hoogte te verstellen of dat de eerste precies goed is. De niet verstelbare oogt erg stevig en de opstaande puntjes op de bovenkant van het verstelbare maakt dat rekje gek genoeg ook weer juist wat minder flexibel of zoiets...

Hoogte, breedte is dus verstelbaar. Mixer komt wel wat schuin te staan, maar zijn de latten van het rekje te kort of niet is de vraag...

Die ssnake en die DAP kabels zijn niet de beste in kwaliteit. Wel goedkoop...

Die anderen zien er stukken beter uit. Dun hoeft niet uit te maken, je haalt ze immers niet iedere dag los.
Ik soldeer alles zelf. Weet ik teninste zeker dat het goed is. Vooral voor je main inserts wel een fijne gedachte..

wat betreft multikabels:
dunne aders heb je altijd wel in een multi. niet erg, bij een 'gewone' kabel is de buitenkant het dikste, die zorgt voor de stevigheid. maakt niet eht veel uit als je er niet te veel aan gaat trekken of met je bureaustoel over gaat rollen :)

Ik heb twee pro snake multis van Thomann, en ben er zeker tevreden over. prima kwaliteit.
De sssnake multis, zwart met gekleure ringetjes werken wel, maar voelen vreselijk goedkoop aan en de connectoren maken niet allemaal goed contact- je moet ze af en toe even draaien. goedkoop, maar ik zou het niet doen.

zelf maken is ook een optie en die Cordial multicore is erg fraai- op dit moment ben ik er een multi mee aan het solderen. Ook heb ik hier nog een Klotz liggen, 8x TRS, 6 meter. een hele fijne kabel! zie http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/...-8x-SteKli/SteKli-symm.-6m/art-REC0005571-000

Ik heb 2 thomann sssnake 8*8 trs snakes en heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Dat Millenium rack zou ik links laten liggen. Ik heb helaas een X-keyboardstand en een 19" rijrack van Millenium gekocht en beide zijn compleet scheef, wiegelen heen en weer, zijn voor de rest ook van belabberde kwaliteit en compleet onbetrouwbaar.

Baal een beetje van m'n twee linkerhanden, zelfs mn TV-kabel kreeg ik niet zo een twee drie goed in elkaar. Zo'n Cordial multicore ziet er inderdaad super uit.

Wat is een mooi alternatief voor de millenium-stands? En betaalbaar? Liefst met een 19" rackje eronder gebouwd, voor de patchbays :)

Die Klotz ziet er inderdaad stukken beter uit dan de gewone sssnake!

JE kan ook gewoon een paar dagen oefenen, uiteindelijk heb je de swing wel te pakken.
Een fijn soldeerstation en een derde hand, striptang erbij erg meditatief werk hoor.

Een derde hand. Klinkt net zo ranzig als de natte groep. Heb er nu al zin in!

solderen is niet moeilijk, je bent er alleen even zoet mee. Lengte en connectoren zijn dan zelf te bepalen, zodat je bijvoorbeeld geen twee meter kabel in de hoek hebt liggen.. Voor kant en klare multi's zijn de Klotz en PRO snake prima.

Back