Opnieuw opbouwen, kabeltips!

Ik heb mijn fx op een Neutrik patchbay aangesloten en ook een soundcraft met sssnakes. Geen issues mee gehad, en je komt er verder ook niet aan dus het niet dat door gebruik contacten los gaan oid.

Wel heb ik nu alles met stereo snakes aangesloten, aangezien de neutrik gebalanceerd is en de soundcraft ook. Met normaal mono had ik wat interferentie van powerkabels maar dat is omdat het hier allemaal bij elkaar zit.
(zal vast wel wat reacties krijgen dat het gebalanceerd/niet gebalanceerd geen reet uitmaakt, maar ik heb 5m ssnakes geloof ik en het probeem was wel opgelost met stereossnakes).

Zal ik eens vloeken in de kerk en zeggen dat ik ongeveer een kleine 1200 euro aan kabels heb liggen van de goedkoopste die er zijn? Jawel DAP audio :D Moet wel zeggen dat ik een 30 procent van het aantal niet meer gebruik door de verkoop van het een en ander aan apperatuur.

Maar om erop terug te komen, niks geen storing, brom, gekraak etc.

Ben destijds begonnen met dap audio kabels en omdat ik alles hetzelfde wil hebben er ook mee door gedaan.
Aan een aantal synths heb ik dus dap kabels van 10 meter hangen, de 909 hangt 6 meter aan en ik verneem helemaal niets aan storingen etc, het is muisstil. Ook kwa ruis. Nu dus ook alle 42 inserts van de mixer aan patchbays hangen met dap insert kabels en valt niets aan op te merken.

Ik heb nu dus net sinds een maand patchbays, hiervoor dus een jaar of 8 in en uitprikken met kabels ook dat hebben ze makkelijk doorstaan. Laatst met de hele studio opnieuw bekabelen niets hoeven weggooien.

Ik bestel ze overigens bij new-line en ik denk dat Dre daar soms knettergek worden van mijn bestellingen. Afijn het kost geen drol en je hebt wel wat.

Ik moet er trouwens ook niet aan denken om de hele bekabeling te vervangen voor duurdere kwaliteits kabels want ik denk dat ik dan achterover sla van de rekening. Die zal ongeveer een factor a 3 of 4 keer omhoog gaan.

En daarbij, wat voor kabel word in je apperatuur gebruikt van print naar trs/xlr? Zij het op korte afstandjes.

Om even terug te komen op TS, ik heb wel alles met losse kabels gedaan. Wel in groepen opgebonden met tywraps.

ALLE inserts aansluiten gaat mij nog net te ver, maar waar ik altijd mee zat is dat ik op mijn 4 aux dezelfde FX had zitten, en nog afgezien van dat je die dus niet serieel kon routen gebruikte ik mijn andere fx niet.

Dus ik heb nu, LXP-1, LXP-2, RE-201, RE-3, nog een delay, Vitalizer MK1, UE 405 en Compounder kwa FX/Dynamics op de inserts hangen (UE404 niet echt, maar die heeft ingangen aan de voorkant en staat naast de patchbay dus praktisch gezien kan ik die nog gewoon ook makkelijk er tussen hangen).

Dit verdeeld over 2 auxen (andere 2 auxen zijn DP4) en hiermee kun je naar hartelust freaken. Gecombineerd met nog wat Audio-ins van synths voor filterwerk.

Het idee is om een octatrack hierbij te nemen zodat ik snel fx loops kan opnemen en wat meer de experimentele kant van het electronisch genre opga :) (in combinatie met drone machines en ander analoog bronmateriaal).

In totaal is het maar 1 multikabel van/naar auxen en iets van 150 euro aan kabels van/naar gear dus dat viel wel te overzien..

Wil m'n KSP8 op de adat van mn Metric zetten voor alle summing outputs naar de Fat Track en dan mn Orville op de eerste twee stereo aux heb ik nog twee schakelbare(56 of 78 ) over voor ofwel Monomachine inputs of A4 inputs. Of M'n Octa, maar die hou ik liever vrij voor sample-bronnen.

Maar waarschijnlijk gooi ik de auxen op een patchbay, kan ik alles omgooien naar hartelust.

Ik heb toch besloten voorlopig met softwarematige inserts door te gaan ipv hw patchen
Heb dus weer een Focusrite Octopre erbij gekocht en daar fx via in/out aangesloten die ik dan via drag&drop overal in m'n mixer kan pleuren.
Scheelt de helft aan kabels en heeft mechanisch ook minder overgangen dan een patchbay

Is dat niet een heel prijzige patchbay op deze manier? En je sluit de fx dan aan op de mic-pre's?

FX direct op de alphalink en synths gedeeltelijk op pre's, werkt perfect. en ook recall op al je projecten, fysiek blijft namelijk alles hetzelfde aangesloten maar binnen je daw kan je overal slepen

ja, wat is prijzig, een bay met goede DB25 kabel héén en weer en goede TRS's naar alle gear zit je ook zo aan een paar honderd euro

Ik heb toch besloten voorlopig met softwarematige inserts door te gaan ipv hw patchen
Heb dus weer een Focusrite Octopre erbij gekocht en daar fx via in/out aangesloten die ik dan via drag&drop overal in m'n mixer kan pleuren.
Scheelt de helft aan kabels en heeft mechanisch ook minder overgangen dan een patchbay

Je hebt mechanisch minder overgangen, maar wel een extra AD/DA omzetting.
Ik denk dat dat laatste geluidskwaliteittechnisch meer degeneratief zal zijn dan het eerste.
Overigens denk ik wel dat beide opties geluidskwaliteittechnisch (mooi woord he :)) niet echt ingrijpend zijn.
Ik werk ook op de manier waar je nu voor gekozen hebt.

Ik zal niet zoveel ompatchen, de Orville op de aux geeft gekkigheid genoeg dacht ik zo :) en met de KSP8 op de adats van m'n Metric heb ik itb ook genoeg opties(4*stereo multifx dus op elke input voor de summer een blokje). Vind het juist fijn eindelijk weer "met de hand" wat fx erbij te kunnen draaien, heb dat echt gemist zo zonder mixer...

In theorie kan je een hoop met midicontrollers, in de praktijk kwam daar hier steeds maar niets van(lui en incompetent of een combinatie van die twee of toch echt gewoon lui :) )

ehm, ik heb het niet over controllers, ik heb het over het signaal pad van m'n analoge mixer en analoge FX

Octopre op de aux en dan de fx daarachter, en dan patch je itb?

Niet helemaal

RME Madi (64x I/O via fiber)
hierop zit SSL alphalink & Octo pre

dus 32 balanced kanalen I en 24 balanced kanalen O

op alles Inputs zitten m'n synths en outputs van de mixer en FX
alle outputs gaan naar de input v/d mixer en de inputs van de FX
in cubase is alles geconfigureerd als external instruments en FX
en kan ik ze qua routing net zo laden als een plugin

Maar heb je dan wel de fx op de aux-knoppen van de mixer? Het moet simpel hoor, in huize 154 :)

Ja dat bedoel ik dus, knopjes, vingers, mixer. Dat kan ook itb, of met een midicontroller, maar in de praktijk komt daar hier weinig van terecht. Knopjes, vingers, en anders blijft het maar links liggen en dat is zonde van zo'n Orville ;)

itb gebruik ik ze als inserts, en regel de gain op de unit zelf
wil ik hem over meerdere kanalen gebruik en dan pleur ik hem op een subgroup
FX sends gebruik ik ITB ook niet

Ik moet ze echt onder mn vingers hebben, anders gebruik ik ze niet. Zelfkennis...

dan is alles analoog houden i.d.d beter, hoef je ook niet in de daw mixer te wroeten
ik vind persoonlijk plug&play recall belangrijker, aantekeningen maken wanneer ik van projecten wissel en alles weer handmatig inregelen werkt voor mij dan weer niet zo erg goed meer

Ik doe maar wat joh, als ik aantekeningen ga maken van waar ik mee bezig ben sluiten ze me vast ergens langdurig geisoleerd op :) meer muzikant dan technicus vrees ik

Back