Programmeren: Korg Wavestation EX

Luxman

Ancient Member Sr. (René)
Hoi SF-leden en bezoekers,

Ik heb een KORG WAVESTATION EX en heb daarvoor een aantal nieuwe sounds gemaakt. Daarna tevens een 4-tal videos van het geheel gemaakt. Gewoon om te laten zien hoe ik die geluiden heb gemaakt en wat je met een Wavestation (ook in 2013) nog kunt doen. Het blijft een prachtige synth.

Hier zijn de videos:

en de laatste

Ik hoor graag jullie bevindingen. :baco::okdan:

Leuk initiatief :okdan:

Deze ga ik zeker bekijken, want van het programeren van mijn EX is er nog steeds niet zo van gekomen.

Edit:
Net bekeken en erg mooie sounds.
Alleen had ik begrepen (gehoopt) dat je in de video's zou laten zien HOE je ze gemaakt had.

Laatst gewijzigd:
Veel mensen zeggen dat een Wavestation erg moeilijk te programmeren is, maar eigenlijk is hij veel makkelijker dan welke rompler ooit. Je kunt kiezen tussen macro's voor elk type klank, en je kunt short-cuts programmeren voor bijna elke functie. De Wavestation is veel makkelijker dan elke X5, 01/W, M1, of welke andere digitale synth ooit, behalve de Roland JX-1 en de JD-800; maar de JD-800 is ook complex...

Vergeleken bij m'n dx7 is de wavestation ex heerlijk simpel. Daar heb ik zelf al meer sounds op geprogrammeerd dan op die dx

Grappig...zat ze net te beluisteren via Matrixsynth.com.

Goede sounds hoor! :okdan:

Ben zelf net al mijn sounds kwijt geraakt van mijn Wavestation AD. Batterij leeg.
Maar vind het niet heel erg. Goed excuus om weer eens een berg nieuwe sounds te maken.

dank je wel. Mijn batterij (CR2032) was ook aan vervanging too. Ik kreeg DIAG TEST WAVE te zien en wist dat het te laat was. Ik kon van voren af aan beginnen.

Veel mensen zeggen dat een Wavestation erg moeilijk te programmeren is, maar eigenlijk is hij veel makkelijker dan welke rompler ooit. Je kunt kiezen tussen macro's voor elk type klank, en je kunt short-cuts programmeren voor bijna elke functie. De Wavestation is veel makkelijker dan elke X5, 01/W, M1, of welke andere digitale synth ooit, behalve de Roland JX-1 en de JD-800; maar de JD-800 is ook complex...

Dank je wel. Spijker op zijn kop!! :okdan: Effe er voor gaan zitten en het valt reuze mee.

Jammer dat er geen meer geheugens in het RAM zitten.

Leuk initiatief :okdan:

Deze ga ik zeker bekijken, want van het programeren van mijn EX is er nog steeds niet zo van gekomen.

Edit:
Net bekeken en erg mooie sounds.
Alleen had ik begrepen (gehoopt) dat je in de video's zou laten zien HOE je ze gemaakt had.

Dank je wel. Ja misschien had dit beter geweest. Maar het idee van de video kwam een paar dagen later.

Ik ben het helemaal met je eens. Al beschouw ik de Wavestation niet als een rompler. :mega:

Ik vind de Wavestation ook geen rompler, al zitten er wel een paar samples uit de M/T serie in.

De logica is gewoon duidelijk. Je moet er even voor gaan zitten maar zodra je het door hebt, werkt het vlot. Het is vooral de fantasie je nodig hebt om interessante klanken te maken. De ene dag lukt dat beter dan de andere dag.

Wat ik vooral makkelijk vind is als je met 1 oscillator begint, dat de volgende oscillators automatisch gekopieerd worden. Bij een M, T of X moet je alles bij elke oscillator weer opnieuw doen.
Rompler of niet: de golfvormen zijn gesampled en komen veel overeen met die van M/T-serie en 01/W.
Met oa. de DWGS-golfvormen is bijna elke synthklank na te maken. Ik heb zelfs klanken van de Casio CZ-3000 en het Yamaha B35N orgel (op de chorus na) nagemaakt met de Wavestation.
Met de wavesquences kun je zelfs een begeleidingsautomaat maken, of repeterende mandoline-achtige klanken.

Back