Analoge Compressor en Culture vulture alternatieven/vraag.

Yes ik heb hem binnen! Vanavond ga ik er weer mee aan de slag. Ik pas hem voornamelijk toe op kicks/drums/etc. :)

Gefeliciteerd man! Ben benieuwd naar je bevindingen. Laat ff wat van je horen als je resultaten hebt!

Ik ben helemaal nieuw in de compressor wereld. Dus zal eerst het een en ander door moeten nemen voordat ik precies weet hoe ik hem moet gebruiken. Dus mochten jullie zinvolle links hebben: kom maar op!

Zit het zo te lezen over dat veel vintage bakken niet stereo zouden zijn, en als ze mono zijn, dat een geschikt paar vinden lastig is.

Kan het niet helpen om me af te vragen: Waarom niet 2x een gesplitte -stereotrack door dezelfde unit, en achteraf weer stereo maken??

Als een bak nu zoveel karakter heeft, zo zeldzaam is, zo vet is etc, laat je die toch niet liggen omdat die mono is? Begrijp het probleem niet zo.. je wilt die sound, of niet.
Tuurlijk begrijp ik het gemak wel van stereo, maar als een mono-vintage-bak niet als paar gebruikt kan worden vanwege de verschillen, houdt het dan gelijk op? Juist 2x mono door 1 machine zou beter stereo moeten maken dan een set, in mijn beleving / theorie.

Daarnaast, als zoiets het verschil zou maken tussen 2500,- enkele unit of 5000,- voor een paar.. nou, dat is snel verdiend dan, ik neem die mono wel en wacht met een 2500,- euro glimlach wel 2x de lengte vd track af, bij het bouncen.. of zeg ik nu iets raars??

Laatst gewijzigd:
1 - qua workflow kan je dan niks meer "realtime" alles moet dan eerst 2x door die bak heen
2- een stereo compressor heeft link opties om de mix in balans te houden en cohesie en potentiele fase problemen te voorkomen die je zou kunnen krijgen met een mono comp
Hoewel dual mono ook weer vaak gebruikt wordt op mixen die technisch 100% zijn en daardoor alleen nog maar groter gaan klinken

Helemaal mee eens Sander.
Ik heb zelf dan ook lak aan het verschil en gooi zonder gĂȘne een stereo signaal door twee jaren 40/50 buizenbakken.
Als het uit de klauwen loopt w.b.t. verschillen kan je er ook nog voor kiezen mid/side uit te sturen en 1 compressor voor mid en de andere voor side in te zetten en daarna de boel weer de decoden naar stereo signaal.
Dan heb je je verschil niet meer links rechts, maar voor achter zitten. Dat kan soms goed werken.

Maar in de praktijk vind het allemaal reuze meevallen met die verschillen.

Kanttekening:
Ik ben geen mastering engineer en houd me enkel bezit met het opname/mix proces. Dan luisteren dit soort dingen mijns inziens wel iets minder nauw.

Precies, verschillen, als je ze al hoort en/of eraan stoort, zijn vast wel te fixen.. en soms opzettelijk.

Het workflow-issue begrijp ik ook, het realtime is idd weg.. En je moet weer time-alignen enzo, het is wat meer moeite.
Het is persoonlijke afweging of dat je zoveel geld waard is (en dan weet je het nog niet zeker of een paartje werkt zoals je verwacht..)

Mee eens hoor, het zijn overwegingen, hoe het in de praktijk uitpakt en waar de prioriteit ligt is voor iedereen weer anders

Maakt het nog veel uit of je het materiaal mono of stereo de compressor in stuurt - als we het hebben over kicks?

Hoor jij verschil in mono of stereo op je mixer?
Veel van dit soort zaken zijn gewoon luisteren en beslissen, is geen "template" voor om maar eens een actueel woord te gebruiken :D

Op een mixer hoor ik heel duidelijk verschil tussen mono en stereo ja. Wat ik mij afvraag is of het signaal wat erin gaat (mono vs. stereo) invloed heeft het compressie gebeuren? Ik zit nu niet thuis waardoor ik het niet kan testen..

Iedere bak reageert daar weer anders op, nogmaals er is geen template met verwachte input geeft verwachte output
Is je kick ook stereo? Of hoor je gewoon het volume verschil tussen 2 mono kanalen hard L/R en 1 mono kanaal C

Iedere bak reageert daar weer anders op, nogmaals er is geen template met verwachte input geeft verwachte output
Is je kick ook stereo? Of hoor je gewoon het volume verschil tussen 2 mono kanalen hard L/R en 1 mono kanaal C

Kick is mono.

Maakt het nog veel uit of je het materiaal mono of stereo de compressor in stuurt - als we het hebben over kicks?

Als je een Phoenix hebt zou ik de kick door 1 kanaal van de phoenix gooien en het andere kanaal bewaren voor andere dingen (snare?).

Overigens: best wel opmerkelijk om je eerste schreden in compressorland meteen met een peperdure Phoenix te zetten :D

Je kan het beter in een keer goed doen toch? Ipv van met een compander of drawner of zo te gaan kloten, om er alsnog achter te komen dat je een niveau hoger wilt

nintendo-super-mario-bros-2-level-up-patch.jpg

Als je een Phoenix hebt zou ik de kick door 1 kanaal van de phoenix gooien en het andere kanaal bewaren voor andere dingen (snare?).

Overigens: best wel opmerkelijk om je eerste schreden in compressorland meteen met een peperdure Phoenix te zetten :D

Ik snap je opmerking volkomen! En is het verstandig om meteen een Phoenix te kopen? Ik denk het niet. Maar soms wil je iets heel erg graag. Wat ik vaak heb gemerkt is dat je door impulsieve aankopen hele coole dingen tegenkomt. Zo kwam ik ook de Culture Vulture tegen. Wat je niet bevalt verkoop je weer - veelal tegen dezelfde prijs. Helaas heb ik de Phoenix nieuw moeten kopen. Maar wat Raphie zegt: als je het doet, dan beter meteen goed.

Maar ik snap je wel hoor :D

Je hebt groot gelijk hoor!
Ik vind het eerder grappig dan stom ofzo.
Gewoon lekker doen als het kan.
Ik wil overigens ook wel een phoenix :D

Hey hey, sorry druk geweest.
Culture vulture staat hier een kachel te wezen, dan wel een veel gebruikte kachel.
Het zijn kwa compressors toch 2 dbx 160's geworden, misschien niet UBER high end,
maar een vriend van mij kende iemand die er 4 had die hij praktisch nooit gebruikte,
had zelf urei's en wat niet... Was makkelijk, en vond ze toch wel lekker klinken.
Waarschijnlijk ga ik alsnog meer kopen.. kan er niks aan doen, ben nooit tevree.
Combi is heerlijk in iedergeval. Die culture vulture is perfect wat ik wou hebben, heerlijk ding.
DBX's zijn ook lekker achter de sherman, en wat niet.. eigenlijk alles wel wat percussief is in iedergeval, en veel andere dingen.
Bedankt voor de hulp, maarja.. zal binnekort wel meer willen weer...

Back