Tube / Buizen versterking voor synth/keys/drumcomputer?

TS, wat verwacht je eigenlijk van een buizenversterker? heb je voorbeelden van geluiden, die duidelijk een 'buizengeluid' hebben? of heb je het van horen zeggen?

ik heb mensen regelmatig horen praten over een 'typisch buizensound' terwijl ze naar een volledig digitale productie zaten te luisteren...

mensen denken vaak dat als het 'warm' moet zijn het automatisch buizen moeten zijn :)
'warm' geluid kan ook door een goede mix te maken

mensen denken vaak dat als het 'warm' moet zijn het automatisch buizen moeten zijn :)
'warm' geluid kan ook door een goede mix te maken

is dit niet een kwestie van subtief of objectiviteit en dus niet te vergelijken?

een mix kan 'warm; zijn. een mens ook. dat gaat over subjectiviteit.
hoe iets overkomt, emotioneel gevoelsmatig

buizenwarmte is een concreet watneembaar effect.
buizen voegen (even)boventonen toe waardoor de klank 'vetter, voller, dikker en warmer wordt'.

en dat laatste is waar dit topic over gaat dacht ik

over warmte gesproken:

zat er maar een hittegolfvorm op mijn synth. dat moet pas warm zijn! :mexico:

een goed ingestelde buis, die niet vervormt, gaat echt geen hond horen.

de warmte van buizen komt voornamelijk omdat zij verhit worden door ene gloeidraad, waardoor het ding fysiek warm wordt.

maar ik kan je verzekeren dat er echt niemand is die een blinde a-b test met een goeie buizen preamp en een transistor exemplaar gaat redden.

:mega:

buizenwarmte is een concreet watneembaar effect.
buizen voegen (even)boventonen toe waardoor de klank 'vetter, voller, dikker en warmer wordt'.

heb je dit ergens gelezen? ik zie dat je dit in meerdere topics hier op SF schrijft.

zelf heb ik hier enkele 'echte' buizen spulletjes staan. als ik ze gebruik op een bepaald signaal (los geluid, mix) dan hoor je echt geen 'vetter, voller, dikker en warmer' geluid.

neem nou de UA / Drip 175b compressor hier.
drie buizen (6bc8, 12ax7, 12bh7) en drie trafo's in het signaalpad.
de meetbare vervorming die wordt toegevoegd is minimaal, en tig keer minder dan bij een willekeurig solid-state effect apparaat.

heb je dit ergens gelezen? ik zie dat je dit in meerdere topics hier op SF schrijft.

zelf heb ik hier enkele 'echte' buizen spulletjes staan. als ik ze gebruik op een bepaald signaal (los geluid, mix) dan hoor je echt geen 'vetter, voller, dikker en warmer' geluid.

neem nou de UA / Drip 175b compressor hier.
drie buizen (6bc8, 12ax7, 12bh7) en drie trafo's in het signaalpad.
de meetbare vervorming die wordt toegevoegd is minimaal, en tig keer minder dan bij een willekeurig solid-state effect apparaat.

Ik heb het idee dat het em meer in de (mogelijke) oversturing van die dingen zit, waardoor soms de perceptie ontstaat dat het "warm" is. Net als tape compressie?

elke klankverandering wat te duidelijk op de voorgrond treed is een effect.
zoals zware phaser of heftige distortion.
buizengeluid gaat denk ik in eerste instantie over een subtiele kwaliteitsverandering van de totaalklank.
en ik heb het zeker waargenomen. (zonder LSD!)

het einge wat ik zeg is dat buizen even-boventonen toevoegd. ik zeg niet dat het een zeer duidelijk waarneembaar effect is. en even boventonen maken als subtiele toevoeging het geluid dikker en warmer/voller.
oneven boventonen maken het geluid ook voller maar op een minder mildere manier

volgends mij kan per definitie elk appparaat wat met klasse A blablabla dure componenten het geluid dikker voller warmer maakt (Neve en al die andere dure spullen) alleen maar werken doordat het boventonen toevoegt. en even boventonen zijn dan toch echt wenselijk.

je kan geluid niet voller maken zonder er iets aan toe tevoegen van harmonischen. buizen zouden dat ook doen volgens alle boekjes.

Laatst gewijzigd:
"muzikant met een bovengemiddeld EQ"
Laatst gewijzigd door MarsMusica; Gisteren om 22:17 Reden: reden van aanpasing: een paar grote fouten!!!!!!!!!!!!!!!

ja, ja. :P Net te weinig 8o) :okdan:

Alle welles nietes verhalen daargelaten....Ik zou eens de Electro Harmonix Tube EQ checken

Daaaaaammmmnnn!!! dat hoor je echt wel

tube-eq.jpg

Ik heb ook de Black Finger maar die Tube EQ is intenser, er is ook nog een Pre amp in deze serie maar die heb ik niet gechecked

Alle welles nietes verhalen daargelaten....Ik zou eens de Electro Harmonix Tube EQ checken

Daaaaaammmmnnn!!! dat hoor je echt wel

tube-eq.jpg

Ik heb ook de Black Finger maar die Tube EQ is intenser, er is ook nog een Pre amp in deze serie maar die heb ik niet gechecked

ja, ik heb de EHX LPB2tube stereo tube preamp en inderdaad hoor je die wel degelijk.

volgens is er een misverstand over hoeveel daadwerkelijk effect je zou moeten horen.
een buis, maar ook een travo of een analoog circuit kan boventonen toevoegen aan een audio signaal zodat het op een subtiele niet-storende en verreikende wijze het signaal vooller dikker warmer maakt.

als je buis echt duidelijk wilt horen als effect dan kom je in de buurt van distortion/overdrive en dat is weer iets anders.

"muzikant met een bovengemiddeld EQ"
Laatst gewijzigd door MarsMusica; Gisteren om 22:17 Reden: reden van aanpasing: een paar grote fouten!!!!!!!!!!!!!!!

ja, ja. :P Net te weinig 8o) :okdan:

wat heeft EQ te maken met buizengeluid?

Back