Roland system 100 met doepfer mcv4 probleem

19vierentachtig

Ouwe rot
Heeft iemand ervaring met een Roland System 100 in combo met een doepfer mcv4.
ik krijg het maar niet lekker draaiend.

Het probleem is dat als ik de Roland System 100 101 aanstuur via de mcv4 dat ik allemaal lange noten krijg (alsof de release helemaal open staat.

Als je een CV/Gate synth of modular synth wil bedienen met een MCV4 prik je de 1ste CV van de MVC4 in de pitch van de oscillator. Het signaal van de oscillator stuur je naar de VCA (is de versterker) en deze wordt bedient door een envelop (in goed nederlands "omhullende"). De uitgang van een envelop stuur in in de CV ingang van de VCA.
De gate uitgang van de MVC4 prik je in de gate/trigger in van de envelop en als alles goed is moet je nu een geluid horen wat uiteindelijk stopt.

Het kan zijn dat je een aantal knoppen even goed moet afstellen maar dit isn principe hoe het werkt.

sorry met 1-2 bedoel ik de MCV4 (heeft 3 outs , namelijk; 1. Gate, 2. CV1/2, 3. CV 3/4)
Hij zit dus nu vanuit de CV1/2 aar de CV in vd Roland System 100 (model 101)

Ik kan hem dus ook aansturen via Cubase...keurig iets inspelen en dat terugspelen, alleen klinken de noten dus door tot de volgende noot ingespeelt staat. alsof er dus lange noten ingetekend staan zeg maar.
Er zit geen gate in op de Roland , alleen CV in Out en Trigger In Out

Van wat ik me herinner werd die terminologie nogal eens op verwarrende wijze gebruikt.

Wanneer ik het toch mis heb misschien deze pagina maar even gaan aanpaseen: http://en.wikipedia.org/wiki/CV/Gate

Daaruit:
# Gate (sometimes called Trigger) indicates when a note should start, a pulse that is used to trigger an event, typically an ADSR envelope. In the case of triggering a drum machine, a clock signal or LFO square wave could be employed to signal the next beat (or rest).

Ofwel, Trigger kan een ADSR triggeren.

Een SH-5 bijv. heeft ook Keyb. Volt. (CV) en Trig. Geen Gate vermelding op te bekennen. Maar het is wel een Gate, met de naam Trig.

Laatst gewijzigd:
Ja dat klopt maar eigenlijk geen ADSR maar een AR of AD. Het sustain gedeelte is afhankelijk van een doorlopend stuursignaal wat omhoog blijft staan zolang je de toets ingedrukt houdt. In dit geval moet je echt een gate signaal gebruiken.

Als je een trigger signaal gebruikt dan kun je dus geen sustain hebben.

Ik ga binnenkort een cursus geven over modulaire synthesizers en hoe je deze in een moderne studio kunt gebruiken. Dit komt ook aan bod.

dank voor de reacties, hele duidelijk uitleg.
I ga ff verder pielen, en laat het weten als het gelukt is.

nogmaals hartelijk dank voor de reacties....geweldig

bij mij doet hij het prima, de mcv4 in combinatie met de sh5, en vroeger ook met de sys100 en de sys 100m.
dus..
stopt ie als je de toets induwt?

Laatst gewijzigd:
@fourier er zit idd een ext gate op...bij de envelope generator.
Zodra ik de gate out vd MCV4 hierin prik, dan kan ik idd de release controllen.
Het lijkt er dan wel op dat de sustain het dan niet doet overigens.
Maar ik ben iig geholpen , dus tnx

Sustain gaat is het best hoorbaar bij lange gate/note lengtes....

Je zou zoek kunnen gaan naar de user manual van de System 100, is wel te vinden op het net. In de manual wordt de werking van de System 100 en basale synthese bijna op kleuterniveau uitgelegd, erg verhelderend.
De system 100 heeft een flink gate niveau nodig (iets van 15V geloof ik). Gate is hetzelfde als de tijd waarin een toets ingedrukt wordt. Gate start de ADS envelope, als de het gate signaal korter is dan de lengte van de attack dan heeft de decay geen effect, als -ie korter duurt dan de lengte van attack en decay samen dan heeft de sustain geen effect. In beide gevallen hoor je dan gelijk de release tijd volgen = uitsterven van klank nadat je de toets losgelaten hebt.
Een trigger is een korte puls, die kan wel de AD +R laten doorlopen maar dat is alleen bij envelope generators waarbij dat specifiek mogelijk is gemaakt. Vaak wordt een trigger puls gebruikt om een sequencer een stapje verder te laten gaan, of de hele riedel af te laten spelem.

sys 100 loopt gewoon op de doepfer mcv4 qua triggersterkte
zet attack en decay op 0 , release ook, sustain op 10 en druk op een toets van je midikeyboard.
aansluiten via de achterkant via " computer in "
?wat hoor je ?
moet lukken
( anders eventueel de mcv resetten, en is de voeding orgineel)
en nogmaals: waar zit welke stekker precies in ? zowel in de mcv alsook in de sys100 ? en let op stereo of monoplug etc
handleiding is inderdaad erg leuk vooral als het begrip ADSR je nog weinig of niets zou zeggen

Mogelijk is het een midi setting :
zulke converters hebben somtijds een setting om een keuze te maken tussen het ontvangen van de note-off ofwel note-on met velocity 0 (beiden kunnen dienen als een noot-uit commando). Als er via midi de note-off wordt uitgezonden en de MCV4 staat op de note-on met velocity 0 'acceptatie', dan kan je net hetzelfde probleem krijgen zoals je beschrijft. Dus...

@fourier er zit idd een ext gate op...bij de envelope generator.
Zodra ik de gate out vd MCV4 hierin prik, dan kan ik idd de release controllen.
Het lijkt er dan wel op dat de sustain het dan niet doet overigens.
Maar ik ben iig geholpen , dus tnx

De release ontstaat zodra er geen signaal meer naar de envelop gaat (= 0 volt)...maw dus als je de toets los laat. De sustain is de periode dat je de toets ingedrukt houdt.

Even voor de duidelijkheid...doe het volgende:

Sluit de MCV4 aan: CV1 naar pitch osc en Gate naar ext Gate Env

zet de Attack op 0
zet de Decay op 25%
zet de Sustain op 0
zet de Release op 0

Als je nu een (midi) toets indrukt hoor je een korte toon.

Als je nu de sustain op 100% zet en je nu een toets indrukt met je een aanhoudende toon horen. Als je de toets loslaat is het geluid meteen weg.

Door de release op ± 40% te zetten hoor je, na het aanslaan van een toets en het loslaten, de klank langzaam uitsterven.

Hoop dat het duidelijk is voor je! :D

Back