midas venice-f gebruikers?

Ik weet het niet helemaal precies. Hij is hier op visite geweest in Doornroosje. Ik dacht toen ook dat we alle sporen direct op konden nemen, maar volgens een free-lancer hiero ging dat niet, en kon je alleen de mix bussen recorden. Heb me er verder niet meer in verdiept.., kan me dus ook vergissen.

Ik weet het niet helemaal precies. Hij is hier op visite geweest in Doornroosje. Ik dacht toen ook dat we alle sporen direct op konden nemen, maar volgens een free-lancer hiero ging dat niet, en kon je alleen de mix bussen recorden. Heb me er verder niet meer in verdiept.., kan me dus ook vergissen.

huh. heb je het nu over de R16 of de Midas? Want de Zed heeft geen bussen, en de kanalen die vanuit je DAW op individuele kanalen binnenkomen kun je natuurlijk ook samen via de main out weer opnemen.

dus je moet eerst vanuit je daw alles naar de main sturen voordat het soor je outboard kan?
bij die venice-f heb je groepen idd dus ik neem aan dat je ook group inserts hebt. het gaat mij er puur om dat ik alles door een main insert kan halen, ik krijg nu sterk het gevoel dat de zedr gaat afvalleb puur omdat bepaalde dingen niet mogelijk zijn, dat wordt sparen voor een 24 ch venice f

dus je moet eerst vanuit je daw alles naar de main sturen voordat het soor je outboard kan?
bij die venice-f heb je groepen idd dus ik neem aan dat je ook group inserts hebt. het gaat mij er puur om dat ik alles door een main insert kan halen, ik krijg nu sterk het gevoel dat de zedr gaat afvalleb puur omdat bepaalde dingen niet mogelijk zijn, dat wordt sparen voor een 24 ch venice f

Maar dat moet toch altijd? of je moet het routen naar een bus met een andere mixer maar het principe blijft hetzelfde. Maar het idee blijft volgens mij toch dat je toch vaker eerst individuele kanalen tracked, in je DAW gooit, en dan afmixt weer op te ZED, en dat alles opneemt via de main out.

ik wil juist mijn bassdrum of synth meteen door mijn fx halen of een vocal meteen door een processor, later wil ik alleen maar een beetje eq-en. het idee van eerst alles gewoon in de computer opnemen dat bevalt me niet, ik wil juist ook van tevoren alles kunnen doen met het geluid.

@ Devon-Miles: Een mix maken op 16 kanalen van de zed en deze in Ableton als 2 sporen opnemen kan, dat mag duidelijk zijn.
'k Ben er sinds kort achter dat je ook gewoon je Ableton masters kan afspelen op de masters zonder deze op te nemen.. je kunt de Ableton masters ook naar bv. kanaal 15 en 16 routen en ze dan met alle andere kanalen tegelijk opnemen :)
De masters zijn dus gewoon 2 kanalen die evenals de 16 kanalen individueel kunnen opgenomen worden en je kunt selecteren als recording source

Of de inserts ook werken opgenomen worden weet ik nog niet, volgens het schema dus wel maar iemand zou dat even moeten bevestigen.
Dan zou je dus alle kanalen van MPC en synths dus samen met Ableton of zonder Ableton kunnen opnemen.
De Zed is voor deze werkwijze wel een hele luxe oplossing.. Juist als het je gaat om slechts een mixdown van je masters incl. de FX chain die op je masters geinsert zijn is zou je dit ook met een mixer zonder firewire kunnen doen maar natuurlijk kan het wel met de Zed.
Je zou met een goeie mixer+ uitgebreide geluidskaart hetgeen kunnen doen en dan via de subs bv e.e.a. kunnen routen naar je ableton in.

Normaal gaat je mixer main out naar je DAW return
Je DAW main mix (dus wat je op je daw wilt opnemen wat uit de mixbus van je hardware mixer komt) laat je voor monitoring normaal gesproken op je mixer binnennkomen via een TAPE RETURN of EXT IN.
dit om de simpele reden om feedback loops te voorkomen, je kan dan namelijk realtime luisteren

Normaal gaat je mixer main out naar je DAW return
Je DAW main mix (dus wat je op je daw wilt opnemen wat uit de mixbus van je hardware mixer komt) laat je voor monitoring normaal gesproken op je mixer binnennkomen via een TAPE RETURN of EXT IN.
dit om de simpele reden om feedback loops te voorkomen, je kan dan namelijk realtime luisteren

Ah. daar dient dat voor :D
Just kidding natuurlijk, je kunt ook gewoon monitoring binnen ableton of zelfs je geluidskaart uitschakelen. Want wat er ingaat en ik dus via mijn mixer-monitoring moet hetzelfde klinken als wat mijn DAW opneemt. Enig voordeel wat ik wel zie is dat je clipping wat in de gaten kan houden, maar als dat tijdens een live mixdown gebeurt ben je toch al de sjaak. Of zie ik wat over het hoofd.

En dat je de Live master naar de ZED master kan sturen, leuk, maar via normale kanalen werkt het toch ook. Dus tenzij je kanalen tekort komt zie ik het voordeel daarvan ook niet.

Wat je over het hoofd ziet is dat je daw mixer en inputs / outputs 1x instelt
En je dan dmv van de EXT IN op je mixer A/B kan switchen tussen je fysieke mixer main output én de volgende stap, deze mix in je daw door de DAW main mix bus, met limiter dithering etc (dus wat je fysiek print naar disk) 1 knopje, op je mixer, nooit meer verder wat in je DAW hoeven te kloten
Ik heb vorige week een stukje geschreven over nadenken over workflow en het signaalpad volgen
Dit goed intergreren en instellen is elementair, één knopje ;)

wat wel cool is is dat je je hele track in ableton gewoon in losse sporen weer analoog over je tafel kunt mixen maar als het goed is heb je je audio al vrij goed en bewust opgenomen dus de mix zal niet al teveel afwijken, alhoewel je dan wel weer met effecten en outboard kan spelen. maar mijn issue blijft gewoon hoe dat werkt met je stereo processors die je op je main inserts hebt zitten. ik lees toch ook weer over die venice-f dat het meer live tafels zijn, ook goed te gebruiken in de studio maar toch ook weer eigenaardigheden heeft. wat raphie zei, je moet je goed bedenken wat je precies wil... ik weet dat wel alleen zou ik toch echt een keer iets moeten uitproberen in een winkel ofzo

@ Devon-Miles: Een mix maken op 16 kanalen van de zed en deze in Ableton als 2 sporen opnemen kan, dat mag duidelijk zijn.
'k Ben er sinds kort achter dat je ook gewoon je Ableton masters kan afspelen op de masters zonder deze op te nemen.. je kunt de Ableton masters ook naar bv. kanaal 15 en 16 routen en ze dan met alle andere kanalen tegelijk opnemen :)
De masters zijn dus gewoon 2 kanalen die evenals de 16 kanalen individueel kunnen opgenomen worden en je kunt selecteren als recording source

Of de inserts ook werken opgenomen worden weet ik nog niet, volgens het schema dus wel maar iemand zou dat even moeten bevestigen.
Dan zou je dus alle kanalen van MPC en synths dus samen met Ableton of zonder Ableton kunnen opnemen.
De Zed is voor deze werkwijze wel een hele luxe oplossing.. Juist als het je gaat om slechts een mixdown van je masters incl. de FX chain die op je masters geinsert zijn is zou je dit ook met een mixer zonder firewire kunnen doen maar natuurlijk kan het wel met de Zed.
Je zou met een goeie mixer+ uitgebreide geluidskaart hetgeen kunnen doen en dan via de subs bv e.e.a. kunnen routen naar je ableton in.

elke channel insert zou gewoon mee op te nemen zijn dat lijkt me vrij normaal, maar routing naar een stereo processor, op een aux gooien? ook dat klinkt weer anders dan op een insert toch? verwarrend allemaal.

elke channel insert zou gewoon mee op te nemen zijn dat lijkt me vrij normaal, maar routing naar een stereo processor, op een aux gooien? ook dat klinkt weer anders dan op een insert toch? verwarrend allemaal.

Het signaal aftappen via een aux is natuurlijk niet de manier.. dan mix je droog en bewerkt sigaal met elkaar.. tenzij je een pre-fader aux neemt.. maar dat lijkt me ook niet echt de manier..
Je wilt sowieso wat je uit je masters hoort natuurlijk in je DAW opgenomen krijgen... :)

Als ik het schema mag geloven wordt het signaal van de masters via de inserts dus weer direct naar de firewire teruggestuurd op 2 losse kanalen.. het lijkt me logisch dat dit het signaal is wat opgenomen wordt.
Helaas beschik ik niet (meer) over een setje insert kabels.. maar we zouden een keer wat kunnen afspreken dat ik een keer langskom om es te testen.. kom redelijk vaak in A'dam ;) Stuur maar ff PBtje anders :mega:

Natuurlijk had ik nog ergens een mini-jack naar 2 x tulp.. en dat is met de nodige verloopjes ook een insertkabel :okdan:

Als ik het signaal op de masterout van de Zed onderbreek via insert.. is dit alleen effectief op de masters-out van de tafel zelf.. maar heeft geen effect op het mastersignaal wat via de firewire masters van de Zed in je DAW komt.. maar...
Je kan wel de 2 track outs gebruiken... deze zitten achter de inserts en kun je op 2 losse kanelen van de Zed aansluiten.
Deze kanalen kun je dan uit zetten om lus te voorkomen maar kun je dan nog wel je DAW binnenhalen als losse kanalen..

Laatst gewijzigd:
heb je zelf een zed-r dan? dat wist ik niet? ik zit echt te twijfelen tussen een zed-r en een midas-f maar van de laatste bevallen de stereo kanalen mij niet, zed-r lijkt een goede oplossing, goede eq maar midas heeft gewoon meer, ook qua eq aleen zal ik dan voor een 24 kanaals moeten gaan.

als je hem inderdaad hebt, wil ik dat zeker weleens testen.
die midas heeft dat ook als je de main insert gebruikt heeft dat geen effect op je opname wel op je monitors, ik snap dat niet. maar ga je via bussen werken dan kun je geloof ik wel iets inserten op een bus en dan de mono kanalen routen naar een bus en zo je outboard gebruiken.

ik snap echt niet waarom dat zo omslachtig moet zijn.. wat ik wil is toch iets heel simpels (zed-r zou ook gewoon als li ne tafel gebruikt kunnen worden zegt het, venice-f same maar dat is toch ook weer een live tafel)

het routing principe wat je beoogd lukt denk ik niet. als de output van je daw de mixer in komt dan zit die al net voor de masterfader L R, als je dan nog eens die kanalen op 15 en 16 wilt eqen dan word dat heel moeilijk. je kan de masterfader niet twee keer gebruiken. ik heb ook het idee dat deze mixer ook geen direct outs heeft. wel aux mono out en stereo in of zie ik dat verkeerd.

Ehm.. Zed.. Laat ik het zo zeggen ik beschik erover ;)

Maar eh.. never mind.. heb nog ff getest.. De inserts hebben wel effect op het Mastergeluid wat de DAW binnenkomt.. :okdan: had verkeerde source voor recording geselecteerd :erm: :stupid

Anyway.. ken zelf de Midas niet.. maar zoals Raphie al aangaf.. alleen 16bit audio is een beetje jammer... + de Zed heeft echt een supermooie en uitgebreidere EQ.. niet alleen de stereokanalen
Jammer dat je geen subgroupen kan maken en zo dingen los naar binnen kan halen maar dat is dan de enige min.

Om es wat te testen.. stuur maar ff 'n PB..

het routing principe wat je beoogd lukt denk ik niet. als de output van je daw de mixer in komt dan zit die al net voor de masterfader L R, als je dan nog eens die kanalen op 15 en 16 wilt eqen dan word dat heel moeilijk. je kan de masterfader niet twee keer gebruiken. ik heb ook het idee dat deze mixer ook geen direct outs heeft

Ik volg em niet helemaal maar de inputs 1-16 kun je of via firewire of via line-ingangen naar de masters routen en als het moet ook weer los per kanaal of via de mix op de masters binnenhalen.
De outputs indentificeren zich als 1 tot 16 + main L/R en de inputs van DAW naar ZED idem dito
Alleen de Main outs om je DAW te monitoren worden niet opgenomen.. maar deze zou je dus in theorie naar 15+16 kunnen routen en samen met de andere 14 kanalen weer kunnen opnemen via de Main outs als een stereo mix :)

de eq van de midas is trouwens wel uitgebreider, hij heeft 2 functies per knop en Q's bandwidth, de a&h heeft 8 eq knoppen, de midas 10

de eq van de midas is trouwens wel uitgebreider, hij heeft 2 functies per knop en Q's bandwidth, de a&h heeft 8 eq knoppen, de midas 10

Idd.. je hebt gelijk.. 'k dacht dat het alleen dubbele mid met sweep was maar er zit achter elke gain een nog 'n frequentie instelling + plus 2 losse pots voor de Q van de 2 mids.. da's wel weer heel lux dan :mega:

'k Heb ook nog even lopen zoeken maar kan eigenlijk nergens concreet de bevestiging vinden dat de firewirekaart 16 bit audio verzend
@ Raphie: waar had jij dat gelezen?

Er is wel een U versie die een dubbele mid +sweep heeft en 24 bit audio met 8 in en 8 out over USB interface kan zenden.. :)

Ben er op de Zed nu achter dat helaas de digitale Daw masters die je daarop monitored gewoon worden meegenomen in de opname als je de main masters opneemt.
Dus bijvoorbeeld.. een drumkit uitversterken op 8 kanalen en tegelijk via de master opnemen.. clickje en nog wat partijtjes uit je DAW op de masters en rammen maar.
Zit die click en de rest van de DAW ook in je opname..:( dan kun je niks meer met die drumbeat natuurlijk.

Een paar subgroupen waardoor je e.e.a. op te nemen zou kunnen routen was mooi geweest.
Natuurlijk biedt de extra ADAT wel mogelijkheden maar vind het wel een gemiste kans van de Zed.

Ik volg em niet helemaal maar de inputs 1-16 kun je of via firewire of via line-ingangen naar de masters routen en als het moet ook weer los per kanaal of via de mix op de masters binnenhalen.
De outputs indentificeren zich als 1 tot 16 + main L/R en de inputs van DAW naar ZED idem dito
Alleen de Main outs om je DAW te monitoren worden niet opgenomen.. maar deze zou je dus in theorie naar 15+16 kunnen routen en samen met de andere 14 kanalen weer kunnen opnemen via de Main outs als een stereo mix :)

weet je zeker dat je de inkomende data naar je 16 track ingangen (bijvoorbeeld voor eq en aux)kan sturen. want het staat dan wel wat verkeerd in het schema. nu denk ik dat je ze alleen nog kan corrigeren met insert en de main L/R out.

Back