Ensoniq displays

TRANZIT

Ingeburgerd
Ik heb een Ensoniq ESQ 1 en een EPS 16+, beide in mint condition alleen zijn de displays niet goed meer, weet iemand een adres waar ik die tegen een redelijke vergoeding kan laten repareren of vervangen?

http://www.thesoniq.com/ is voor zover ik weet de enige site waar je nog aan onderdelen kan komen. repareren is soms mogelijk, wat bedoel je met 'niet goed meer'?

http://www.thesoniq.com/ is voor zover ik weet de enige site waar je nog aan onderdelen kan komen. repareren is soms mogelijk, wat bedoel je met 'niet goed meer'?

Op het verkoop lijstje staan geen ESQ-1 display's, dus die verkopen ze niet (meer).
Denk dat het moeilijk wordt (een donor ESQ-1 zoeken is denk ik het goedkoopste alternatief en eenvoudig om te wisselen) en ook een dure grap :eureka:
Blijft wel één van mijn favoriete synths, ben blij dat ik een MINT exemplaar heb met 2 cardridges.

Ga je niet meer 123 vinden. Er zal een ander exemplaar opgeofferd moeten worden voor deze onderdelen.
Hopen dat je wat op eBay tegen komt. Houd wel rekening met aso hoge prijzen.

PB Cybermaxx even, hij repareert displays aan de lopende band.

Deze display's zijn onmogelijk te repareren. Het is het zelfde als er een lamp door brand. er zitten allemaal hele dunne verbindingen in wat vrijwel niet te repareren is. Een vervangend display is niet zomaar te koop omdat de originele display's met special tekst zijn gemaakt voor deze machines en er is geen enkele support meer voor Ensoniq onderdelen. Het lullige is dat de Display's de meest zeldzame onderdelen zijn van de Ensoniq apparatuur en de rest nog wel redelijk te krijgen is bij de elektra boer.

Er zijn 2 opties, een defecte Ensoniq scoren met een goed display of toevallig iemand die er 1 heeft liggen of er moet een handige Harry zijn die er een mooi digitaal display in kan bouwen. In beide gevallen kost het je veel geld ( kan zo dik 100€ worden als je alles zelf vervangt) en voor de EPS16 zal het echt niet de moeite waard zijn gezien deze nog in goede staat voor een redelijke prijs te krijgen zijn, de ESQ zou het de moeite waard zijn maar alsnog nog..............

Wat ik je wel kan vertellen als er 1 of 2 tekens uit je display verdwijnen dan vallen er in de loop van de tijd meer tekens weg.

Wat ik al eerder heb gemeld; houd Ebay in de gaten en hopen dat je een display bord kan scoren voor een leuk bedrag. EPS,EPS16 en ASR10 displays werken allemaal het zelfde alleen als je een display uit de ASR in de EPS 16 gaan solderen houd er rekening meer dat wat modificeren dat alles passend word want er zit hoogte verschil in. Het ASR10 paarse digitale display kan niet zomaar overgezet worden.

Misschien heeft Rainer Buchty nog wat onderdelen in de aanbieding.
Kijk maar eens op http://www.buchty.net/ensoniq/

Die NEC VFD's staan nog onder z'n shop artikelen : NEC FIP80BSR 2x40 char / 14 Segment VFD // 89 euro .

Mocht hij deze niet meer hebben zou je iemand moeten zoeken die met microcontrollers overweg kan . Die Ensoniq VFD's worden zie ik met 9 datalijnen op een eenvoudige manier aangestuurd. Als je dan de microcontroller de vertaalslag laat doen van ensoniq protocol naar modern display protocol kun je éénder welk 40X2 character display aansturen.

Maar Rainer weet daar vast en zeker wel meer over te vertellen als ik z'n site zo even lees ...

Back