Wat is de hardware equivalent van deze VST

EMU10K1

Ingeburgerd
Hij onderscheidt zich van andere VST-synths vanwege de super-wave die er in zit, je kan dus 14 saws tegelijkertijd laten horen. Ik was nu benieuwt met welke hardware synthesizer hij te vergelijken was
(hij is trouwens gratis)

screenshot_p8.jpg

Hij onderscheidt zich van andere VST-synths vanwege de super-wave die er in zit, je kan dus 14 saws tegelijkertijd laten horen. Ik was nu benieuwt met welke hardware synthesizer hij te vergelijken was
(hij is trouwens gratis)
Geen vergelijk in feite maar een NM G2 kan dat ... alleen, wat moet je daarmee : 14 saws tegelijkertijd ???
Gebruik dan ineens een goede chorus hé. :D

Nord Modular G2? Ja maar die kan zo'n beetje alles :)

Als ik iets fout doe hoor ik het graag maar ik kan dus net zo goed een normale synth door een chorus halen?

JP8000/8080 idd, volgens mij deden de makers daar ook niet geheimzinnig over.

Nord Modular G2? Ja maar die kan zo'n beetje alles :)
De JP8000/8080 had er maar 7 in de originele supersaw-oscillator zitten; om dat te verdubbelen moet je of multitracken of 2 parts stapelen.

Als ik iets fout doe hoor ik het graag maar ik kan dus net zo goed een normale synth door een chorus halen?

Nee, het supersaw-effect is niet hetzelfde als een chorus.

Bij het lichtelijk ontstemmen van twee oscillators ontstaat er een zwevend effect; het geluid heeft beweging. Vergelijk dit met twee mensen die rondjes lopen - als de tweede net iets sneller loopt haalt hij op een gegeven moment de eerste weer in (hij heeft dan een rondje extra gelopen, maar voor geluidsgolven is het geen wedstrijd).

Echter, voor 6 stemmen had je dan 6 x 2 = 12 oscillators nodig. Een Juno-60 was een stuk goedkoper dan een Jupiter 8 - daar zaten maar 6 aparte oscillators in ipv 2 x 8 = 16. Om toch dat zwevend effect te krijgen werd er chorus ingebouwd. Maarrr - dit is niet gelijk aan 2 aparte oscillators hebben; met 2 aparte oscillators kun je veel verder ontstemmen dan bij een chorus mogelijk is, en zaken zoals oscillator sync zijn ook niet mogelijk met een chorus.

Het is wel een van de beste uitvindingen die Roland ooit heeft gedaan; chorus op de Juno-60 voegt ook iets 3D-achtigs toe aan het geluid wat je met 2 gewone aparte oscillators niet echt kreeg en het kan heel mooi klinken. Zo werd ook op de JX3P en JX8P chorus toegevoegd, en die synthesizers hebben -wel- 2 oscillators per stem.

Terug naar de JP8000: bij de supersaw wordt er een oscillator-model gemaakt dat 7 losse oscillators ten opzichte van elkaar onstemt. Bij "model" moet je je iets voorstellen dat in feite de wiskundige formule gebruikt om de geluidsgolf te maken. Doordat het aantal oscillators vast is en het gedrag voorspelbaar blijft (binnen het model) blijf je evengoed de polyfonie houden. De Virus TI heeft het Hypersaw model (schaamteloos van de JP gekopieerd, en waarom niet) waarbij je 9 zaagtanden (of blokgolven) simultaan hebt zonder polyfonie te verliezen (in theorie: in de praktijk is polyfonie afhankelijk van het CPU-gebruik).

Bij synthesizers zonder dit model moet je zgn. unison gebruiken om hetzelfde te bereiken - bij het indrukken van 1 toets worden er meerdere stemmen tegelijkertijd afgespeeld die net wat ten opzichte van elkaar ontstemd zijn. Bij een Prophet 5 (een rasechte analoge bak) 5 tegelijk. Helaas is dat ook precies het maximaal aantal stemmen wat tegelijkertijd kan klinken, dus heb je je vette superzaag wel - maar kun je maar 1 noot tegelijk spelen.

Op een Nord G2 kun je zoveel oscillators als dat de machine aankan tegelijk laten spelen, maar dan houd je ook vaak maar 1 noot over. Je sleurt en pleurt ze dan in de editor, routeert de outputs naar een mixer, en klaar.

Belangrijkste punt: meer klinkt niet perse beter.

Dus, tl,dr; heeft een synth geen supersaw, gebruik dan unison; heeft een synth geen unison, stapel dan meerdere timbres op elkaar en ontstem deze; is de synth niet multitimbraal, neem dan meerdere takes achter elkaar op (met net iets verdraaide stemmingen) en leg ze over elkaar. Unison faken met een soort chorus is niet zo overtuigend.

...
Terug naar de JP8000: bij de supersaw wordt er een oscillator-model gemaakt dat 7 losse oscillators ten opzichte van elkaar onstemt.
...
Belangrijkste punt: meer klinkt niet perse beter.
Hoe klinkt het dan juist ?
Heb je een wav van een onbewerkte supersaw (met gesyncroniseerde oscillators liefst) ?
Ik heb al een aantal supersaw's gehoord maar één met 7 of 14 oscillators, hmm. :?

tussendoor, weet iemand wat de lock button betekent?
in het plaatje uit de 1e post zie je hem bij filter 2.

Laatst gewijzigd:
tussendoor, weet iemand wat de lock button betekent?
in het plaatje uit de 1e post zie je hem bij filter 2.
Ik heb die VST niet maar hoogstwaarschijnlijk is dat on/off van de keyboard-tracking : 'het meelopen met de toonhoogte v.h. klavier'.
Hoewel die KF ook weer op keyboard follow kan slaan... dan zou het dus ook mogelijk een verbinden met de eerste filter kunnen zijn. (Allicht makkelijk te achterhalen als je de VST bezit.)

P.s. die geluiden zijn geen wav's van een onbewerkte supersaw (met gesyncroniseerde oscillators).

Hoe klinkt het dan juist ?

Er is geen "juist". Je kunt natuurlijk proberen 537 zaagtanden op elkaar te stapelen en die ontstemmen, maar ik zei dat dat dus niet perse beter hoeft te klinken. Op een gegeven moment is het niet meer mooi en krijg je gewoon dichtgesmeerde rommel. Ik vind 7 goed genoeg.

Gelijke fase wil je ook niet hebben - dat geeft zo'n "punt"-geluid bij het aanslaan van de noot.

wat een vreselijk design die superwave, boel onzinnigheden om een geluid vanaf kras te maken... die 7 individuele de-tune knoppen bijv zijn prut door een rietje en had gewoon met 1 knop gekunt nutuulk... depth slider binnen het envelope kader, ook zoiets achterlijks... enz enz...

Je kunt natuurlijk proberen 537 zaagtanden op elkaar te stapelen en die ontstemmen, maar ik zei dat dat dus niet perse beter hoeft te klinken. Op een gegeven moment is het niet meer mooi en krijg je gewoon dichtgesmeerde rommel. Ik vind 7 goed genoeg.

Gelijke fase wil je ook niet hebben - dat geeft zo'n "punt"-geluid bij het aanslaan van de noot.

Aanzienlijk meer oscillatoren hoeft niet perse dichtgesmeerde rommel te geven (dat is een strijkorkest toch ook niet), wel is het inderdaad belangrijk dat je zorgt dat ze uit fase zijn en dat je de frequentie-afwijkingen laat afhangen van de toonhoogte. Wordt die afwijking te groot, dan krijg je inderdaad een zompige, ongedefinieerde klank.
Ik had 't in de WaveWizard-draad toevallig eerder al over jouw post #6 hierboven en maakte naar aanleiding daarvan een supersaw met 50 toongeneratoren, die uit fase staan en slechts een zeer geringe frequentiespreiding hebben. Met WaveWizard kun je dat gemakkelijk instellen. Meer daarover in https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1616974&postcount=515) met een code-voorbeeld en een MP3. Wat ik wel opmerkelijk vind is die typische "strijkers-ruis" die daarbij ontstaat uit absoluut pure zaagtand-golfvormen en die de consequentie is van hun random tijdposities. Die random-tijdposities zijn op hun beurt weer het gevolg van de random-frequenties.

wel is het inderdaad belangrijk dat je zorgt dat ze uit fase zijn en dat je de frequentie-afwijkingen laat afhangen van de toonhoogte.

... en dit is een belangrijk stuk dat ik heb overgeslagen in mijn eigen post, dus goed dat je 't erbij zet! :okdan:

Ik denk dat je bij de G2-software dan wat oscillators zult moeten inleveren zodat er wat keytracking bij de rest van de oscillators ingesteld kan worden om dit verschijnsel te modelleren; slave-oscillators blijven volgens mij een vast aantal cents ontstemd t.o.v. de master. Ik heb m'n Micromodular al een tijd geleden weer verkocht, maar dat meende ik me te herinneren.

wat een vreselijk design die superwave, boel onzinnigheden om een geluid vanaf kras te maken... die 7 individuele de-tune knoppen bijv zijn prut door een rietje en had gewoon met 1 knop gekunt nutuulk...

2. 1 voor de spread, en 1 voor de curve - lineair, exponentieel negatief, positief, en wellicht nog wat variaties qua interval of zo (zie ook de "supersaw" op de Waldorf Rocket). Maar dit is ook een oude VST en teveel pluginbakkers zitten nog hopeloos in de steentijd qua interfaces (DAW-bouwers ook, trouwens).

De grap bij de P8 uit mijn eerste post is dat je 7 saws op links kan zetten de andere 7 op rechts.
Voor 20 euro heb ik de Pro versie gekocht en ben er zeer blij mee. Het klinkt gewoon geweldig allemaal en dat het nou niet volgens de gouden regels van het synth-design gilde gebouwd is, soit.

Back