2 tulips VS 6 mm plug

EMU10K1

Ingeburgerd
Ik wil een geluidskaart kopen. De één heeft 2 tulips als out en de ander een 6.3 mm plug out (6.3 mm of 6.5 mm weet het nooit zo goed). Alles verder gelijk, welke moet ik nemen?

Ligt eraan wat je wilt aansluiten, voor studio apparatuur: jack 6.3mm (1/4")
Voor DJ / thuis apparatuur: dat andere (heet in 't Engels "RCA", niet "tulips"....)

tsja, het is voor een home-studio en er moeten een paar monitors op.
Omdat RCA aparte kabels heeft voor links-rechts dacht ik dat dat beter was.

Monitors liefst gebalanceerd aansluiten; dat lukt alleen met jack TRS ("stereo") kabels of XLR aansluiting.
RCA kan alleen ongebalanceerd. Overigens is zo'n rood/witte stekker op het kleurtje na technisch gelijk.
Er bestaan trouwens ook rood/witte jacks, als het je daar om te doen is... :D

Ik bedoel ook een TRS stereo jack. Sorry

Dus 1 TRS 6 mm Stereo jack <-> 2 RCA's

wat kan ik het beste kiezen?

Weet iemand trouwens geluidskaarten met 2 mono 6 mmTRS jacks om een stereo signaal naar buiten te laten gaan?

Welke geluidskaart gaat het eigenlijk over? Want TRS 6.3mm die stereo zijn, die kom je niet echt vaak tegen. Bij 6,3mm is TRS vrijwel altijd mono balanced. Alleen bij 3,5mm is het stereo, maar dan zit je in budget spul.

Ik bedoel ook een TRS stereo jack. Sorry

Dus 1 TRS 6 mm Stereo jack <-> 2 RCA's

wat kan ik het beste kiezen?

Weet iemand trouwens geluidskaarten met 2 mono 6 mmTRS jacks om een stereo signaal naar buiten te laten gaan?

Ik had het over TRS ("stereo") kabels, niet outputs. De kabel weet niet of er stereo of balanced signaal doorheen gaat. Dat wordt bepaald door de output. Je kunt allerhande kabels kopen, maar dat wil niet zeggen dat het goed gaat werken...
Een TRS balanced output is mono, maar gebalanceerd. Je hebt er dus twee nodig.
Een kaart met één stereo TRS naar 2x mono TS voor stereo lijkt me een onhandige oplossing, dat lijkt me een budgetkaart.

Er zijn meer dan genoeg audio interfaces met 2x TS/TRS jack 1/4 outputs. Maar het lijkt erop alsof je je blind staart op interne audiokaarten. Nergens voor nodig, een USB of Firewire oplossing werkt ook prima (van een fatsoenlijk merk). De (online) winkels liggen er vol mee.

Back