Sonnentanz

ptaurus

Ouwe rot
Ik hoorde vorige week dat de "hit" van dit moment (voor zover het wat zegt dat iets een hit is) sonnentanz klangkarussell eenvoudig weg gebruik maakt van een paar samples van een commerciële sample cd. Ik zou graag willen weten van welke sample cd dat is. Niet heel belangrijk, maar gewoon leuk om te weten.

Mijn vraag is dus simpel: weet iemand van welke sample cd's deze samples komen?

Paul

Zie ook:

Shit, hij is verwijderd wegens 'autersrechten'. :/
Hoe dan ook, ja die samplepack klopt, in bovenstaand filmpje stond heel mooi weergegeven dat de song bijna 1 op 1 uit die samplepack is opgebouwd. Persoonlijk vind ik dat een beetje jammer, maar goed dat is een eindeloze discussie of je het nou wel of niet kunt maken om samplepacks te gebruiken.

Het mag natuurlijk gewoon. De samples zijn rechten vrij. Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Je kunt alleen misschien zelf meer bevrediging halen uit het feit als de geluiden en samples zelf zijn gemaakt. Het is trouwens helemaal niet zo makkelijk om iets goed klinkends te maken met samples. Je zal toch een bepaalde creativiteit moeten hebben.

Als het overigens bijna 1 op 1 een construction kit is dan gaat het wel heel ver. Helaas kan ik het nergens meer vinden. Dus kan ik er geen goed oordeel over geven

paul

Tis maar wat je wil, ik vind de trak sowieso niet fijn. Maar als er maar genoeg hype aapjes schreeuwen en het door de media door je strot wordt gedrukt dan vind iedereen het fantaaastisch
Ik zou persoonlijk niet erg happy zijn met het resultaat, maar me wel de ballen uit m'n broek lachen ls het wordt "opgepikt"
Alles wat deutsch ist en nu techno / deephouse is op dit moment weer ff hip.....

Het mag natuurlijk gewoon. De samples zijn rechten vrij. Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Je kunt alleen misschien zelf meer bevrediging halen uit het feit als de geluiden en samples zelf zijn gemaakt. Het is trouwens helemaal niet zo makkelijk om iets goed klinkends te maken met samples. Je zal toch een bepaalde creativiteit moeten hebben.

paul

Tja, wat is creativiteit? Een sample pakken, kick eronder en klaar zoals Steve Angello in Knas?

Ik ben ermee bekend dat die samples rechtenvrij en daarmee voor iedereen te koop en te gebruiken zijn ja, en natuurlijk gaat het om het resultaat en als het werkt dan werkt het. En toch, vroeger had ik 'Magix Music Maker'en deed ik dat soort dingen ook in 5 minuten met samples. :P
Je maakt jezelf er niet echt 'credible' mee. Wil je daadwerkelijk wat anders en uniek klinken of niet?
Buiten kicks en overige drums probeer ik samplegebruik zoveel mogelijk te vermijden.

Voor mij geen hype plaat. Ik hoorde deze track een week of 2 geleden ergens voorbij schuiven in de ochtendshow van Giel en ben later op zoek gegaan naar welke track dat was, want natuurlijk werd die track toen net niet afgekondigd. Pas toen kwam ik erachter dat het al een oudje was en dat ie al weken gehyped werd.

Hetzelfde had ik eergisteren met Robin Thicke, ook gehoord bij Giel Beelen gedurende de laatste 30 seconden. Dat het dan later hypes blijken te zijn kan ik niets aan doen.

Paul

Op het moment dat het bij Giel is aangeland dan zijn er al heel wat euro's gevloeid hoor :D
Maar KNAS is i.d.d. Ook zo'n mooi voorbeeld
De les is nog geen eens van "heb maar eens het geniale idee om met minimale inspanning te pronken met andermans veren" maar meer dat met de juiste distributie en marketing je zelfs gewoon stront naar de menigte kan drukken, het "domme" publiek begrijpt het toch niet en wij maken het ons zelf veels te moeilijk door alles zelf te willen doen.

Ik zou op deze manier i.g.g. geen succes WILLEN hebben, ploeter liever door met m'n eigen ding.

Op het moment dat het bij Giel is aangeland dan zijn er al heel wat euro's gevloeid hoor :D
Maar KNAS is i.d.d. Ook zo'n mooi voorbeeld
De les is nog geen eens van "heb maar eens het geniale idee om met minimale inspanning te pronken met andermans veren" maar meer dat met de juiste distributie en marketing je zelfs gewoon stront naar de menigte kan drukken, het "domme" publiek begrijpt het toch niet en wij maken het ons zelf veels te moeilijk door alles zelf te willen doen.

Ik zou op deze manier i.g.g. geen succes WILLEN hebben, ploeter liever door met m'n eigen ding.
^Dit.
Als je geen tijd/zin/kennis hebt om met samples zelf een track te maken kun je het zelfs helemaal aan een ghostproducer overlaten en er wel je eigen naam op plakken.
Ook dat ik vind op zijn minst dubieus, ook al is het allemaal legaal en zijn de rechten keurig geregeld.
Maar anderzijds, als het allemaal (makkelijk) kan en mag en goed werkt, waarom niet? Persoonlijk zou ik er ook totaal geen voldoening uit halen op die manier.

Ach... succes is toch niets meer dan een illusie die door je publiek in stand wordt gehouden toch?? :D Maar als je dat wil.. oke.. go for it!!!

Hoorde em 'n tijdje terug.. best cool met die saxjes, funky gitaartjes en xylofoontjes.. maar zag later in de weinig opzienbarends draad een weekje terug de ontmaskering.. alle bovengenoemde elementen kwamen voorbij van een en dezelfde sample CD... oke op de synth en drums na dan.. :)
Opvallend genoeg is de video verwijderd wegens auteursrechtschending.. haha.. het moet toch niet gekker worden.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=39s1-X_hlxE

Dat bedoel ik, zit geld achter De BMG hype/spinn doctors doen hun werk goed......

Het maakt mij als luisteraar niet zo heel veel uit. Ik hoor een nummer op de radio en denk lekker nummer of ik vind ik vind er geen zak aan (en meestal een gradatie daartussen). Hoe het in elkaar gezet is maakt me op dat moment niet uit. Hoe het bij de radiomakers gekomen is ook niet. Dat zal de meeste luisteraars een worst zijn. Je beleeft even een kort gelukzalig moment (een beetje overdreven natuurlijk).

Als producer (ik durf mezelf nauwelijks zo te noemen, maar je begrijpt wat ik bedoel) vind ik het enerzijds interessant om te horen dat zo'n heel aardig nummer in feite een stapeling van samples is waar in dit geval weinig aan verandert is en dus niet heel creatief in het dat opzicht. Dat kan je als producer (een freak dus) een minpunt vinden.

Ik kijk er zeker niet op neer. Of ik nu als luisteraar of als producer luister. En het pluggen van plaatjes gebeurt al sinds mensenheugenis. Vroeger denk ik zelfs meer en vinniger en smeriger dan nu. Nu zijn er veel meer kanalen om je product aan het publiek te laten horen. Niets mee mis, het is onderdeel van deze tak van industrie.

Paul

Ach... succes is toch niets meer dan een illusie die door je publiek in stand wordt gehouden toch?? :D Maar als je dat wil.. oke.. go for it!!!

Hoorde em 'n tijdje terug.. best cool met die saxjes, funky gitaartjes en xylofoontjes.. maar zag later in de weinig opzienbarends draad een weekje terug de ontmaskering.. alle bovengenoemde elementen kwamen voorbij van een en dezelfde sample CD... oke op de synth en drums na dan.. :)
Opvallend genoeg is de video verwijderd wegens auteursrechtschending.. haha.. het moet toch niet gekker worden.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=39s1-X_hlxE

Maar die samples mag je vrij gebruiken. Dus daar worden geen rechten geschonden.
Het is natuurlijk interessant om na te gaan als je met SonneTanz weer aan de haal gaat of je dan juridisch aangepakt kan worden. Er zal dan gekeken moeten worden of dit producers duo zelf veel heeft toegevoegd waardoor je van dat deel wellicht de rechten niet hebt.

Boeiend probleem.....

Paul

@ Ptaurus.. nog even doorgezocht :geslaagd: Een google search engine op UMG, Sonnentanz en youtube laat wel meer verwijderde resultaten zien..
Ik kan me niet voorstellen dat die allemaal net zo embarrassing voor het product op zich waren.. misschien wel iets met reclame of google adds die aan de track voorafgingen??

Ben niet op de hoogte hoe samples CD's / collages te clearen bij uitgeven van muziek. Maar als je een sample CD koopt voor 60 euro heb je daar lijkt mij zelf de vrijheid mee.. :)

Dat iets toevallig op de radio terecht komt wil natuurlijk niet zeggen dat het daarvoor niet al een succesvolle plaat was. Die Sonnentanz werd al lang voor deze op de radio kwam gedraait op feesten omdat het gewoon een heel laidback plaatje is. Of je het goed of slecht vind is een heel andere discussie.

Daarnaast is deephouse niet even een hype, dat is al heel lang gewoon heel populair in de uitgaansscene (net als minimal).

Deephouse is nu commercieel ff hip, natuurlijk bestaat het al veel langer....

dit lijkt weer de zoveelste 'succes kan je kopen' thread hier te worden :stupid
Jaaaaa dat zal allemaal wel weer....

maar een plaat klinkt leuk of niet.. is goed of niet... Boeit geen reet of hij met analoog spul of samples is gemaakt.. itb of otb... wat je op dat moment hoort.. daar gaat het om.

Die Sonnetanz is dan mss samegesteld uit loops of whatsoever.. maar het werkt. Mensen vinden dat leuk. Als het klote klonk dan werd het heus niet populair vanwege marketingbudget.. das echt zuurpruimpraat..

een plaat als 'The Anthem' is ook totaal geript qua melodie... maar goed, het is een vette plaat... boeie dat het gesampled is..

Daar ben ik het helemaal mee eens (met furious5).
Het gaat erom hoe iets klinkt en marketing kan helpen maar is de track niets dan wordt het ook niets.

Paul

Back