Cd printen

Ruben13

Stamgast
ik ben opzoek naar een printer die cds kan bedrukken.

heeft iemand hier ervaring mee?

Bij veel canon inktjet printers kan dit. Je moet uiteraard wel bedrukbare cd/dvd hebben. Na het printen spuit ik de cd/dvd met speciale blanke lak zodat het het matte finish krijgt en er met de afdruk feitelijk niks meer kan gebeuren. Werkt prima.

Ik gebruikte altijd mijn Epson R220. Dat was zo'n fotoprinter met 6 aparte kleurencartridges. Je moest dan wel altijd een extra opzetstuk in een sleuf zetten, de CD klemde je hierin en ging horizontaal onder de printkop door. Papier gaat bovenin en dan om de bocht. Sinds ik op mijn werk gebruik kan maken van een Epson Disc Duplicator (industrieel apparaat) gebruik ik die. Je kunt ook iets duurdere CD-R's kopen met een witte glossy coating. Printbaar, maar je hoeft geen extra toplaag meer aan te brengen.
Het enigste wat de Pro look ervan af haalde was toch de zilveren folie aan de data-zijde. Check ook even de bijgeleverd software voor het positioneren en printen van je ontwerpen. Sommige bijgeleverde progs pakken alleen JPG in plaats van TIFF, EPS, BMP,. e.d.

Wat ook nog een optie kan zijn, is LightScribe.

Met speciale CD''s/Dvd's kan je dan met de brander afbeeldingen, letters etc branden in het oppervlak van de CD/DVD.

Duurt wel erg lang trouwens zon print maken op deze manier, resultaat kan ook mooi zijn.

IAmLegend.jpg

dat lightscribe gedoe, dat is inderdaad wel handig..
heb dat paar keer gebruikt voor die enkele fan die een cdtje wilde..

duurt lang, maar opzich weinig gedoe en gepriegel.

Lang duurt het, maar het kan er echt mooi en professioneel uit zien. En echt goedkoop is het ook niet volgens mij?

nouja, speciale brander.. niet elke is compatible..
niet elk brand programma heb lightscribe-gedoe.. (mijne kwam met me brander)
speciale cdtjes/dvdtjes.. (zijn inderdaad iets duurder)

t resultaat ziet er wel zo scherp uit, dat ik (als ik ze niet gratis zou weggeven) zou durven verkopen voor een paar euro.. en dat was niet altijd zo met inkjet geprinte cdtjes.. die wilden wel eens vlekken enzo (al heb ik ze nooit gelakt)

oftwel voor zeer kleine oplages (onder de 50) is het best te doen.. flinke bak koffie erbij en paar dagen branden.. heb je iets bijzonders in je handen.. voor grotere oplages.. nee.. als ik zo populair zou zijn en vraag hebben naar... dan kocht ik wel cd-fabriekje-machine (zijn niet eens zo duur meer)

Back