kabel troep.

ano12112025

Gedeactiveerd account
ik heb altijd last dat op een gegeven moment mijn bekabeling een flinke troep word.
dus dat alle kabels flink door elkaar komen te zitten.:duivels:

nu wil ik daarvoor tips. wat doen jullie zoal om er voor te zorgen dat kabels niet in de knup raken of door elkaar heen en dat je dan wel gemakkelijk de kabels er tussen uit kunt halen.
om ze te vervangen bijvoorbeeld.

ik heb kabelbinders liggen maar meschien weten jullie DE oplossing tegen dit probleem.:halleluja

groetjes dj donkey kong.

Ik deed vroeger per groep de kabels binden met een tie rip (schrijf je dat zo?) sampler bij elkaar, synth bij lekaar, andere synth bij elkaar en zo verder.

Ach so....patchbay is de oplossing.
Kabels 1 keer inprikken en niet meer los halen.

Wist je niet dat kabels de eigenschap hadden om in elkaar te verstrengelen, gewoon omdat ze elkaar aardig vinden?
Idd, gebruik een patchbay, en als je voldoende kwaliteit gebruikt, dan hoef je ook niet snel te vervangen.
En eerst aansluiten, en daarna pas bundelen.

deze heb ik achter mijn PC liggen, ziet er netjes uit! geen idee meer hoe ik er aan kom.

1.jpg

Je hebt er niks aan, maar ik heb dit probleem los gelaten, ik accepteer dat het vanzelf 1 grote knoop wordt. Heeft ook zo zijn charme, een gecontroleerde chaos...

Ik schuif nog wel eens met synths op mijn tafel of pas mijn setup aan, ik zou het heel irritant vinden als kabels vast gebonden zitten met bandjes of tape, of zijn weggewerkt in een kabelkoker.

Het belangrijkste vind ik dat niks gaat ruizen of kraken omdat een kabel of plug te strak zit.

En dan als je een synth wilt weghalen voor wat dan ook (verkoop,verplaatsen....etc) knip knip knip alles weer los of met ie kabelbinders moet je alles weer afstropen......blijft een lastig verhaal.

En dan als je een synth wilt weghalen voor wat dan ook (verkoop,verplaatsen....etc) knip knip knip alles weer los of met ie kabelbinders moet je alles weer afstropen......blijft een lastig verhaal.

Dat doe je toch ook niet elke week? Ik had 3 tie wrap per apparaat, voor het begin en midden. Ik vond het iig minder vervelend dan alles uit elkaar proberen te pluizen.

klitteband

Klitteband +1

Als ik iet bijzet dan maak ik daar verse kabels voor :o:

Bijleggen is ordelijker dan er de ouwe uittrekken en een bende te maken.
Er zitten dus ongebruikte kabels in de bundels hier.

1x per jaartje of 5 dan ruim ik op en meestal eindig ik met 50 a 60 meter kabel + een berg pluggen om te recycleren

Uuuuh, draad 233542 over kabeloplossingen....

hele goede tips zie ik al. ik denk dat Tie-wraps het beste zijn. ik kan ze dan wel niet los maken maar dat is ook niet een ramp. als ik er een kabel tussen uit wil halen dan knip ik de Tie-wrap wel door.

Das de meest irritante oplossing. Klittenband is de bom...

Klitteband is fijn spul ja.
Wat Eis-T post vind ik ook fijn spul voor korte stukken die veel bewegen (zoals apparatuur wat bijvoorbeeld op schuiflades gemonteerd is).

Verder gebruik ik vaak multicores voor de permanentere zaken en leg dan in overdaad aan zodat er dus cores ongebruikt liggen voor eventuele uitbreidingen.

En als laatste tip:
Losse kabels die allemaal naar hetzelfde apparaat gaan vlecht, of draai ik vaak in elkaar.
Die label ik dan samen met eens sticken waar de naam van het apparaat op staat.
En de losse kabels krijgen labels zoals "in", "out", "send" etc etc

Er bestaan ook een soort van kabel bundelaars, zoals op de stroomkabel van oudere synths, die je weer los kan halen.
Weet alleen niet hoe die heten. Pijl vormige voorkant en dan lus je hem door zichzelf heen.

Back